
Medietilsynet presenterte denne uka nye tall og fakta over hvor mange unge som bruker porno (fra Barn og Medier 2020 undersøkelsen), mens Redd Barna presenterte sin rapport: «Et skada bilde av hvordan sex er», som handler om ungdoms egne perspektiver på porno.
– Tematikken er alvorlig og rapportene viser at konsekvenser av pornografi er svært negative for unge sitt syn på seksualitet, sier Alexis Lundh, leder for HeltFri.net-arbeidet til Tro & Medier.
Her er noen tall fra Medietilsynets rapport:
- 49 prosent av 13 – 18-åringene har sett porno på nett. Andelen øker med alder og er betydelig større blant gutter enn jenter (75 mot 25 prosent). 31 prosent av 13-14-åringene, 52 prosent av 15-16-åringene og 64 prosent av 17-18-åringene har sett porno.
- Andelen som har sett porno på nett har økt fra 2018 til 2020 (fra 42 til 49 prosent).
- 57 prosent av dem som har sett porno på nett, så dette for første gang før fylte 13 år.
- Fire av ti 13 – 18-åringer har fått reklame for porno på nett. Andelen øker med alder og er størst blant guttene. Dobbelt så mange gutter som jenter i alderen 13-16 år har fått reklame for porno på nett (41-49 mot 20-24 prosent).
– I Tro & Medier jobber vi i dette mørke landskapet med vårt HeltFri.net-arbeid. Vi kjenner godt igjen det som beskrives, sier Lundh.
Vi roser både Redd Barna og Medietilsynet for deres engasjement for barn og unge, og for at de taler der så mange andre er tause. Rapportene skaper et godt fundament for ansvarliggjøring av både foreldre og myndigheter.
Sammen kan vi bidra til en mediehverdag uten porno for barn.
Sammen gjør vi Jesus synlig i mediene.
Bli fast giver i nettVerket eller støtt oss gjerne med en gave. Vipps 55256 eller kontonummer 3000.14.66824.
På søken etter mening? Da er dette nettkurset for deg!
Tro & Medier er glade for å kunngjøre lanseringen av vårt nye nettkurs, “Drikk - Hva tørster du etter?”, tilgjengelig på myjourney.no.jesus.net. I kurset utfordrer Daglig leder i Tro & Medier, Jarle Haugland, deg til å reflektere over livets store spørsmål:...
Be for mediene, og ikke gi opp før Gud svarer!
Hvordan kan vi som kristne prege mediearenaen, en samfunnsarena som preger oss stort? Det er et av de viktige spørsmålene for oss i Tro & Medier når vi arbeider med å gjøre Jesus synlig i mediene. Er det mulig å utgjøre en forskjell i et sekularisert mediebilde?...
Jarle Mong er vinner av Medierosen 2024!
– Det var jo skikkelig gøy! Jeg synes det var ekstremt mange gode kandidater, så jeg var bare glad for å være nominert, utbrøt Jarle Mong da Tro & Medier ringte ham for å avsløre at han er vinneren av Medierosen 2024. Etter en måned med avstemning blant seks...