Utforske våre nettkurs som vil hjelpe deg å oppdage mer om Gud, kristen tro og livet.

Les mer og meld deg på

Tro i urolige tider

av | 16. mar, 2020 | Nyheter

Av Jarle Haugland
jarle@troogmedier.no 

I Joh 14, 1 sier Jesus noen ord som er høyaktuelle i disse dager: «La ikke hjertet bli grepet av angst.» Det er gode ord, men om han hadde stoppet der, ville det vært ganske meningsløst.

Det hadde vært som om en lege hadde sagt til en pasient: «du må ikke ha så vondt i ryggen» eller en lærer til en elev: «du må lære deg å lese». Det er veldig lett å si at man ikke skal frykte eller kjenne på angst. Men om man ikke har noen kur, verktøy eller hjelp til at frykten skal slippe taket, blir det bare tomme ord som kan gjøre vondt verre.

Jesus peker ut veien til fred og hvile når han fortsetter: «Tro på Gud og tro på meg!» Noen av dere blir kanskje provosert over slike ord. Kanskje du synes de fremstår livsfjerne og altfor lettvinne. «Det er bare å tro», hører man, mens angsten holder sitt lammende kvelertak fast. Eller kanskje du kjenner deg sliten over at man ikke «klarer å tro».

Jeg håper så inderlig ikke jeg legger sten til byrden med dette, for jeg mener at det finnes frihet i å tro. Men da må vi vite hva tro er og hvem som er troens objekt.

Følgende historie – som kanskje flere av dere har hørt, og som finnes i ulike varianter – kan illustrere noe viktig om troen:
En misjonær skulle oversette Johannesevangeliet til en stamme som ikke hadde Bibelen på sitt språk. Men han hadde problemer med å oversette ordet «tro», et veldig viktig ord i Johannesevangeliet. Hvordan skulle han for eksempel oversette «den lille bibel» i Joh 3,16: «… for at hver den som tror på ham, ikke skal gå fortapt, men ha evig liv»?

En dag kom en innfødt til misjonæren, sliten etter en lang arbeidsdag, og slengte seg ned i en dyp, god stol. Så utbrøt han noe som kan oversettes som: «Nå hviler jeg med hele min tyngde!» Og der fant misjonæren stammespråkets variant av ordet «tro», slik at Joh 3, 16 ble oversatt med: «… for at hver den som hviler med hele sin tyngde på ham, ikke skal gå fortapt, men ha evig liv.»

Hva sier det oss om tro?

For det første er troen et valg. Den innfødte valgte å slenge seg ned i stolen og stole på at den ikke raste sammen, og at den kunne gi ham hvile. Det er du som velger hvem eller hva du vil stole på i denne tilværelsen. Akkurat nå kommer Folkehelseinstituttet med viktige råd, som folk velger om de vil tro på eller ikke (jeg mener vi må velge å stole på disse!). Så tror vi på/stoler vi på inntekten vår, at den skal sikre oss en viss trygghet i tilværelsen. Vi velger også om vi vil stole på mennesker vi møter, om de vil oss vel, om de snakker sant og om de holder det de lover. Tro og tillit er et valg.

Men dette valget tas ikke i et vakuum. Den innfødte hadde samlet inn nok erfaring til å vite at stolen holdt når han slengte seg ned i den, gjennom egen erfaring og kanskje ved å lytte til eller se på andre menneskers erfaring med stolen. Derfor er troen for det andre et resultat av hva eller hvem vi gir definisjonsrett på sannhet i våre liv. Hvem lytter vi til? Stemmer som forteller om Guds omsorg og allmakt? Mennesker som ikke har Gud med i ligningen sin i det hele tatt? Hvilke stemmer definerer vår måte å forstå verden på? Troen – hva vi har tillit til – formes av stemmer vi gir definisjonsmakt, bevisst eller ubevisst.

Derfor: (1) Fyll deg med sannhetene i Guds ord og (2) lytt til mennesker som forteller at Gud er til å stole på – som kan fortelle om en Gud som bærer og gir fred gjennom vanskelige tider. Et godt sted å starte her, kan være Bibel-appen YouVersion, som har mange gode leseplaner. I disse tider finnes det også veldig mange som streamer sine gudstjenester. Sjekk gjerne disse ut her, eller tips oss om flere.

Jeg kan også anbefale å ta et nettkurs eller to på https://kurs.omgud.net/!

For det tredje forteller historien at troens objekt er Gud, ikke deg. Når den innfødte satte seg ned i stolen, var det stolen som bar ham, ikke hans valg om å «stole på» (!) at stolen holdt. Når du «hviler med hele din tyngde på» Gud, er det Gud som bærer deg, ikke din tro.

Og for det fjerde forteller historien at tro er hvile, ikke prestasjon. Så når Jesus sier: «La ikke hjertet bli grepet av angst. Tro på Gud og tro på meg!» så inviterer han oss til å hvile. Til å la alle muskler slappe av, til å falle tilbake og hvile i at Gud bærer. Det betyr ikke et problemfritt liv, men Guds perspektiv – som jeg skrev tidligere her – er ikke fra vugge til grav, men fra evighet til evighet. Han vil gi deg hvile her, midt i urolige tider. Og han inviterer deg inn til en evighet der du skal få leve i en hvile som aldri rokkes.

Andakten ble først publisert på Jarle Hauglands Facebook-profil.

 

Sammen gjør vi Jesus synlig i mediene.
Bli Mediepartner eller støtt oss gjerne med en gave. Vipps 55256 eller kontonummer 3000.14.66824.

[gi_en_gave_iframe]

Jesus synlig i julen

Vi ønsker å gjøre Jesus synlig i julen! La mennesker rundt deg få glimt av Jesus gjennom dine sosiale medier denne førjulstida.

#

Siste innlegg

$

Den livsviktige ventingen

I en tid der smarttelefonen alltid er innenfor rekkevidde, klar til å underholde oss, har venting dårlige kår. Og dermed forsvinner også forventningen. Pinsehøytiden kaller oss til å gå en annen vei. 

Jesus kommer igjen!

Kristi himmelfartsdag utfordrer oss i Norge i dag til å løfte blikket, la forventningen oppstå – og misjonsengasjementet vekkes.

Ukas ros til Kari-Hilde French

– Hun har formidlet morskjærlighet, nestekjærlighet, nåde og forsoning på en forbilledlig måte, sier redaktør i Tro & Medier, Berit H. Steensen.

Vi trenger journalister som forstår kristen tro

I dag var det en ulykke i Bergens mest trafikkerte kryss. Det var en tydelig blindsone-situasjon. Når man ikke ser godt nok etter, eller kjenner til trafikkbildet, kan det oppstå farlige situasjoner. Det bør også journalister ta på alvor i møte med livssynsmangfoldet.

Jesus synlig – i 17.mai-toget i Bergen

Jesus synlig – i 17.mai-toget i Bergen

I dag gikk jeg i 17.mai-tog i Bergen sammen med Bergens Indremisjon – og andre som ønsket å være med og synge kristne sanger for de tusener som stod og så på toget. Som vanlig gikk jeg med en klump i halsen.

Derfor blir vi Tro & Medier

Hva vil det si å være en kristen medieorganisasjon i et etterkristent land? Svarene har ført til en styrket misjonsstrategi og endret navn på organisasjonen.

Ukas ros til «Beat for beat»

– Det sentrale budskapet om Jesus og frelsen ble nært og personlig under sist sending av «Beat for beat» på NRK, sier redaktør i Tro & Medier, Berit H. Steensen.

Vi har en elefant i kirken!  

Vi har en elefant i kirken!  

Pornografi som læringsarena er en katastrofe for noe av det vakreste Gud har ment skulle skje mellom mann og kvinne. Vi har et ansvar ovenfor den kommende generasjonen, vi må se skammen i øynene og snakke om det.

Ukas ros til «Menneskeverd»

– Menneskeverd har frontet Rockesokk-kampanjen på en flott måte og de har skapt engasjement for en veldig viktig sak, sier Berit H. Steensen i Familie & Medier.

Bare en tanke…

Jeg er oppvokst i et aktivt kristent hjem og ble tidlig interessert i teologi. Analyse av bibeltekster var min favorittsyssel fra ungdomsskolen,...

Ukas ros til «Anno»

– Vi har mottatt ros på programmet fra flere hold. Det har godt innhold og er nærmest er fritt for dårlig språk, sier redaktør Berit H. Steensen i Familie & Medier.

Selger sjelen for komfort

Vi søker det enkle, det komfortable, til nesten hvilken som helst pris. Hva er egentlig baksiden med at alt skal være enklest mulig? 

Nytt nettkurs på kurs.omGud.net – Det ondes problem

Nytt nettkurs på kurs.omGud.net – Det ondes problem

Nå har vi åpnet opp et nytt gratis nettkurs på kurs.omGud.net som tar opp temaet «Det ondes problem». Det er et stort, vondt og vanskelig spørsmål som det er viktig å tenke gjennom både for kristne og ikke-kristne.

Trygghet i et samfunn preget av frykt

Et blikk på nyhetsbildet viser oss et ustabilt vestlig samfunn, i noens øyne på vei mot sammenbrudd. Hva gjør det med oss? Jeg er redd det fører til et samfunn styrt av frykt. For å overleve som samfunn og medmennesker trenger vi å bevege oss i en annen retning.

Fem lærdommer fra lignelsen om såmannen

Jeg var nylig i Misjonssalen Ålesund og talte. Søndagens tekst var lignelsen om såmannen, som vi finner i Luk 8. Her er fem viktige lærdommer jeg mener vi kan hente fra denne lignelsen.

Å gjøre Jesus synlig

Jeg leder en organisasjon som ønsker å gjøre Jesus synlig i mediene. Det er ikke et ufarlig oppdrag. Synligheten kan fort vise seg å være en destruktiv venn.

Ukas ros til Nåde-skilt på Ål stasjon

Konfirmantene på Ål arbeidet med temaet nåde i forbindelse med reformasjonsjubileet. De laget seks skilt som henger på ulike bygninger i sentrum. – Dette er et flott initiativ og er med på å gjøre Jesus synlig, sier Berit H. Steensen i Familie & Medier.

#
$