Utforske våre nettkurs som vil hjelpe deg å oppdage mer om Gud, kristen tro og livet.

Les mer og meld deg på

5 tips til samtale «På tro og Are» – episode 3

av | 17. nov, 2017 | Nyheter

5 tips til samtale «På tro og Are» – episode 3

av 17. nov 2017

«Jeg har begynt å kjenne på fristelser», bekjenner Are i tredje episode av «På tro og Are». Han fortsetter: «Jeg begynte ikke med dette for å få sex, penger eller makt. Men likevel kjenner jeg at det sniker seg litt inn.» I denne episoden er det religiøs maktmisbruk som er i fokus.

 

«På tro og Are» gir kristne en mulighet til å starte gode trossamtaler rundt middagsbordet, med naboen eller i lunsjen på jobb. Her er noen spørsmål du kan snakke om etter tredje episode.

1. Krever Gud blind lydighet? 

«Blind lydighet krever jeg. Bare gjør som jeg sier, så skal alt gå bra», forkynner Are til massene. Er det et slikt bilde vi har av Gud?

Dessverre er det ikke vanskelig å finne religiøse ledere, også i kristne sammenhenger, som ikke godtar kritikk og undertrykker mennesker. Men går disse lederne i Guds fotspor? Bibelen er en kjærlighetshistorie. Fra begynnelse til slutt handler den om Guds relasjon til menneskene. Det elskende paret i Salomos høysang, lignelsen om den bortkomne sønn og «Den lille bibel» i Joh 3,16 er bare tre eksempler på hvordan Bibelen beskriver Guds relasjon til menneskene. Han elsker oss, han gav sitt liv for oss og ber om vår kjærlighet tilbake. Det er noe helt annet enn blind lydighet. Hvorfor ser da mange på Gud som en Gud som krever?

2. Er religion en snarvei til sex, penger og makt? 

Are strever med maktens fristelser i denne episoden og er bekymret. «Jeg er redd for at den mørke siden skal ta over», sier han i samtale med professor i religionsvitenskap, Asbjørn Dyrendal. Professoren bekrefter faren for maktmisbruk og sier: «Det inntreffer i alle sosiale sammenhenger der vi har tilstrekkelig mange nok mennesker sammen over lang nok tid. Ikke bare i religioner, men idrettslag, universiteter og alle slags bedrifter.»

Det er forferdelig trist når mennesker opplever religiøse overgrep. Barn blir skadet for livet ved fysisk, psykisk eller åndelig misbruk. #MeToo-kampanjen, der kvinner står frem og forteller om seksuelle overgrep, har dessverre også materiale å hente fra kristne sammenhenger.

Her er vi nok i kjernen på hva det andre budet mener: «Du skal ikke misbruke Herren din Guds navn». Dette budet handler ikke først og fremst om banning, men om hva vi gjør i Guds navn og hvordan vi som troende representerer ham. Maktmisbruk vil oppstå, men vi må i ord og handling vise at dette er stikk i strid med Bibelens budskap. Og vi må være takknemlig for alle kritiske søkelys som bidrar til å få sannheten frem i lyset.

Dyrendal peker på to moment som kan bidra til å holde frekvensen for slik maktmisbruk nede:

  • Sørg for at de viktigste arenaene hvor maktmisbruk kan forekomme har innsyn fra flere forskjellige grupper, slik at de kan se hva som skjer.
  • Ha et verdisett i bunn som er tydelig på hva man skal unngå.

3. Bidrar religiøse bud til å holde mennesker nede? 

«Men da burde jeg jo hatt med i budene at man ikke skal drive med seksuelle overgrep. Du skal ikke lure til deg penger og grabbe til deg makt», responderer Are på professorens råd. «Det begynner å ligne på en religion eller to vi har hørt om», sier Dyrendal. Mens vi i flere tiår har opplevd en antiautoritær vind og motstand mot religiøse bud, viser dette innslaget at bud, regler og grenser i seg selv ikke er skadelig. Joda, det har blitt brukt som nyttige redskap til å styre mennesker dit man vil. Men gode bud bidrar til å beskytte og skape rammer slik at et godt liv kan vokse og at mennesker kan være trygge på hverandre i et sosialt fellesskap.

Grenser er ikke negative i seg selv, tvert imot. Spørsmålet blir heller hvor sunne grenser skal gå og hvem som har mandat til å sette disse grensene.

4. Hva er forskjellen på sunn og usunn tro? 

I denne episoden møter Are daglig leder i Hjelpekilden, Hilde Langvann. Hjelpekilden er en organisasjon som skal gi hjelp og støtte til mennesker som er i en bruddprosess med lukkede, religiøse miljøer.

Langvann sier: «Å ha en tro kan gi en positiv dimensjon til et menneskes liv. Det å tilhøre en menighet kan gi deg nettverk og tilhørighet. Men det er forskjell på sunn og usunn tro. Noen ganger kan et religiøst miljø være kvelende for individet. Det blir for trangt å være menneske.» Et faresignal, ifølge Langvann, er når tilhengerne ikke får stille kritiske spørsmål, men må adlyde lederen.

Det er verdt å samtale om hva som er forskjellen på sunn og usunn tro. Hva kjennetegner en tro der man kan puste fritt? Og hva mener Paulus når kan skriver: «Hvor Herrens Ånd er, der er frihet»?

5. Hvorfor er religiøs identitet så viktig? 

Religiøs identitet kommer også på agendaen i denne episoden, og omskjæring av gutter blir tema. Når dette kommer opp i en episode som handler om religiøst maktmisbruk, er tonen på mange måter satt.

Vi møter både eks-muslimen Cemal som forteller en vond historie om sin opplevelse, samtidig som den kulturelle jøden Nikolaj mener at omskjæringen ikke var et dårlig valg hans foreldre tok for ham. Nikolaj er ikke religiøs, men opplever det gir ham tilhørighet til et fellesskap.

«I Stjernestøvets søskenbarn skal vi ikke omskjære noen. Ikke skal vi trekke ut negler eller skjære av øreflipp eller lillefingre», sier Are. Skikken med å omskjære barn kan diskuteres, men dette er en fordumming av debatten.

Temaet er komplisert, og argumentene som går på helse strekker seg fra at det er overgrep å operere et friskt barn, til dem som peker på at dette er et lite inngrep og at forskning kan vise til overveiende positive helseeffekter. For eksempel er majoriteten av menn i USA omskåret, de færreste av religiøse grunner.

Hvorfor er religiøs identitet så viktig? Og er det mulig å forstå skikken med omskjæring uten å forstå religiøs identitet?

Tro kan være vanskelig. Tro kan være vondt. Men tro er også vakkert. Det er på tide å snakke om tro, midt i vår hverdag. NRKs «På tro og Are» kan hjelpe oss til det.

Ønsker du å gi en gave og bidra til å gjøre Jesus synlig i mediene?
Ved å bli Mediepartner i Tro & Medier eller gi en gave på Vipps til 55256, hjelper du oss til å nå lenger.

Foto: NRK

Fikk du med deg?

Teologi for medieteknologi

Kan jeg invitere dere med på litt høyttenkning? Man bør kanskje ikke dele uferdige tanker i På Bølgelengde, men det får stå sin prøve.  

#

Siste innlegg

$
Er det noe vits i å be for mediene?

Er det noe vits i å be for mediene?

Av Jarle Haugland Nylig ble nasjonal bønnedag for mediene arrangert. Her ba vi sammen for syv ulike områder i medielandskapet, som for eksempel...

Ukas ros går til Tania Michelet og KK

Ukas ros går til Tania Michelet og KK

Tro & Medier ønsker å gi ukas ros denne gang både til Michelet og KK, som har laget et portrett av henne i forbindelse med bokutgivelsen. Vi vil...

Vær til stede i barnas mediebruk

Vær til stede i barnas mediebruk

Av Jarle Haugland Ville du ha gitt femåringen en sykkel og sendt henne ut i storbytrafikken? Eller ville du ha gitt åtteåringen en sirkelsag til å...

Ukas ros går til Tania Michelet og KK

Ukas ros går til Tania Michelet og KK

Tro & Medier ønsker å gi ukas ros denne gang både til Michelet og KK, som har laget et portrett av henne i forbindelse med bokutgivelsen. Vi vil rose dem for å løfte frem en kristen troshistorie, i et medielandskap der det kan være langt mellom slike fortellinger.

Nettvett og fasene

Nettvett og fasene

Tro & Medier har laget en videoserie i samarbeid med Misjonskirken Ung, Fribu og UNG Baptist, der vi snakker om nettvett i de ulike fasene barn...

Hvorfor slutter nordmenn å tro på Gud?

Hvorfor slutter nordmenn å tro på Gud?

Av Jarle Haugland «Hvorfor slutter nordmenn å tro på Gud?» Spørsmålet er høyrelevant og må stilles av enhver kristenleder i landet. Men denne gang...

Ukas ros går til Thor Haavik

Ukas ros går til Thor Haavik

Thor Haavik er nylig ordinert prest og deltar i år i den norske realityserien Farmen. Under hans opphold på Samsjø gård uttrykker han tydelig hva...

Ukas ros går til Karl-Johan Kjøde

Ukas ros går til Karl-Johan Kjøde

Ukas ros går til Karl-Johan Kjøde, som er initiativtaker for å få The Bible Project på norsk. Han har samlet en rekke organisasjoner til å stå sammen om dette prosjektet, som han selv omtaler som «Tidenes digitale dugnad for å gjøre Bibelens store fortelling kjent i Norge».

Kjære konfirmant!

Kjære konfirmant!

Av Alexis Lundh Et liv uten Gud er et liv uten håp. Så radikal og utfordrende er den kristne troen.   Det er et privilegium å formidle universets...

Medierosen til Plussord!

Medierosen til Plussord!

At daglige videoer på ett minutt kan få en stor betydning i folks liv er noe av det som driver teamet bak Plussord.

Northugs fall og Guds nåde

Northugs fall og Guds nåde

Av Jarle Haugland Å tilgi eller dømme. Å avvise eller omfavne. Å forstå eller å holde ansvarlig. Det er eksistensielle spørsmål som dukker opp når...

– Det har blitt min rolle, og da tar jeg den

– Det har blitt min rolle, og da tar jeg den

I over 25 år har Espen Ottosen deltatt i debattprogrammer hos NRK og TV2, diskutert livssyn på radio og skrevet debattinnlegg i alle de store avisene. I høst fikk han en sentral rolle da VGTV lanserte serien «Homoterapi».

Nei, utroskap er ikke vakkert. Trofasthet er

Nei, utroskap er ikke vakkert. Trofasthet er

VG skriver at utroskap er vakkert. Dagbladet antyder at sidesprang ikke alltid er utroskap. Det må da være mulig å formidle en bedre historie om seksualitet og samliv enn dette? Vi er overbevist om at mennesket er skapt for noe bedre. Vi tror at Guds historie om seksualitet og samliv er god og vakker. Derfor vil vi, mer enn å kjempe mot det destruktive, bidra til å fortelle en bedre historie

#
$