Utforske våre nettkurs som vil hjelpe deg å oppdage mer om Gud, kristen tro og livet.

Les mer og meld deg på

7 spørsmål alle som driver en nettside bør tenke litt på

av | 4. apr, 2018 | Nyheter

7 spørsmål alle som driver en nettside bør tenke litt på

av apr 4, 2018

Skal du starte en nettside i 2018?

Eller driver du allerede en nettside?

Her er en liten liste med ting jeg mener at de som starter eller driver en nettside i 2018 bør tenke på.

For mange vil dette være helt selvsagte ting.

Her er det ikke noe veldig nytt og revolusjonerende.

Men det er fort gjort å glemme, så derfor kan det være greit med litt repetisjon?

Dette er i alle fall spørsmål jeg grubler på litt inn i mellom, og jeg har absolutt ikke to streker under alle svarene.

Av Kjetil Fyllingen,
leder for OmGud.net

1. Fungerer nettsiden bra på mobil?

De fleste som lager nettsider gjør det via en datamaskin.

De fleste som besøker en nettside gjør det via en mobiltelefon.

Det handler ikke bare om at siden skal være responsiv.

Innholdet skal være lett å konsumere / skanne på mobilen.

  • Er fonten stor nok?
  • Er det nok mellomrom i teksten?
  • Er det nok mellomoverskrifter?

2. Har du en tydelig «Call to action»?

Hva skal de som kommer innom siden gjøre etter at de har lest / scannet seg gjennom det du har publisert?

  • Skal de respondere på det du skriver?
  • Skal de skrive seg på et nyhetsbrev?
  • Skal de følge deg i sosiale medier?
  • Skal de kjøpe noe av deg?
  • ???

Kort og godt hva er hensikten med siden?

3. Følger du med på statistikken?

Det kan være lett å henge seg for mye opp i statistikken.

Men jeg tror også mange er for lite opptatt av å se hva som gir trafikk inn til siden.

Hva på nettsiden oppleves relevant, og hva bør eventuelt endres på for å nå målsetningen med siden?

4. Benytter du Facebook-pikselen?

Annonserer du på facebook, eller skal du gjøre det en gang i fremtiden?

Da bør du absolutt ha på plass en Facebook-piksel.

Facebook-pikselen er et analyseverktøy som lar deg måle effektiviteten av annonseringen din.

Du kan benytte pikseldata til å sørge for at annonsene dine vises til de riktige personene, og du kan bygge opp annonsepublikum.

Les mer om dette her: facebook.com/business

5. Er nettsiden din rask nok?

Da er vi over på et område som ikke er like lekendelett.

For her kan kronene fort begynne å rulle, dersom målet er å få en helt optimal nettside.

For min del, og mange ideelle organisasjoner jeg kjenner til, vil økonomien og teknisk innsikt, være en bremsekloss her.

Men det er noen enkle grep som alle kan ta.

Som for eksempel å krympe bilder som skal inn på siden.

En bra start kan være å teste siden.

Det finnes mange måter å gjøre det på.

Oppdager du at nettsiden din skårer helt elendig kan det være lurt å ta noen grep.

6. Tenker du litt på SEO – «Search Engine Optimization» – Søkemotoroptimalisering?

For meg, og sikkert veldig mange andre, handler det om å bruke Yoast SEO utvidelsen til WordPress.

Det gir god hjelp til å formatere innholdet på en måte som Google (sannsynligvis) liker.

Generelt tror jeg det er viktigere å fokusere på å publisere bra innhold, enn å satse på å «hacke» algoritmene til Google…

7. Bruker du nok og lovlige bilder?

Det overrasker meg at jeg stadig kan se nettsider som tydelig benyttet bilder de bare har «funnet» på google.

Til og med bilder med vannmerke på har jeg sett på ganske seriøse nettsider.

Eller at jeg finner bilder jeg selv har tatt, frimodig publisert på andre nettsider.

Det burde ikke være vanskelig å finne gode og lovlige bilder på sider som UnsplashPixabay eller Pexels.

Utfordringen er kanskje at alt for mange bruker de samme bildene?

Vil du bruke litt penger på bilder kan du sjekke ut Lightstock.

Eller du kan ta bildene selv

Er det flere ting som bør med på listen?

Hvordan er det med deg og din nettside (viss du har en)?

Har du kontroll på alle disse tingene?

Er det andre ting du synes det er viktig å tenke på?

Send oss gjerne dine tanker og tips til kjetil@troogmedier.no

Teologi for medieteknologi

Kan jeg invitere dere med på litt høyttenkning? Man bør kanskje ikke dele uferdige tanker i På Bølgelengde, men det får stå sin prøve.  

#

Siste innlegg

$
Er det noe vits i å be for mediene?

Er det noe vits i å be for mediene?

Av Jarle Haugland Nylig ble nasjonal bønnedag for mediene arrangert. Her ba vi sammen for syv ulike områder i medielandskapet, som for eksempel...

Ukas ros går til Tania Michelet og KK

Ukas ros går til Tania Michelet og KK

Tro & Medier ønsker å gi ukas ros denne gang både til Michelet og KK, som har laget et portrett av henne i forbindelse med bokutgivelsen. Vi vil...

Vær til stede i barnas mediebruk

Vær til stede i barnas mediebruk

Av Jarle Haugland Ville du ha gitt femåringen en sykkel og sendt henne ut i storbytrafikken? Eller ville du ha gitt åtteåringen en sirkelsag til å...

Ukas ros går til Tania Michelet og KK

Ukas ros går til Tania Michelet og KK

Tro & Medier ønsker å gi ukas ros denne gang både til Michelet og KK, som har laget et portrett av henne i forbindelse med bokutgivelsen. Vi vil rose dem for å løfte frem en kristen troshistorie, i et medielandskap der det kan være langt mellom slike fortellinger.

Nettvett og fasene

Nettvett og fasene

Tro & Medier har laget en videoserie i samarbeid med Misjonskirken Ung, Fribu og UNG Baptist, der vi snakker om nettvett i de ulike fasene barn...

Hvorfor slutter nordmenn å tro på Gud?

Hvorfor slutter nordmenn å tro på Gud?

Av Jarle Haugland «Hvorfor slutter nordmenn å tro på Gud?» Spørsmålet er høyrelevant og må stilles av enhver kristenleder i landet. Men denne gang...

Ukas ros går til Thor Haavik

Ukas ros går til Thor Haavik

Thor Haavik er nylig ordinert prest og deltar i år i den norske realityserien Farmen. Under hans opphold på Samsjø gård uttrykker han tydelig hva...

Ukas ros går til Karl-Johan Kjøde

Ukas ros går til Karl-Johan Kjøde

Ukas ros går til Karl-Johan Kjøde, som er initiativtaker for å få The Bible Project på norsk. Han har samlet en rekke organisasjoner til å stå sammen om dette prosjektet, som han selv omtaler som «Tidenes digitale dugnad for å gjøre Bibelens store fortelling kjent i Norge».

Kjære konfirmant!

Kjære konfirmant!

Av Alexis Lundh Et liv uten Gud er et liv uten håp. Så radikal og utfordrende er den kristne troen.   Det er et privilegium å formidle universets...

Medierosen til Plussord!

Medierosen til Plussord!

At daglige videoer på ett minutt kan få en stor betydning i folks liv er noe av det som driver teamet bak Plussord.

Northugs fall og Guds nåde

Northugs fall og Guds nåde

Av Jarle Haugland Å tilgi eller dømme. Å avvise eller omfavne. Å forstå eller å holde ansvarlig. Det er eksistensielle spørsmål som dukker opp når...

– Det har blitt min rolle, og da tar jeg den

– Det har blitt min rolle, og da tar jeg den

I over 25 år har Espen Ottosen deltatt i debattprogrammer hos NRK og TV2, diskutert livssyn på radio og skrevet debattinnlegg i alle de store avisene. I høst fikk han en sentral rolle da VGTV lanserte serien «Homoterapi».

Nei, utroskap er ikke vakkert. Trofasthet er

Nei, utroskap er ikke vakkert. Trofasthet er

VG skriver at utroskap er vakkert. Dagbladet antyder at sidesprang ikke alltid er utroskap. Det må da være mulig å formidle en bedre historie om seksualitet og samliv enn dette? Vi er overbevist om at mennesket er skapt for noe bedre. Vi tror at Guds historie om seksualitet og samliv er god og vakker. Derfor vil vi, mer enn å kjempe mot det destruktive, bidra til å fortelle en bedre historie

#
$