Utforske våre nettkurs som vil hjelpe deg å oppdage mer om Gud, kristen tro og livet.

Les mer og meld deg på

Ukas ros går til Rusken på nett-aksjonen 2019

av | 28. mai, 2019 | Ukas ros

Ukas ros går til Rusken på nett-aksjonen 2019

av mai 28, 2019

Tirsdag 28.mai gikk startskuddet for tidenes første Rusken på nett-aksjon i gang. Målet er å bygge opp en grasrotbevegelse som rydder opp i søpla i kommentarfeltene og legger forholdene til rette for åpne, konstruktive og trygge diskusjoner for alle. Dette ønsker vi å rose. 

Sammen med 30 organisasjoner står organisasjonen No Hate bak aksjonen. De lanserer også tre verktøy i kampen mot netthat. 

  1. Et netthatfilter, som er utviklet i samarbeid med Telia, og som gir de som uttrykker seg hatefullt en påminnelse om konsekvensene av deres handlinger før de publiserer meldingene, slik at de får muligheten til å tenke seg om en ekstra gang før de deler meldingen.
  2. En ressursside på̊ nett som hjelper de som har blitt utsatt for netthat med å håndtere situasjonen.
  3. En Nettravn-ordning som skal trygge barn og unges digitale nærmiljø i samarbeid med skoler og foreldregrupper. 

– Nedsettende kommentarer og hat i diskusjonsforum er nærmest å forvente når noen ytrer seg i offentligheten. Det er trist at det har blitt slik. De som hetser på nett er i mindretall, men de får fortsette, og færre ønsker å delta i den offentlige debatten. Det er godt at så mange stiller seg samlet bak en aksjon og gjør et konkret forsøk på å stoppe denne forferdelige trenden, sier Simen Søvik, kommunikasjonsleder i Tro & Medier.  

I en undersøkelse gjennomført av No Hate, blant over 2400 tillitsvalgte i norske politiske partier, sier 41 prosent at de ikke lenger ytrer seg om spesielle temaer av frykt for netthets. Innvandring, klima, religion, seksuell orientering og likestilling topper listen over temaer politikerne våre skygger unna, kommer det frem i undersøkelsen. 

– Dette er ikke bra for ytringsfriheten at meningsmangfoldet forsvinner og færre ulike meninger får komme til ordet, sier Søvik.  

Tro & Medier oppfordrer alle til å støtte oppunder Rusken på nett-aksjonen, men utfordrer samtidig alle til å være en #Nettengel. 

– I Tro & Medier tror vi ikke offentlighetens lys gjør at nettroll sprekker, men derimot kjærlighetens, forsoningens og sannhetens lys. Derfor ønsker vi å se nettengler som lyser opp i nettets mørke. En nettengel er et redskap for Guds fred, en som bringer kjærlighet der hatet rår, for å låne ord fra Frans av Assisis bønn. En nettengel deler det gode i sosiale medier, kommenterer og liker det som bygger opp, står opp mot urett og forsvarer de svake på nett, sier Jarle Haugland, daglig leder i Tro & Medier.  

Sammen gjør vi Jesus synlig i mediene.

Bli Mediepartner eller støtt oss gjerne med en gave. Vipps 55256 eller kontonummer 3000.14.66824.

Ukas ros til Carola og Hver gang vi møtes

Ukas ros til Carola og Hver gang vi møtes

Ukas ros går til Carola for hennes sterke og inspirerende vitnesbyrd i sesongåpningen av Hver gang vi møtes på TV 2. Programmet, som ble sendt 1. januar og samlet hele 550.000 seere, oppnådde det høyeste seertallet på fem år! Det var virkelig en imponerende måte å...

Ukas ros til kongefamilien

Ukas ros til kongefamilien

Denne uken vil vi rose kongefamilien, for deres sterke og tydelige vitnesbyrd i programmet Jul i Slottskapellet som ble vist på NRK 18. desember. Se sendingen her. Kronprinsfamilien hadde invitert hjelpearbeidere fra Røde Kors, Flyktninghjelpen, Norsk Folkehjelp,...

#

Siste innlegg

$
Hvorfor ber vi for mediene?

Hvorfor ber vi for mediene?

– Om vi skal se varig endring som setter spor i mennesker, må kampen bæres frem i bønn, skriver Jarle Haugland.

Kristent kunnskapshull

Kristent kunnskapshull

– Selv om vi lever i et kunnskapssamfunn som aldri før, så er det kristne kunnskapshullet kanskje større enn noen gang tidligere, sier Daniel Sæbjørnsen.

Ny spennende bok fra Tro & Medier

Ny spennende bok fra Tro & Medier

Daniel Sæbjørnsen ønsker å gi en grundig og oversiktlig innføring i den kristne tro med boka «Hva er greien med …», som ble lansert 30. september.

Sosiale medier som misjonsmark?

Sosiale medier som misjonsmark?

– Jeg overbevist om at mediearenaen er en misjonsmark på lik linje med landsbyene i Kongo eller Filippinene, sier Jenny Bruvik.

Ukas ros går til Instaordet

Ukas ros går til Instaordet

Instaordet er et daglig bibelvers som står på ren bakgrunn. Kun Guds ord inn i feeden din hver dag. Les Ukas ros her.

Er evangeliet gode nyheter for lhbti-personer?

Er evangeliet gode nyheter for lhbti-personer?

Vårt håp er å kunne formidle en kjærlighetshistorie som omfavner, frigjør og setter oss – hetero, homo og alle andre – i frihet til å leve i Guds gode sannheter om og for oss.

Barnas Bibelpod lanseres 16. juni!

Barnas Bibelpod lanseres 16. juni!

Podkasten Barnas Bibelpod er et hørespill i ti episode. Det handler om to barn som kommer i kontakt med Lukas som forteller om det å være kristen etter Jesus dro til himmelen.

Hvorfor strever du sånn?

Hvorfor strever du sånn?

– Jeg vil vi skal snakke ærlig om livet, vise hvem vi er bak fasaden, snakke frem ekteskap og relasjoner og gi verktøy til å holde livet ut.

Ukas ros går til Partolken

Ukas ros går til Partolken

Ukas ros går til Partolken, Maria Mork, for sin tilstedeværelse i sosiale medier med budskapet om at det er håp for ektepar som strever.

Lederskap, ære og fall

Lederskap, ære og fall

Det blir fort usunt lederskap når personer med usikkert, gjerne for høyt, selvbilde får en fremtredende posisjon i menighet eller organisasjon.

#
$