Utforske våre nettkurs som vil hjelpe deg å oppdage mer om Gud, kristen tro og livet.

Les mer og meld deg på

Analyse av Ex on the Beach

av | 4. feb, 2019 | Nyheter

Analyse av Ex on the Beach

av feb 4, 2019

Analyser skal styrke kontakten med kanalene i Norge

Tro & Medier ønsker å styrke kontakten med kanalene og gi dem analyser som på et høyt faglig nivå bidrar til viktig innsikt og nyttige refleksjoner. Derfor har vi bestilt fire dybdeanalyser fra Damaris Norge, på Morgenandakten (NRK), Lovleg (NRK), Lykkeland (NRK) og Ex on the Beach (Discovery).

 

Analyse av Ex on the Beach

Ikke en serie for kristne Anne Solfrid Brennhovd står bak analysen av den kontroversielle realityserien Ex on the Beach på Discovery. Hun trekker også frem noen viktige punkter fra rapporten.

Last ned analysen av Ex on the Beach her.

  • Discovery forsvarer serien ved å si at den reiser spørsmål om hvilke grenser vi ønsker å ha, både som samfunn og som enkeltpersoner. Men kan vi bruke ekte mennesker i ekstreme situasjoner i slike sosiale eksperiment for å reise samtaler i offentligheten og rundt middagsbordet?
  • Vi kan ikke si at serien er uten moral. Den er bare en annen moral. Den er flytende og personlig, ikke objektiv og gitt av noe utenfor. Alt er lov, så lenge begge/alle godkjenner.
  • Utfordringen er at det ikke alltid er lett å reflektere over hva man faktisk ønsker å være med på når man er drevet av konkurranse, et behov for å skape drama for å få bli i serien, man er påvirket av et stort alkoholkonsum og en skrudd døgnrytme, i noen tilfeller sjalusi, konstant tett kontakt og lite annen stimulanse.
  • Serien viser oss at sex aldri er utelukkende personlig. Den er aldri løsrevet fra samfunnet vi lever i, til tross for at deltakerne hardnakket hevder at de ikke har noe med hvilke valg de andre i huset tar

Analysen er gjennomført av Anne Solfrid Brennhovd og Damaris Norge.

– Hvordan skal vi kristne forholde oss til en slik programserie?

– Det finnes som regel alltid noe i kulturen vi kan bekrefte i tillegg til det vi bør utfordre. Vi er alle skapt i Guds bilde, og vår kreativitet er et gjenskinn av Hans. Det tilhører sjeldenheten at man kategorisk sier nei til noe, uansett om man har på det mest bevisste filter – men her må man faktisk finne frem de store bokstavene. Ex on the Beach bør ikke konsumeres av kristne, mener Anne Solfrid Brennhov, Redaktør for Damaris´ nettside SnakkOmTro.no.

Samtidig mener hun at løsningen ikke er å stikke fingrene i ørene.

– Vi må forholde oss til at dette er underholdning, sier hun, og viser til tre punkter som vi kan jobbe med.

  • Vi må vise at vår fortelling er bedre
  • Vi må bidra til å ruste barn og unge til å se hvor grensene går
  • Snakke sant og tydelig om sex. Ex on the Beach driver seksualopplysning, til tross for hva Discovery hevder.

Sammen gjør vi Jesus synlig i mediene.

Bli Mediepartner eller støtt oss gjerne med en gave. Vipps 55256 eller kontonummer 3000.14.66824.

Gave Kampanje

Sammen står vi sterkere. Derfor inviterer vi deg med i Tro & Medier sitt arbeid. Gi oss gjerne en gave eller bli fast giver i Tro & Medier.

#

Siste innlegg

$
F&M roser Andreas Håtveit i Mesternes Mester

F&M roser Per Fugelli

– Per Fugelli har i mange år vist en stor åpenhet om sin kreft-sykdom og hvordan han lever med denne. De siste dagene har han igjen sagt mye klokt om å leve til tross for det vonde, sier Vilhelm Viksøy, redaktør i Familie & Medier

Finner mennesker Jesus i debattspaltene?

Fra tid til annen kommer kravet om at kristne må si ifra om ting som er galt. Vi må være tydeligere i mediene, i avisspaltene og i debattprogrammene. For noen år siden var jeg helt enig i det. Nå er jeg ikke så sikker lenger. 

F&M roser NRK for godhetsuke

I årevis har Ålesunder og NRK-journalist Kjetil Lillesæter jaktet på den norske godheten. Denne uken vil NRK høre dine historier om godhet. – Veldig flott at godhet løftes fram i media på denne måten, sier Vilhelm Viksøy, redaktør i Familie & Meder

Vil mennesker møte Jesus i mediene i 2016?

Fra tid til annen bør alle kristne virksomheter spørre seg selv hvorfor de eksisterer og hvorfor de gjør det de gjør. Den øvelsen kan være både spennende, avslørende, ubehagelig og inspirerende.  

F&M roser «Petter uteligger»

– Serien gir oss et unikt innblikk livet på skyggesiden av samfunnet, vi får hjertevarme møter med uteliggere og vi utfordres på hvordan vi lever våre egne liv. Dette er vel verdt å rose, sier redaktør Vilhelm Viksøy i Familie & Medier

Immanuel, håpet for en verden i kaos

Finnes det noe håp for verden i dag? Nyhetsbildet i mediene kan få det ubehagelige spørsmålet til å melde seg. Er vi overgitt til oss selv i en tilsynelatende håpløs oppgave med å skape mening i en verden i krise? Mediebudskapet kan gi næring til frykt, uro og angst, ikke minst i møte med både klimakrise og terrorfrykt.

F&M roser Andreas Håtveit i Mesternes Mester

F&M roser «Norske helter»

– Jeg er riktignok lettrørt, men da jeg så dette programmet, slet jeg med tårene. Det er flott å kunne hedre hverdagshelter, sier Jarle Haugland i Familie & Medier.

Kroppspress, Harald Eia og sunne valg

Harald Eia klikker når han hører snakk om kroppspress. Han hevder at det har skjedd en utvikling fra å snakke om kroppsideal til nå å snakke om kroppspress. Og problemet kommer i følge Eia av at vi er blitt for empatiske, at vi tar for mye hensyn «til den 20 % av befolkningen som er de mest sårbare og nevrotiske blant oss».

La oss rive ned båsene

"Jeg vil begynne med en avgrensning", sa Kåre Melhus da han entret talerstolen under Mediedagen "Troens plass i...

F&M roser Andreas Håtveit i Mesternes Mester

F&M roser TV2 livsstil for FML-dokumentarene

– Vi får et spennende bilde inn i livene til ungdommer fra helt ulike miljø. De unge presenteres med respekt og ærlighet. Ekstra spennende er det at TV2 også tar med en profilert kristen, sier Vilhelm Viksøy, redaktør i Familie & Medier.

F&M roser VG+/VG Helg for «gift på nytt»

– Det er prisverdig at VG velger å vie så stor plass til tre nære, vonde, ærlige og samtidig vakre historier om ekteskap som gikk i stykker – og veien tilbake til helbredelse og fornyet kjærlighet.

F&M roser Aftenposten for Eksmuslimene

– God, åpen og saklig religionskritikk er viktig. Vi som tror skal våge – ja, vi skal også være takknemlig for – at pressens kritiske søkelys rettes mot oss, sier Jarle Haugland.

Blikkene som forsvant

Noen har stjålet blikkene våre. Uten at vi har merket det. Den ene dagen så vi inn i hverandres øyne. Den neste dagen var både blikk og tanker rettet mot skjermen. Bort fra hverandre.

F&M roser VG for «Nedlasterne»

– VG har avdekket et av de mørkeste områdene i samfunnet vårt og satt søkelyset på grusomhetene barn opplever. Med dette tar de sitt samfunnsansvar på alvor.

Jo, ytringsfriheten trenger et «men», Hanne!

Det er krevende å balansere mellom en uforbeholden kamp for ytringsfrihet og en diskusjon om hvordan friheten forvaltes best. Om vi tar en av disse for gitt, er veien kort til at den siden forsvinner. Og det frie samfunnet blir skadelidende.

F&M roser NRK for misjonsdokumentarer

NRK har de siste månedene servert flere gode misjonsdokumentarer på TV. – Har tar NRK ansvar for å vise en viktig del av den norske historien, sier Jarle Haugland.

#
$