Utforske våre nettkurs som vil hjelpe deg å oppdage mer om Gud, kristen tro og livet.

Les mer og meld deg på

– Det handler om de gode ideene

av | 5. jun, 2019 | Nyheter

TV Inter-produsent:

– Det handler om de gode ideene

 

Av Simen Søvik, 8.mai 2019

Time etter time sendes det ut innhold gjennom tv-boksen din, eller DAB-radioen. Hele døgnet på utallige kanaler. Vi kan velge mellom alle typer programmer og streaming gjør alt tilgjengelig – akkurat når det passer deg. Med Mediestipendet kan vi kristne være med og prege innholdet i mediene.

I over 25 år har TV Inter produsert innhold til de store, norske mediehusene. De retter seg hovedsakelig mot livssynsprogrammer, men har de siste årene også tatt på seg produksjoner av underholdning. TV Inter får det til, men kan vi få mer kristent innhold på allmenne plattformer?

Det er ikke enkelt å presse seg gjennom nåløyet av gode ideer og programmer som sendes til kanalene. Det er heller ingen hemmelighet at livssynsprogrammer ikke er de mest ettertraktede.

Heldigvis må både NRK og TV 2 produsere livssynsprogrammer som en del av avtalen som allmennkringkaster i Norge. Etter lange forhandlinger signerte TV 2 en ny avtale i fjor. Der forplikter de seg til å levere én livssynsproduksjon hver måned.

Ole Kristiansen, regissør og produsent i TV Inter og styremedlem i Tro & Medier.

– Det er veldig bra at de forplikter seg til dette. Så gjenstår det å se hvordan de vil håndtere det. Akkurat nå ser det ut som de ikke kommer til å sende flere programmer enn ett hver måned, sier Ole Kristiansen, regissør og produsent i TV Inter og styremedlem i Tro & Medier.

– De gode ideene

Ole har vært med i produksjonsselskapet siden starten og er travelt opptatt med siste innspurt av siste leveranse til TV 2 – den nye serien Spesialprestene.

Det er tøffe tider i tv-bransjen. Tiden hvor den lineære tv-en var nummer én er over. Nå kan folk flest se hva som helst, hvor som helst. Det stiller enda høyere krav til gode programmer. Men utfordringen trigger Ole mer enn å skremme han bort.

– Det handler om de gode ideene. Det jeg synes er det mest spennende er å lage produksjoner hvor man formidler noe og som TV 2 ikke regner som livssyn. Slik ideer trenger man mange av.

Han snakker om livssynsprogram som er så gode at TV 2 ikke gir programmene merkelappen «livssynsprogram».

– Det er dette som blir oppgaven fremover. For oss og alle som vil levere viktig innhold.

{

«Det jeg synes er det mest spennende er å lage produksjoner hvor man formidler noe og som TV 2 ikke regner som livssyn»

Trenger tid til å skape

Tro & Medier ønsker å legge til rette for at flere kan skape nytt og godt innhold med sitt Mediestipend. Siden 60-tallet har det blitt delt ut Mediestipend for å prege mediebildet med kristen tro og gode verdier. I 2019 fornyes dette stipendet. Målet er å bidra til at godt innhold blir produsert og nye medietalenter vokser frem.

– Ønsker vi at den kristne tro skal være synlig i mediene, er dette noe av det mest strategiske vi kan gjøre, mener Jarle Haugland, daglig leder i Tro & Medier.

Ta for eksempel TV 2. Kanalen får flere hundre ideer i året og vurderer dette opp imot hva de har behov for, hva som er spennende og mange flere kriterier.

– Da er det viktig å ha med seg eksempler på hva ideen er, sier Ole Kristiansen.

En idé eller en setning kan noen ganger være nok, men som oftest er det gode gjennomarbeidede ideer som når gjennom.

Derfor tror produsenten et mediestipend kan være avgjørende.

– Jeg tror at et stipend kan være med å gi folk en mulighet til å bruke tid på å jobbe med en idé. Enten man jobber i en bedrift eller driver for seg selv, er det godt å ha rom til å jobbe med research eller sette seg ned og kna en idé. En pilotepisode er en nøkkel og litt penger til å lage eksempler tror jeg er viktig, sier han.

– Det viktigste

Han er tydelig på at Mediestipendet bør brukes til å gi folk muligheten til å utvikle noe ingen har sett før.

– Jeg tenker at vi trenger nye, unge folk med spennende ideer. Hvis et slikt stipend kan være med på å gi folk noen midler til å utvikle talentet sitt eller en idé, er det det viktigste vi kan være med på.

Ole får støtte fra Tro & Mediers styreleder, Lars-Ivar Gjørv. Han mener det ligger et stort potensial i stipendet.

– Jeg tror dette er viktig og behovet for kristne medieproduksjoner er stort, sier han.

Avhengig av givere

Ukentlig mottar Tro & Medier programreaksjoner og tilbakemeldinger fra folk i alle aldre. De reagerer på innhold, språk og grensene som flyttes. Derfor ønsker vi å invitere alle til å involvere seg – slik at vi sammen kan skape et godt innhold.

Lars-Ivar Gjørv, styreleder i Tro & Medier

– Vi ønsker å dele ut så mye penger som mulig, men i 2019 satt vi av 200 000, sier Jarle Haugland.

I fremtiden er det øremerkede gaver som vil avgjøre hvor mye vi deler ut i Mediestipend.

– Jeg har lyst selv som privatperson å gi til et slikt stipend. Jeg får muligheten til å investere i kompetanse, personer og konkrete medieprodukter, sier Lars-Ivar Gjørv.

Sammen gjør vi Jesus synlig i mediene.

Bli Mediepartner eller støtt oss gjerne med en gave. Vipps 55256 eller kontonummer 3000.14.66824.

Jesus synlig i julen

Vi ønsker å gjøre Jesus synlig i julen! La mennesker rundt deg få glimt av Jesus gjennom dine sosiale medier denne førjulstida.

#

Siste innlegg

$

Fem lærdommer fra lignelsen om såmannen

Jeg var nylig i Misjonssalen Ålesund og talte. Søndagens tekst var lignelsen om såmannen, som vi finner i Luk 8. Her er fem viktige lærdommer jeg mener vi kan hente fra denne lignelsen.

Å gjøre Jesus synlig

Jeg leder en organisasjon som ønsker å gjøre Jesus synlig i mediene. Det er ikke et ufarlig oppdrag. Synligheten kan fort vise seg å være en destruktiv venn.

Ukas ros til Nåde-skilt på Ål stasjon

Konfirmantene på Ål arbeidet med temaet nåde i forbindelse med reformasjonsjubileet. De laget seks skilt som henger på ulike bygninger i sentrum. – Dette er et flott initiativ og er med på å gjøre Jesus synlig, sier Berit H. Steensen i Familie & Medier.

Ukas ros til Ingrid Vatnar Olsen

– Hun er modig som formulerer verdier som går på tvers av det mange tenker om sex, og gjør det på en måte som vekker ettertanke, sier Alexis Lundh, leder for Ungdom & Medier.

Ukas ros til Leo Ajkic

– Dette ble et personlig og nært møte mellom Leo Ajkic og mennesker på flukt, sier Berit Steensen i Familie & Medier.

Det aller viktigste i 2017

I møte med 2017 har jeg to ønsker. Disse har en livsforvandlende kraft i seg. Og om kristent mediearbeid preges av dette, vil mennesker komme til tro.

Immanuel – håpet for en verden i kaos

Finnes det noe håp for verden i dag? Nyhetsbildet i mediene kan få det ubehagelige spørsmålet til å melde seg. Er vi overgitt til oss selv i en tilsynelatende håpløs oppgave med å skape mening i en verden i krise? Mediebudskapet kan gi næring til frykt, uro og angst. Vi hører om konflikter, terroraksjoner, naturkatastrofer – og i skrivende stund er mange, med rette eller urette, bekymret for hva valget i USA vil gjøre med tryggheten i verden. 

2016 – en slags oppsummering

2016 – en slags oppsummering

Året nærmer seg slutten. Vi skal feire den grensesprengende hendelsen at Gud ble menneske i Jesus – for å frelse oss. Samtidig er nyttår rett rundt hjørnet, en tid som ofte brukes til oppsummering av året som er gått og kanskje også noen refleksjoner rundt året som snart begynner.

Evangeliet og Snøfall

Evangeliet og Snøfall

«Du har skapt oss til deg, Gud, og vårt hjerte er urolig inntil det finner hvile i deg.» Sitatet fra Augustin slår meg idet jeg sitter og ser Snøfall, årets julekalender på NRK. Kan en koselig tv-serie, foreløpig uten referanser til julebudskapet, fortelle oss noe om menneskers dypeste behov? 

Black Friday og takknemlighet

Black Friday og takknemlighet

Black Friday er unnagjort, en dag som har utviklet seg til en kjøpefest over flere dager, omsluttet av massiv markedsføring. Hva hadde skjedd om vi hadde tatt oss tid til å reflektere over hva slags torsdag som kommer før denne handlefredagen? 

Ukas ros til «Vårt lille land»

– Det er viktig at stoff om jødene og Israel formidles fra en annen vinkling enn det som er vanlig. Programserien har vært flink til å trekke frem historier som gjerne aldri blir presentert ellers, sier Berit H. Steensen i Familie & Medier.

Ukas ros til Erna Solberg

–Det er veldig bra at Erna Solberg ser viktigheten av å tilby elever gudstjeneste i høytidene, sier Berit H. Steensen i Familie & Medier.

Pressen trenger en djevelens advokat

«Hva i all verden skjedde nå?» Dette spørsmålet fór gjennom hodet på journalister og politiske kommentatorer morgenen 9.november. Stikk i strid med meningsmålinger, prognoser og politiske analyser, var Trump blitt valgt til president. Hvordan kunne de unngå å se at det kunne skje? Og kan pressen i Norge lære noe av dette?

Visjon Norge og vakker tro

Dypest sett er den såkalte Visjon Norge-familien drevet av en opplevelse av at troen på Jesus er noe vakkert, noe som flere må få oppleve.

Ukas ros til VG

– Det gledelig at VG har skrevet flere ulike saker og publisert debattinnlegg som berører tro, religion og livssyn sier Jarle Haugland.

Et møte ved Kristi kors

Det er vondt å se hvordan situasjonen rundt Visjon Norge har utviklet seg i etterkant av programmet «Pengepredikanten». Finnes det en god vei ut av krisen? 

Visjon Norge og NRK Brennpunkt

Følgende er en uttalelse fra styreleder og daglig leder i etterkant av NRK Brennpunkts dokumentar «Pengepredikanten», om Visjon Norges virksomhet.

#
$