Utforske våre nettkurs som vil hjelpe deg å oppdage mer om Gud, kristen tro og livet.

Les mer og meld deg på

Det er utrolig mange gode og sterke historier som aldri blir fortalt

av | 28. nov, 2019 | Mediekommentaren

Det er utrolig mange gode og sterke historier som aldri blir fortalt

av nov 28, 2019

Religiøst stoff utgjør kun én prosent av lokalavisenes innhold. Dette viser en stor undersøkelse som nylig ble publisert i boka «Blindsoner og mangfold – en studie av journalistikken i lokale og regionale medier». Forskere ved Nord universitet har analysert over 6500 artikler i 27 lokalaviser fra 2017, og her ble det avdekket at livssynsjournalistikk får svært lite plass i deres spalter. 

Til Dagen sier Lisbeth Morlandstø, førsteamanuensis ved Nord universitet i Bodø og redaktør for boken, at hun tror dette skyldes at feltet ikke har så høy status og at man i mange redaksjoner ikke har kunnskap om religion. Hun har trolig rett, noe som bør utfordre både pressen og religiøse aktører til å aktivt jobbe for å heve status og øke synlighet. 

Jarle Haugland
daglig leder i Tro & Medier

For det første trenger vi en oppvåkning i viktigheten av å forstå tro, livssyn og verdier om vi skal forstå samfunnet vi lever i. Dette gjelder ikke bare religiøs tro, men alle livssyn og verdensbilder som former våre holdninger og handlinger. Skal pressen ta sitt samfunnsoppdrag på alvor, trenger de i større grad enn nå å ta på alvor at dette er en blindsone i journalistikken og dermed også et hull som hindrer oss i å forstå hverandre. Og når man ikke forstår hverandre, kan fordommer, frykt og fiendebilder oppstå, og i ytterste konsekvens: hat. 

Flere redaksjoner bør følge etter Bergensavisen, som har ansatt egen journalist, MatMyredal, til å dekke tro og livssyn i en halv stilling. Sjefredaktør Sigvald Sveinbjørnsson tror at temaområdet kommer til å bli viktigere fremover, og Myredal forteller følgende til Dagen om sin erfaring med arbeidet: «Vi fant ut at det er utrolig mange gode og sterke historier i disse miljøene. Tro betyr veldig mye for enkelte.»  

Andre alternativer til å heve livssynskompetansen og -statusen kan være jevnlig kursing og temasamlinger, enten via Norsk journalistlag eller på Nordiske Mediedager. Ved å systematisk løfte opp temaet, vil man også løfte interesse og status for temafeltet. 

For det andre må religiøse på banen, og fra Tro & Mediers synsvinkel vil vi spesielt utfordre kristne miljøer om å bruke lokalavisene aktivt for å spre de gode historiene. Ta med inspirasjonen fra Myredals erfaring og la andre få lese om hvordan arbeidet berører og beriker menneskers liv. Tenk kreativt og leserorientert – ikke først og fremst tenk på hva dere vil fortelle, men hva folk vil lese. Bruk et styremøte til en workshop om hvilken strategi dere ønsker å ha mot lokalavisen. Hva vil dere fortelle om, og hvorfor skal folk velge å lese det? Ta en kopp kaffe eller tre med en journalist. Gi innsikt, og ikke frykt de vanskelige spørsmålene. Det kristne arbeidet skal tåle pressens kritiske søkelys. 

Hvis pressen tar resultatene fra undersøkelsen på alvor, og hvis menigheter våkner opp og styrker kontakten med lokalavisen, vil vi i fremtiden kunne se en lokalpresse som i mye større grad forteller alle de gode og sterke historiene som finnes i kristne miljø. 

Kommentaren kan fritt benyttes med kildehenvisning. 

Sammen gjør vi Jesus synlig i mediene.

Bli Mediepartner eller støtt oss gjerne med en gave. Vipps 55256 eller kontonummer 3000.14.66824.

Slaveri i Bibelen

Slavehold i bibelsk tid var noe annet enn det vi ofte tenker på i dag når vi tenker på slaveri. Så hva sier egentlig Bibelen om slaveri?

#

Siste innlegg

$

Ukas ros til Ingrid Vatnar Olsen

– Hun er modig som formulerer verdier som går på tvers av det mange tenker om sex, og gjør det på en måte som vekker ettertanke, sier Alexis Lundh, leder for Ungdom & Medier.

Ukas ros til Leo Ajkic

– Dette ble et personlig og nært møte mellom Leo Ajkic og mennesker på flukt, sier Berit Steensen i Familie & Medier.

Det aller viktigste i 2017

I møte med 2017 har jeg to ønsker. Disse har en livsforvandlende kraft i seg. Og om kristent mediearbeid preges av dette, vil mennesker komme til tro.

Immanuel – håpet for en verden i kaos

Finnes det noe håp for verden i dag? Nyhetsbildet i mediene kan få det ubehagelige spørsmålet til å melde seg. Er vi overgitt til oss selv i en tilsynelatende håpløs oppgave med å skape mening i en verden i krise? Mediebudskapet kan gi næring til frykt, uro og angst. Vi hører om konflikter, terroraksjoner, naturkatastrofer – og i skrivende stund er mange, med rette eller urette, bekymret for hva valget i USA vil gjøre med tryggheten i verden. 

2016 – en slags oppsummering

2016 – en slags oppsummering

Året nærmer seg slutten. Vi skal feire den grensesprengende hendelsen at Gud ble menneske i Jesus – for å frelse oss. Samtidig er nyttår rett rundt hjørnet, en tid som ofte brukes til oppsummering av året som er gått og kanskje også noen refleksjoner rundt året som snart begynner.

Evangeliet og Snøfall

Evangeliet og Snøfall

«Du har skapt oss til deg, Gud, og vårt hjerte er urolig inntil det finner hvile i deg.» Sitatet fra Augustin slår meg idet jeg sitter og ser Snøfall, årets julekalender på NRK. Kan en koselig tv-serie, foreløpig uten referanser til julebudskapet, fortelle oss noe om menneskers dypeste behov? 

Black Friday og takknemlighet

Black Friday og takknemlighet

Black Friday er unnagjort, en dag som har utviklet seg til en kjøpefest over flere dager, omsluttet av massiv markedsføring. Hva hadde skjedd om vi hadde tatt oss tid til å reflektere over hva slags torsdag som kommer før denne handlefredagen? 

Ukas ros til «Vårt lille land»

– Det er viktig at stoff om jødene og Israel formidles fra en annen vinkling enn det som er vanlig. Programserien har vært flink til å trekke frem historier som gjerne aldri blir presentert ellers, sier Berit H. Steensen i Familie & Medier.

Ukas ros til Erna Solberg

–Det er veldig bra at Erna Solberg ser viktigheten av å tilby elever gudstjeneste i høytidene, sier Berit H. Steensen i Familie & Medier.

Pressen trenger en djevelens advokat

«Hva i all verden skjedde nå?» Dette spørsmålet fór gjennom hodet på journalister og politiske kommentatorer morgenen 9.november. Stikk i strid med meningsmålinger, prognoser og politiske analyser, var Trump blitt valgt til president. Hvordan kunne de unngå å se at det kunne skje? Og kan pressen i Norge lære noe av dette?

Visjon Norge og vakker tro

Dypest sett er den såkalte Visjon Norge-familien drevet av en opplevelse av at troen på Jesus er noe vakkert, noe som flere må få oppleve.

Ukas ros til VG

– Det gledelig at VG har skrevet flere ulike saker og publisert debattinnlegg som berører tro, religion og livssyn sier Jarle Haugland.

Et møte ved Kristi kors

Det er vondt å se hvordan situasjonen rundt Visjon Norge har utviklet seg i etterkant av programmet «Pengepredikanten». Finnes det en god vei ut av krisen? 

Visjon Norge og NRK Brennpunkt

Følgende er en uttalelse fra styreleder og daglig leder i etterkant av NRK Brennpunkts dokumentar «Pengepredikanten», om Visjon Norges virksomhet.

2016 – en slags oppsummering

Trenger troen forsvares?

«… jeg er overbevist om at hver og en av oss – uansett om vi tror eller ikke tror på en Gud – trenger å tenke igjennom hva vi egentlig mener og tror, innerst inne.» Dette sier en tidligere troende om sin reise bort fra en kristen tro. Og vi trenger å la oss utfordre.

#
$