Avstemningen er i gang, og spenningen stiger om hvem som vil vinne «Medierosen 2024».
Stem nå

Sosiale medier som misjonsmark?

av | 21. sep, 2022 | Mediekommentaren

Sosiale medier som misjonsmark?

sep 21, 2022

Av Jenny Ofrim Bruvik,

Tro & Medier

Sosiale medier er en del av min jobb, og jeg er overbevist om at dette kan kalles en misjonsmark. Men dette er ikke alle enige i. Jeg har møtt holdninger, også fra kristenledere, som mener at medier ikke er egnede redskap for å nå nye med evangeliet. Derfor: La meg forklare hvorfor jeg er så engasjert i å få budskapet om Jesus ut i sosiale medier. 

Jeg hører det snakkes om rekkevidde, om hyppighetsfrekvens, om annonsering og at sosiale medier har blitt en stor del av våre liv, på godt og vondt. Dette er kanskje begrep som vi som jobber med det snakker mest om, men du er også en del av det. De færreste av oss legger skjul på at timene flyr av sted når vi scroller nedover feeden og fyller oss med impulser fra fjern og nær. Dette er det de som jobber med sosiale medier jobber for.   

Ukas ros går til Thor Haavik for sin integritet på Torpet. 

Det kreves mye arbeid og innsikt i å forstå seg på Facebook, algoritmer og rekkevidde, og det er ytterst få som er velkommen inn i kjernen til Mark Zuckerburgs univers, og som virkelig får kjennskap til hjernen bak. Likevel kan de fleste som jobber litt med sosiale medier erfare og oppdage hvilke muligheter som ligger der, dersom en velger å være til stede.  

Derfor syns jeg det er uforståelig når noen stiller spørsmål til om hvorvidt mediene er en misjonsmark, eller en evangeliseringsrampe om du vil, og om hvorfor vi skal investere inn i dette området. 

Jeg har jobbet med sosiale medier i snart to år og har tro på at vi gjør noe viktig i Guds plan. Selv om jeg ikke kan vise til statistikk på hvor mange som har blitt frelst, blitt satt i frihet eller fått livene sine forvandlet av arbeidet vi gjør, er jeg overbevist om at mediearenaen er en misjonsmark på lik linje med landsbyene i Kongo eller Filippinene. 

En misjonsmark defineres ifølge SNL som et sted der det drives misjon. Og misjon kan, og kanskje bør, drives der det er mennesker som ennå ikke har hørt om eller tror på Gud. Med tanke på at Facebook har 2,7 milliarder brukere, og at sannsynligheten for at ikke alle disse tror er stor, er det ikke tvil om at det dette kan være en misjonsmark.  

Vi må kanskje tenke litt annerledes, endre litt på form og uttrykk og hvordan vi formidler, men menneskene er der, og Gud kan virke. Jeg syns det er trist dersom vi kristne velger å ikke bruke mediene, og spesielt sosiale medier, som et misjonsverktøy når vi får servert tilgang til milliarder av mennesker, fra sofaen i vårt eget hjem.  

 

Bilde: Unsplash

Kommentaren kan fritt benyttes med kildehenvisning. 

Sammen gjør vi Jesus synlig i mediene.
Bli fastgiver eller støtt oss gjerne med en gave. Vipps 55256 eller kontonummer 3000.14.66824.

[gi_en_gave_iframe]
Be for mediene

Be for mediene

Søndag 27.oktober 2024 inviterer vi alle kristne til å være med på en nasjonal bønnedag for mediene. Kan deres fellesskap også be for mediene denne dagen?  PDF 7 Bønner Last ned video som kan vises den 27.oktober Grunnen til at vi arrangerer dette, er todelt:  Mediene...

#

Siste innlegg

$
Ukas ros til NRK Supernytt etter møte

Ukas ros til NRK Supernytt etter møte

  NRK Supernytt inviterte til dialog, de lyttet og de tok i mot tilbakemeldinger på en forbilledlig måte. Det ønsker vi å rose. Her er ros og...

Ukas ros til Mesternes Mester

Ukas ros til Mesternes Mester

Gjennom Mesternes Mester viser NRK godhet, samhold og positivitet. Programmet samler familier og etter ni sesonger er det på tide at vi rose...

Seksuelle grenser er elefanten i rommet

Seksuelle grenser er elefanten i rommet

Alkoholen kalles for elefanten i rommet i #metoo-debatten. Det er delvis sant, samtidig som samfunnet vårt har tøyd de seksuelle grensene så langt...

Jakten på det gode innholdet

Jakten på det gode innholdet

  Trosopplæringen starter i hjemmet, mener firebarnsfar Magne Eriksen. Han etterlyser innhold med gode verdier, på alle plattformer, til sine...

Alexis hos Betlehem

Alexis hos Betlehem

Tirsdag kveld 16. januar arrangerte Bergens Indremisjon, Betlehem temakveld med overskriften «Hvordan snakke med barn om nettbruk og porno».  ...

Den gamle damen og Trump

Den gamle damen og Trump

  President Donald Trump har annonsert at han 17.januar vil dele ut «The Fake News Award», en pris til de mest forutinntatte og korrupte...

Trosliv nesten mer privat enn sexliv

Trosliv nesten mer privat enn sexliv

– Noen blir veldig ubekvemme når jeg spør om de tror på Gud, sier politisk redaktør i VG, Hanne Skartveit. Hun mener det er mye som er privat som...

Jarle oppsummerer 2017

Jarle oppsummerer 2017

Jarle Haugland har i 2017 ledet Tro & Medier gjennom et navnebytte. Han har fått tettere kontakt med NRK og han har opplevd at mennesker møter Jesus.

Jarle oppsummerer 2017

Simen oppsummerer 2017

Simen startet som kommunikasjonsleder i august. Selv om han bare har vært i staben i et halvt år har han hatt nok å gjøre. Slik oppsummerer han året.

Jarle oppsummerer 2017

Alexis oppsummerer 2017

Alexis leder Tro & Mediers Heltfri-arbeid og er nok den som har vært mest på tur i 2017. I sommer holdt han SKAM-seminar på Skjærgårds Music & Mission Festival og i høst har han holdt det første Heltfri-seminaret.

Jarle oppsummerer 2017

Halldis oppsummerer 2017

Halldis Bjerkvik Volle har i 2017 hatt ansvaret for Skjermfri uke og vikarierte som redaktør for På Bølgelengde i bladets første nummer i ny drakt. Som redaktør fikk hun flere møter med spennende personer. Det har preget hennes høydepunkter fra 2017.

Jarle oppsummerer 2017

Kjetil oppsummerer 2017

Kjetil Fyllingen har ledet omGud.net siden august 2016. I 2017 har Tro & Mediers nettevangeliseringsarbeid hatt over 75 000 visninger. Slik oppsummerer Kjetil året vi nå legger bak oss.

Filmregissøren som ber

Filmregissøren som ber

– Vi må gjere den beste boka i heile verda kjent, seier regissør og manusforfatter Ingrid Ese Folkestad. Ho meiner samtidig at kristne bør lære om andre syn på livet.

Fire tips til barna

Fire tips til barna

TV eller internett? Mobilen eller videospill? Medieuniverset er fullt av spennende innhold for både barn og voksne. Men er alt innhold godt innhold?

Fra medlem til Mediepartner

Fra medlem til Mediepartner

I løpet av desember har vi sendt ut et brev til alle våre medlemmer om at de blir Mediepartner. Vi kommer til å starte 2018 uten medlemmer, men det betyr ikke at vi kommer til å være svekket når det nye året starter.

Ukas ros til Hanne Skartveit

Ukas ros til Hanne Skartveit

Ukas ros går til Hanne Skartveit for måten hun belyser situasjonen i Israel og fra kommentatorplass i VG sier at en boikott av Israel er på ville...

#
$