Utforske våre nettkurs som vil hjelpe deg å oppdage mer om Gud, kristen tro og livet.

Les mer og meld deg på

5 tips: Hjelp oss med å gjøre Jesus synlig på Facebook

av | 14. feb, 2018 | Nyheter

5 tips: Hjelp oss med å gjøre Jesus synlig på Facebook

14. feb 2018

Jesus er påloggetdet vet vi. Han er på Instagram, på Facebook og på Snapchat. Men Han kan bli enda mer synlig – det er vi overbevist om. 

Så hvordan gjør man Jesus synlig i sosiale medier? Det er ikke enkelt og vi er avhengig av at alle bidrar – også du.

1. Del godhet

Jesus er synlig i sosiale medier gjennom bibelvers og troshistorier, men ikke bare der! Alt som er godt er fylt av Jesus. Tro & Medier er for øyeblikket aktiv på Facebook og delvis aktiv på Instagram. Noen ganger kritiserer vi, noen ganger utfordrer vi, og ofte deler vi gode ting som bibelvers, ros eller annet. Tanken bak alt er å bygge opp og gjøre Jesus synlig.

Dette kan du også være med på! Hvis du liker, deler og kommenterer det vi legger ut, hjelper du oss til å nå enda flere.

2. Gjør Tro & Medier enda mer synlig

Facebook forandrer seg fra dag til dag og de ønsker at du skal ha et tettere forhold til dine venner og din familie. Det synes vi er bra og viktig! Samtidig er det en stor sjanse for at vi forsvinner fra din nyhetsstrøm på Facebook. Det igjen fører til at du ikke får med deg innholdet vårt, du kan ikke like, dele eller kommentere. Det igjen betyr at innholdet forblir usett av de menneskene som enda ikke har møtt Jesus.

Men det finnes en løsning! Hvis Tro & Mediers side er viktig for deg og du liker våre oppdateringer, kan du hjelpe oss med å bli synlig for deg og dine venner. Besøk vår Facebook-side. Helt øverst under forsidebildet klikker du på «Følger» og velger «Se først».

Så vil våre innlegg dukke opp øverst i din nyhetsstrøm og du kan dele, like og kommentere. Dette gjelder selvsagt andre sider du liker og som deler godt og inspirerende innhold.

Av Simen Søvik
kommunikasjonsleder 

3. Vær en nettengel – ikke et nettroll

Å kommentere har aldri vært enklere. Man kan sitte hjemme i sofaen og skrive akkurat hva man tenker – ofte før man har tenkt gjennom det man tenker. Vi ønsker å oppfordre deg til å tenke gjennom før du kommenterer.

 

Her er en huskeliste fra oss:

  • Les hele saken før du kommenterer.
  • Hva var bra med denne saken/dette innlegget?
  • Hva var ikke bra og hvorfor mener jeg det?
  • Har jeg Guds kjærlighet til dem kommentaren angår? Be om å være preget av den.
  • Har jeg lyttet til Gud for å søke hans ledelse? For du er en representant for Jesus der du er, også i sosiale medier.
  • Hvis du er uenig bør du har et godt argument. Er du uenig i deler av teksten, men enig i resten? Da fortjener forfatteren å høre begge deler.

4. Inviter dine venner

Liker du det vi deler? La alle du kjenner få være med å gjøre Jesus synlig på Facebook. Inviter dine venner til å like Tro & Mediers Facebook-side.

5. Gi en gave

Vi ser stadig vekk at personer kommer inn til omGud.net gjennom Facebook. De siste ukene har det vært opp mot ti stykker i uken som har startet et nettkurs.

Vi ønsker at mennesker som enda ikke har møtt Jesus skal få muligheten til å bli kjent med Ham og vi ser at mennesker tar imot Jesus gjennom nettkursene. For å treffe disse menneskene på Facebook må vi betale for målrettet annonser – med en gave er du med og sprer et godt budskap om Jesus i sosiale medier.

Bli Mediepartner eller gi en gave på Vipps til Tro & Medier 55256

Slaveri i Bibelen

Slavehold i bibelsk tid var noe annet enn det vi ofte tenker på i dag når vi tenker på slaveri. Så hva sier egentlig Bibelen om slaveri?

#

Siste innlegg

$

Ukas ros til Nåde-skilt på Ål stasjon

Konfirmantene på Ål arbeidet med temaet nåde i forbindelse med reformasjonsjubileet. De laget seks skilt som henger på ulike bygninger i sentrum. – Dette er et flott initiativ og er med på å gjøre Jesus synlig, sier Berit H. Steensen i Familie & Medier.

Ukas ros til Ingrid Vatnar Olsen

– Hun er modig som formulerer verdier som går på tvers av det mange tenker om sex, og gjør det på en måte som vekker ettertanke, sier Alexis Lundh, leder for Ungdom & Medier.

Ukas ros til Leo Ajkic

– Dette ble et personlig og nært møte mellom Leo Ajkic og mennesker på flukt, sier Berit Steensen i Familie & Medier.

Det aller viktigste i 2017

I møte med 2017 har jeg to ønsker. Disse har en livsforvandlende kraft i seg. Og om kristent mediearbeid preges av dette, vil mennesker komme til tro.

Immanuel – håpet for en verden i kaos

Finnes det noe håp for verden i dag? Nyhetsbildet i mediene kan få det ubehagelige spørsmålet til å melde seg. Er vi overgitt til oss selv i en tilsynelatende håpløs oppgave med å skape mening i en verden i krise? Mediebudskapet kan gi næring til frykt, uro og angst. Vi hører om konflikter, terroraksjoner, naturkatastrofer – og i skrivende stund er mange, med rette eller urette, bekymret for hva valget i USA vil gjøre med tryggheten i verden. 

2016 – en slags oppsummering

2016 – en slags oppsummering

Året nærmer seg slutten. Vi skal feire den grensesprengende hendelsen at Gud ble menneske i Jesus – for å frelse oss. Samtidig er nyttår rett rundt hjørnet, en tid som ofte brukes til oppsummering av året som er gått og kanskje også noen refleksjoner rundt året som snart begynner.

Evangeliet og Snøfall

Evangeliet og Snøfall

«Du har skapt oss til deg, Gud, og vårt hjerte er urolig inntil det finner hvile i deg.» Sitatet fra Augustin slår meg idet jeg sitter og ser Snøfall, årets julekalender på NRK. Kan en koselig tv-serie, foreløpig uten referanser til julebudskapet, fortelle oss noe om menneskers dypeste behov? 

Black Friday og takknemlighet

Black Friday og takknemlighet

Black Friday er unnagjort, en dag som har utviklet seg til en kjøpefest over flere dager, omsluttet av massiv markedsføring. Hva hadde skjedd om vi hadde tatt oss tid til å reflektere over hva slags torsdag som kommer før denne handlefredagen? 

Ukas ros til «Vårt lille land»

– Det er viktig at stoff om jødene og Israel formidles fra en annen vinkling enn det som er vanlig. Programserien har vært flink til å trekke frem historier som gjerne aldri blir presentert ellers, sier Berit H. Steensen i Familie & Medier.

Pressen trenger en djevelens advokat

«Hva i all verden skjedde nå?» Dette spørsmålet fór gjennom hodet på journalister og politiske kommentatorer morgenen 9.november. Stikk i strid med meningsmålinger, prognoser og politiske analyser, var Trump blitt valgt til president. Hvordan kunne de unngå å se at det kunne skje? Og kan pressen i Norge lære noe av dette?

Ukas ros til Erna Solberg

–Det er veldig bra at Erna Solberg ser viktigheten av å tilby elever gudstjeneste i høytidene, sier Berit H. Steensen i Familie & Medier.

Visjon Norge og vakker tro

Dypest sett er den såkalte Visjon Norge-familien drevet av en opplevelse av at troen på Jesus er noe vakkert, noe som flere må få oppleve.

Ukas ros til VG

– Det gledelig at VG har skrevet flere ulike saker og publisert debattinnlegg som berører tro, religion og livssyn sier Jarle Haugland.

Et møte ved Kristi kors

Det er vondt å se hvordan situasjonen rundt Visjon Norge har utviklet seg i etterkant av programmet «Pengepredikanten». Finnes det en god vei ut av krisen? 

Visjon Norge og NRK Brennpunkt

Følgende er en uttalelse fra styreleder og daglig leder i etterkant av NRK Brennpunkts dokumentar «Pengepredikanten», om Visjon Norges virksomhet.

2016 – en slags oppsummering

Trenger troen forsvares?

«… jeg er overbevist om at hver og en av oss – uansett om vi tror eller ikke tror på en Gud – trenger å tenke igjennom hva vi egentlig mener og tror, innerst inne.» Dette sier en tidligere troende om sin reise bort fra en kristen tro. Og vi trenger å la oss utfordre.

#
$