Utforske våre nettkurs som vil hjelpe deg å oppdage mer om Gud, kristen tro og livet.

Les mer og meld deg på

Ukas ros går til NRK for viktig journalistikk

av | 11. nov, 2020 | Ukas ros

Ukas ros går til NRK for viktig journalistikk

av nov 11, 2020

Tro & Medier ønsker å løfte frem det positive som foregår i mediene. Denne uken vil vi rose NRK for god journalistikk, der man avdekker overgrep og setter vern av barn på dagsorden. 

I den digitale tidsalder som vi lever i, bør vern av barn og unge alltid være høyt prioritert. NRK satte sist uke lys på en skremmende trend i sosiale medier. De har på kort tid kartlagt 150 Instagram-kontoer med nakenbilder og svært seksualisert materiale av barn helt ned i 5-årsalderen. 

NRK har kontaktet Facebook, som eier Instagram, for å få dem til å slette kontoene. Svaret er at de gjør alt de kan for å fjerne slike kontoer. Men materialet ligger altså fortsatt ute.  

Alexis Lundh i HeltFri.net vil være med på å heie på NRK. 

– Det er prisverdig at NRK har avdekket dette åpne nettverket av pedofile som opererer på ulike sosiale medier, sier han. 

–Jeg er i likhet med Kripos dessverre ikke overrasket over at dette skjer. Jeg støtter reaksjonen til barne- og familieminister Kjell Ingolf Ropstad som krever strengere kontroll. Jeg håper på flere slike avsløringer som vil motivere flere beslutningstagere til å grave dypere i denne avgrunnen. Facebook og Instagram må stilles til ansvar for hva de legger til rette for. I en kynisk verden handler dette om ressursbruk og prioriteringer som må kreves for å beskytte barn fra overgrep, sier Alexis Lundh. 

 Tro & Medier vil takke NRK for at de tar oppgaven med å beskytte barn på alvor.  

 

Sammen gjør vi Jesus synlig i mediene.

Bli Mediepartner eller støtt oss gjerne med en gave. Vipps 55256 eller kontonummer 3000.14.66824.

Ukas ros til Carola og Hver gang vi møtes

Ukas ros til Carola og Hver gang vi møtes

Ukas ros går til Carola for hennes sterke og inspirerende vitnesbyrd i sesongåpningen av Hver gang vi møtes på TV 2. Programmet, som ble sendt 1. januar og samlet hele 550.000 seere, oppnådde det høyeste seertallet på fem år! Det var virkelig en imponerende måte å...

Ukas ros til kongefamilien

Ukas ros til kongefamilien

Denne uken vil vi rose kongefamilien, for deres sterke og tydelige vitnesbyrd i programmet Jul i Slottskapellet som ble vist på NRK 18. desember. Se sendingen her. Kronprinsfamilien hadde invitert hjelpearbeidere fra Røde Kors, Flyktninghjelpen, Norsk Folkehjelp,...

#

Siste innlegg

$
Hvorfor ber vi for mediene?

Hvorfor ber vi for mediene?

– Om vi skal se varig endring som setter spor i mennesker, må kampen bæres frem i bønn, skriver Jarle Haugland.

Kristent kunnskapshull

Kristent kunnskapshull

– Selv om vi lever i et kunnskapssamfunn som aldri før, så er det kristne kunnskapshullet kanskje større enn noen gang tidligere, sier Daniel Sæbjørnsen.

Ny spennende bok fra Tro & Medier

Ny spennende bok fra Tro & Medier

Daniel Sæbjørnsen ønsker å gi en grundig og oversiktlig innføring i den kristne tro med boka «Hva er greien med …», som ble lansert 30. september.

Sosiale medier som misjonsmark?

Sosiale medier som misjonsmark?

– Jeg overbevist om at mediearenaen er en misjonsmark på lik linje med landsbyene i Kongo eller Filippinene, sier Jenny Bruvik.

Ukas ros går til Instaordet

Ukas ros går til Instaordet

Instaordet er et daglig bibelvers som står på ren bakgrunn. Kun Guds ord inn i feeden din hver dag. Les Ukas ros her.

Er evangeliet gode nyheter for lhbti-personer?

Er evangeliet gode nyheter for lhbti-personer?

Vårt håp er å kunne formidle en kjærlighetshistorie som omfavner, frigjør og setter oss – hetero, homo og alle andre – i frihet til å leve i Guds gode sannheter om og for oss.

Barnas Bibelpod lanseres 16. juni!

Barnas Bibelpod lanseres 16. juni!

Podkasten Barnas Bibelpod er et hørespill i ti episode. Det handler om to barn som kommer i kontakt med Lukas som forteller om det å være kristen etter Jesus dro til himmelen.

Hvorfor strever du sånn?

Hvorfor strever du sånn?

– Jeg vil vi skal snakke ærlig om livet, vise hvem vi er bak fasaden, snakke frem ekteskap og relasjoner og gi verktøy til å holde livet ut.

Ukas ros går til Partolken

Ukas ros går til Partolken

Ukas ros går til Partolken, Maria Mork, for sin tilstedeværelse i sosiale medier med budskapet om at det er håp for ektepar som strever.

Lederskap, ære og fall

Lederskap, ære og fall

Det blir fort usunt lederskap når personer med usikkert, gjerne for høyt, selvbilde får en fremtredende posisjon i menighet eller organisasjon.

#
$