Utforske våre nettkurs som vil hjelpe deg å oppdage mer om Gud, kristen tro og livet.

Les mer og meld deg på

Starten på åpenhet om journalisters tro?

av | 11. mai, 2018 | Nyheter

Starten på åpenhet om journalisters tro?

av mai 11, 2018

Journalisters livssyn er ett av temaene når medieundersøkelsen presenteres på Nordiske Mediedager i år. Selv om det kun stilles ett spørsmål om dette i undersøkelsen, er det å håpe at det signaliserer en begynnende åpenhet om tro og livssyn.

 

Tro & Medier har i flere år påpekt behovet for en presse som tar menneskers livssyn på alvor.

I 2013 skrev vi kommentaren «Livssyn i journalistisk blindsone» i forbindelse med Nordiske Mediedager:

«For å utøve vesentlig journalistikk, må man forstå samfunnet. Og skal man forstå samfunnet, må man forstå religion. I vårt land er det spesielt vesentlig å forstå kristendom og den kristne tros betydning for samfunn og enkeltmennesker. Når kunnskap og forståelse er fraværende, oppstår fordommer og feilaktige stereotypier. Om dette er en reell blindsone, kan det i lengden undergrave journalistenes troverdighet, da de dermed mister evnen til å forstå og speile samfunnet vi lever i.»

I 2016 skrev vi i kommentaren «Hva tror journalisten på?»:

«Det er helt riktig at menneskers livssyn er en personlig ting. Men det er ikke privat. Det påvirker vårt liv i offentligheten, og da må journalister og redaktører gå foran i åpenhet på dette området. Derfor håper jeg Medieundersøkelsen 2017 inkluderer spørsmål om journalisters og redaktørers livssyn. Det vil journalistikken – og den offentlige debatten – tjene på.»

Og i 2017 fulgte vi opp i kommentaren «Vi trenger journalister som forstår kristen tro»:

Jarle Haugland
daglig leder

«På Nordiske Mediedager var livssynsaspektet dessverre fraværende. Betegnende nok. I rekken med glimrende foredrag og paneldebatter hadde det vært bra om programmet også kunne satt journalisters livssynsforståelse i fokus. For vi trenger å forstå den verden vi lever i.»

I 2017 hadde de samme spørsmål som stilles i årets medieundersøkelse: «Bekjenner du deg til en bestemt religion?» Det forsvant likevel i mengden, slik det trolig også vil gjøre i år. Derfor skriver vi om det. Fordi det er usedvanlig viktig.

Hvorfor? Fordi alle mennesker har et livssyn, enten dette er religiøst eller sekulært. Det gjelder selvsagt også journalister og redaktører! Livssynet fungerer som linser vi ser verden gjennom, der vi vurderer hva vi anser som rett og galt, viktig og uviktig. Hva er verdt å skrive om? Hvilken vinkling ønsker vi å gi det? Hvem skal vi intervjue, og hva ønsker vi fra dem? Det er en rekke sentrale vurderinger som blir gjort i redaksjonen – og som ubevisst eller bevisst også preges av journalistens og redaktørens livssyn. 

Årets medieundersøkelse viser at 74 prosent av journalister svarer nei på spørsmålet om de bekjenner seg til en bestemt religion. Dette tallet er høyt og reiser en rekke nye spørsmål. For så lenge dette er det eneste spørsmålet som stilles, blir det synsing å analysere hva som ligger bak disse tallene. Hvor mange av disse vil kalle seg ateister? Hvor mange vil kalle seg religiøse, men ønsker ikke å knytte seg til en bestemt religion? Hvem har en religiøs bakgrunn – og hvordan er deres generelle forhold til menneskers religiøse tro? Spørsmålene er mange, og det er nødvendig å få satt søkelyset på det, øke bevisstheten og åpenheten om det. Slik kan vi få en opplyst debatt om hvordan dette preger journalistikken.

Når pressen undervurderer hvordan dette preger journalistikken, står vi i fare for å få en form for maktmisbruk, der man bevisst eller ubevisst bruker mediearenaen til å påvirke publikum med sitt livssyn.

Et annet moment som understreker viktigheten av bevissthet rundt livssyn i journalistikken, er at vi lever i et flerkulturelt samfunn. Her er både institusjonalisert tro og livssyn generelt et sentralt aspekt i viktige samfunnsanliggende. Da er det innlysende at vi både trenger en presse som er åpen om deres livssyn, som påvirker journalistikken, samt en presse som forstår andre menneskers religiøse og sekulære tro og hvordan det påvirker samfunnet vi lever i.

Jeg er glad for at de i medieundersøkelsen har tatt med spørsmålet om journalister og redaktører bekjenner seg til en bestemt religion. Håpet er at årets spørsmål er et skritt i å anerkjenne at journalister og redaktører også har et livssyn – og at vi i neste års medieundersøkelse får flere spørsmål som belyser et viktig, men neglisjert, område i journalistikken.

 

Kommentaren har vært publisert i Vårt land og på verdidebatt.no

Sammen gjør vi Jesus synlig i mediene.

Bli Mediepartner eller støtt oss gjerne med en gave. Vipps 55256 eller kontonummer 3000.14.66824.

Møt Ole-André Rønneberg: Filmskaperen med Gud i hovedrollen

Møt Ole-André Rønneberg: Filmskaperen med Gud i hovedrollen

– En av mine største drømmer er å fylle markedet med kristne filmskapere som forteller historier som peker mot Gud, forteller filmskaper Ole-André Rønneberg til Tro & Medier. 40-åringen fra Sula, en liten øy sør for Ålesund, jobber på spreng for å få på plass...

Mobilen min er min beste venn

Mobilen min er min beste venn

Mobilen min er min beste venn. Du syns kanskje det er trist, men det er veldig sant. En tilgjengelig, morsom og interessant venn som aldri ignorerer meg og som aldri dømmer. En venn som slipper meg inn overalt og passer på flybillettene mine. Den betaler til og med...

Toåring fikk opp banning på NRK Super

Toåring fikk opp banning på NRK Super

Vi skrev tidligere om en mor som oppdaget at 5-åringen hennes hadde sett NRK Super-serien Campingplassen, som inneholdt banning og upassende språk. Redaksjonssjef i NRK Super, Gisle Halvorsen, forklarte at serien ikke var beregnet for en 5-åring, men laget for barn i...

#

Siste innlegg

$
Fortell Kari og Ola at Jesus lever!

Fortell Kari og Ola at Jesus lever!

Påskens budskap er essensen i troen vår! Men hvorfor er det så viktig for oss å dele dette med Kari og Ola? Les eller hør hva Jarle sier i ukas mediekommentar.

Skjermfri uke i koronatid

Skjermfri uke i koronatid

Et år etter korona kom til Norge, ønsker Tro & Medier å hjelpe folk til å bli mer bevisst sin skjermbruk. Skjermfri uke avholdes fra fredag.

Kritisk sans og snute

Kritisk sans og snute

Hva tror du på og hva lar du være sannheter i ditt liv? Dette, og mer til, diskuterer Cathrine om i ukas Mediekommentar!

Pornoaktørene er elsket av Gud!

Pornoaktørene er elsket av Gud!

Tekst: Alexis Lundh «Jeg skulle ønske vi kunne utryddet porno. Menneskeheten hadde vært tjent med det,» er et sitat fra meg i serien «Pornolandet»...

Veiskilt i mediemylderet

Veiskilt i mediemylderet

«Lær den unge veien han skal gå, så forlater han den ikke når han blir gammel», skriver Salomo i Ord 22,6. En kan lett bli litt frustrert på Salomo...

Den fantastiske, dyrebare kroppen

Den fantastiske, dyrebare kroppen

Tekst: Jarle Haugland og Alexis Lundh Teksten var først publisert i Vårt Land«Men han har jo ikke noe på», sa et lite barn i H.C.Andersens eventyr...

Jeg vil lytte til hva «Du sier»

Jeg vil lytte til hva «Du sier»

Alexis Lundh er leder for HeltFri.net som er et av Tro & Mediers arbeid. I denne ukas mediekommentar skriver han om noe han brenner veldig for, nemlig menneskets identitet i Gud. Det er mange faktorer i dagens samfunn som forsøker å definere oss, men vi tror og ønsker å formidle at det er Gud som har sannheten om hvem vi egentlig er.

Ukas ros går til Norge bak fasaden.

Ukas ros går til Norge bak fasaden.

Programmet Norge bak fasaden viser frem mørke sider av landet vårt. Denne uken roser vi programmet for måten de tok opp temaet seksuelle overgrep.

Fred, midt i en urolig tid

Fred, midt i en urolig tid

Av Jarle HauglandHva vil 2021 gi oss? To uker inn i året virker det ikke som om det hjalp noe å legge annus horribilis 2020 bak oss. Januar kom med...

Ukas ros går til Søgne Misjonskirke

Ukas ros går til Søgne Misjonskirke

Året 2020 ble tiden for å tenke nytt. Etter at viruset for alvor slo inn i Norge i mars ble kirker stengt ned og sosial distanse satte kirkefellesskap på prøve. Denne ukas ros går til Søgne Misjonskirke for en utmerket innsats i å nå kirka si og for å danne et unikt digitalt fellesskap.

Tro & Mediers nyttårskavalkade

Tro & Mediers nyttårskavalkade

Det er altfor lett å glemme følgende: Det kristne budskapet er enormt kraftfullt. Det bringer tilgivelse, frihet og kjærlighet til mennesker. Det forteller om seier over nød, ondskap og død. 

#
$