Utforske våre nettkurs som vil hjelpe deg å oppdage mer om Gud, kristen tro og livet.

Les mer og meld deg på

Analyse av Ex on the Beach

av | 4. feb, 2019 | Nyheter

Analyse av Ex on the Beach

av feb 4, 2019

Analyser skal styrke kontakten med kanalene i Norge

Tro & Medier ønsker å styrke kontakten med kanalene og gi dem analyser som på et høyt faglig nivå bidrar til viktig innsikt og nyttige refleksjoner. Derfor har vi bestilt fire dybdeanalyser fra Damaris Norge, på Morgenandakten (NRK), Lovleg (NRK), Lykkeland (NRK) og Ex on the Beach (Discovery).

 

Analyse av Ex on the Beach

Ikke en serie for kristne Anne Solfrid Brennhovd står bak analysen av den kontroversielle realityserien Ex on the Beach på Discovery. Hun trekker også frem noen viktige punkter fra rapporten.

Last ned analysen av Ex on the Beach her.

  • Discovery forsvarer serien ved å si at den reiser spørsmål om hvilke grenser vi ønsker å ha, både som samfunn og som enkeltpersoner. Men kan vi bruke ekte mennesker i ekstreme situasjoner i slike sosiale eksperiment for å reise samtaler i offentligheten og rundt middagsbordet?
  • Vi kan ikke si at serien er uten moral. Den er bare en annen moral. Den er flytende og personlig, ikke objektiv og gitt av noe utenfor. Alt er lov, så lenge begge/alle godkjenner.
  • Utfordringen er at det ikke alltid er lett å reflektere over hva man faktisk ønsker å være med på når man er drevet av konkurranse, et behov for å skape drama for å få bli i serien, man er påvirket av et stort alkoholkonsum og en skrudd døgnrytme, i noen tilfeller sjalusi, konstant tett kontakt og lite annen stimulanse.
  • Serien viser oss at sex aldri er utelukkende personlig. Den er aldri løsrevet fra samfunnet vi lever i, til tross for at deltakerne hardnakket hevder at de ikke har noe med hvilke valg de andre i huset tar

Analysen er gjennomført av Anne Solfrid Brennhovd og Damaris Norge.

– Hvordan skal vi kristne forholde oss til en slik programserie?

– Det finnes som regel alltid noe i kulturen vi kan bekrefte i tillegg til det vi bør utfordre. Vi er alle skapt i Guds bilde, og vår kreativitet er et gjenskinn av Hans. Det tilhører sjeldenheten at man kategorisk sier nei til noe, uansett om man har på det mest bevisste filter – men her må man faktisk finne frem de store bokstavene. Ex on the Beach bør ikke konsumeres av kristne, mener Anne Solfrid Brennhov, Redaktør for Damaris´ nettside SnakkOmTro.no.

Samtidig mener hun at løsningen ikke er å stikke fingrene i ørene.

– Vi må forholde oss til at dette er underholdning, sier hun, og viser til tre punkter som vi kan jobbe med.

  • Vi må vise at vår fortelling er bedre
  • Vi må bidra til å ruste barn og unge til å se hvor grensene går
  • Snakke sant og tydelig om sex. Ex on the Beach driver seksualopplysning, til tross for hva Discovery hevder.

Sammen gjør vi Jesus synlig i mediene.

Bli Mediepartner eller støtt oss gjerne med en gave. Vipps 55256 eller kontonummer 3000.14.66824.

#

Siste innlegg

$
Ukas ros går til «Einig?» på NRK

Ukas ros går til «Einig?» på NRK

NRK har i forkant av årets valg laget et nytt og annerledes programkonsept i «Einig?». Ingunn Solheim, tidligere programleder i Debatten, sier i...

Jeg tror på Tro & Medier

Jeg tror på Tro & Medier

Jeg ønsker å synliggjøre Jesus og det han har gjort for oss. I mediene. I alle kanaler. Som styreleder i Tro & Medier opplever jeg at jeg får...

Barna skal være stolt av troen sin

Barna skal være stolt av troen sin

  Av Simen Søvik, 2019 I Filadelfiakirken Oslo har en liten gjeng med dukker tatt ansvar for trosformidlingen til barn. Der produseres det...

Mediestipend 2019

Mediestipend 2019

Årets mottakere av Tro & Mediers Mediestipend er klare. Med det ønsker vi å bidra til dyktiggjøring av kristne mediearbeidere, og gi støtte til...

En historie verdt å kjempe for

En historie verdt å kjempe for

Hvilke historier lytter vi til og hvilke historier forteller vi? Vi omgis av historier, små og store fortellinger som utgjør livet. Noen historier...

Vil nå unge med evangeliet på nett

Vil nå unge med evangeliet på nett

Tekst: Ingunn Marie Ruud, KPK Med korte, profesjonelle videoer på sosiale medier vil Tro & Medier nå yngre målgrupper med evangeliet på nett. De...

– Det handler om de gode ideene

– Det handler om de gode ideene

  Av Simen Søvik, 8.mai 2019 Time etter time sendes det ut innhold gjennom tv-boksen din, eller DAB-radioen. Hele døgnet på utallige kanaler....

Bygger relasjoner over nett

Bygger relasjoner over nett

Mads har en stor lidenskap for dataspill og kirke. Han er ingen online misjonær, men trygg i troen. Det åpner for spennende relasjoner på...

#
$