Utforske våre nettkurs som vil hjelpe deg å oppdage mer om Gud, kristen tro og livet.

Les mer og meld deg på

Vurdere, velge, vitne – en høst med gode medievalg

av | 22. aug, 2019 | Mediekommentaren

Vurdere, velge, vitne – en høst med gode medievalg

av aug 22, 2019

Tenk deg at du en dag kommer inn i en matbutikk der butikksjefen møter deg og leder deg bort til hyllene med smågodt. «Værsågod, spis så mye du vil!» sier han – og du står der storøyd og er overbevist om at dette er en drøm. Sure bananer, gelekrokodiller og sjokoladefamilien i lange baner! «Det er forresten et lite ‘men’ her», sier butikksjefen. «I natt har det vært noen inne osprøytet skadelig væske i noen av eskene. Derfor kan vi ikke selge godteriet. Men du kan få spise så mye du vil!» 

Jarle Haugland
Daglig leder, Tro & Medier

Hva gjør du? Lar du være å spise? Tar du sjansen på at det går bra? Eller finnes det en tredje mulighet? Jeg er såpass glad i godteri at jeg ikke hadde gitt opp med en gang. Jeg hadde snakket med butikksjefen om han visste noe mer. Var det noe tegn på hvilke godterier som var farlige å spise? Kunne man for eksempel lukte eller se det på dem, om man studerte dem nærmere? 

Situasjonen er ikke så ulik den vi – og ikke minst barn og unge – utsettes for daglig i møte med mediene. «Værsågod», sier appene, nettsidene, spillene, seriene og filmene. «Konsumer så mye du vil!» Og sjelden følger det med en advarsel om at noe av innholdet er skadelig 

Løsningen noen få velger, er å nesten helt la være å bruke mediene. Andre konsumerer ukritisk, uten å tenke på hvilke verdier som formidles og hvordan både teknologi og budskap påvirker oss. I Tro & Medier ønsker vi å utfordre til gode medievalg, til å gå litt nærmere «mediehyllene». Lukt, se, analyser. Snakk sammen, foreldre og barn, i vennegjenger og i menighetens smågrupper. Hent gode ressurser fra Damaris Norge. Vurder medienes godtehyller kritisk – både teknologiens og budskapenes påvirkning på deg. 

Og når du har vurdert: Ta valg som gjenspeiler hvem du vil være i lengden, ikke bare ut fra umiddelbar tilfredsstillelse. Hva vil det si å følge Jesus i denne mediehverdagen? Hvordan møte ethvert mediebudskap med hans blikk?  

August er for mange tiden for en ny start. En tid for endring, fornyet motivasjon og viktige beslutninger. Jeg vil oppfordre deg til et «nytt-semester-forsett»: Vurder, velg og vitne 

Vurder mediene – teknologien og budskapene.  

Velg «alt som er sant og edelt, rett og rent, alt som er verdt å elske og akte, alt som er til glede og alt som fortjener ros», for å låne ord fra Paulus.  

Og når du gjentar de gode medievalgene, blir de til slutt en del av din karakter – og du er, enten du vet det eller ikke, et vitne om godhet, sannhet og tro. 

Tro & Medier ønsker deg en god mediehøst! 

Kommentaren kan fritt benyttes med kildehenvisning. 

Sammen gjør vi Jesus synlig i mediene.

Bli Mediepartner eller støtt oss gjerne med en gave. Vipps 55256 eller kontonummer 3000.14.66824.

På søken etter mening? Da er dette nettkurset for deg!

På søken etter mening? Da er dette nettkurset for deg!

Tro & Medier er glade for å kunngjøre lanseringen av vårt nye nettkurs, “Drikk - Hva tørster du etter?”, tilgjengelig på myjourney.no.jesus.net. I kurset utfordrer Daglig leder i Tro & Medier, Jarle Haugland, deg til å reflektere over livets store spørsmål:...

Be for mediene, og ikke gi opp før Gud svarer!

Be for mediene, og ikke gi opp før Gud svarer!

Hvordan kan vi som kristne prege mediearenaen, en samfunnsarena som preger oss stort? Det er et av de viktige spørsmålene for oss i Tro & Medier når vi arbeider med å gjøre Jesus synlig i mediene. Er det mulig å utgjøre en forskjell i et sekularisert mediebilde?...

Jarle Mong er vinner av Medierosen 2024!

Jarle Mong er vinner av Medierosen 2024!

– Det var jo skikkelig gøy! Jeg synes det var ekstremt mange gode kandidater, så jeg var bare glad for å være nominert, utbrøt Jarle Mong da Tro & Medier ringte ham for å avsløre at han er vinneren av Medierosen 2024. Etter en måned med avstemning blant seks...

#

Siste innlegg

$
Hanvold sparker nedover

Hanvold sparker nedover

Hanvold sparker nedover   av Jarle Haugland · 2.oktober, 2019Foto: Skjermdump fra Jan Hanvolds Facebook-profil «I en tid med stor forvirring...

Medierosen til Trygve Skaug

Medierosen til Trygve Skaug

Medierosen til Trygve Skaug Tekst/foto: Ingunn Marie Ruud, KPK – ingunn@kpk.no Årets vinner av Medierosen fra Tro & Medier er artisten og poeten...

Ukas ros går til «Einig?» på NRK

Ukas ros går til «Einig?» på NRK

NRK har i forkant av årets valg laget et nytt og annerledes programkonsept i «Einig?». Ingunn Solheim, tidligere programleder i Debatten, sier i...

Jeg tror på Tro & Medier

Jeg tror på Tro & Medier

Jeg ønsker å synliggjøre Jesus og det han har gjort for oss. I mediene. I alle kanaler. Som styreleder i Tro & Medier opplever jeg at jeg får...

Barna skal være stolt av troen sin

Barna skal være stolt av troen sin

  Av Simen Søvik, 2019 I Filadelfiakirken Oslo har en liten gjeng med dukker tatt ansvar for trosformidlingen til barn. Der produseres det...

Mediestipend 2019

Mediestipend 2019

Årets mottakere av Tro & Mediers Mediestipend er klare. Med det ønsker vi å bidra til dyktiggjøring av kristne mediearbeidere, og gi støtte til...

En historie verdt å kjempe for

En historie verdt å kjempe for

Hvilke historier lytter vi til og hvilke historier forteller vi? Vi omgis av historier, små og store fortellinger som utgjør livet. Noen historier...

Vil nå unge med evangeliet på nett

Vil nå unge med evangeliet på nett

Tekst: Ingunn Marie Ruud, KPK Med korte, profesjonelle videoer på sosiale medier vil Tro & Medier nå yngre målgrupper med evangeliet på nett. De...

– Det handler om de gode ideene

– Det handler om de gode ideene

  Av Simen Søvik, 8.mai 2019 Time etter time sendes det ut innhold gjennom tv-boksen din, eller DAB-radioen. Hele døgnet på utallige kanaler....

#
$