Utforske våre nettkurs som vil hjelpe deg å oppdage mer om Gud, kristen tro og livet.

Les mer og meld deg på

En tirade mot kjendisdyrkingen

av | 10. jan, 2024 | Mediekommentaren

En tirade mot kjendisdyrkingen

jan 10, 2024

Av Jarle Haugland

«Se hva som kommer i 2024!» skriver TV2 i et nyhetsbrev til meg, som en av deres kunder. Jeg åpner e-posten, nysgjerrig på hva som møter meg i det kommende året.  

Først: «Ylvis mot Ylvis», der to kjendislag skal kjempe mot hverandre i «elleville og improviserte musikkoppgaver».  

Så: «Spillet». Programmet går ut på at tolv kjendiser skal bli fraktet til et hemmelig sted. Her skal de delta i et sosialt overlevelsesspill uten å vite hva reglene er. 

Deretter vil TV2 at jeg skal se på «Vinnerschkalle», der Petter Northug og «Oslolosen» skal kåre den største vinnerskallen blant ti norske kjendiser. 

Litt lenger nede i lista finner vi «Farmen Kjendis», kjendis-versjonen av «Kompani Lauritzen» før det til slutt imploderer i programmet «Sofa» – der kjendiser ser kjendiser på tv og snakker om det. 

Discovery pusher «16 ukers helvete», der kjendiser skal komme i form, «Alle mot alle», et quizprogram med kjente nordmenn og «71 grader nord», som skal kåre Norges tøffeste kjendis. 

NRK kan skilte med «Førstemann», «Helt Ramme sporter» og «Vettskremt», alle med kjendiser som hovedbestanddel.  

Det er mennesker som er kjente fordi de er morsomme, fordi de er flinke i en sport, fordi de har vært programledere, fordi de er tidligere realitydeltakere – også omtalt som tv-personligheter – og den litt pussige kategorien av mennesker som er kjente fordi de … tja, fordi de er kjente.   

Ok, jeg innrømmer at jeg hører en stemme inni hodet mitt som advarer meg om at jeg fremstår som en gretten, middelaldrende gubbe nå. Det er jo bare å la være å se på, sier stemmen. Og så forteller den meg at jeg tross alt kommer til å se flere av disse programmene. Jeg koser meg med de absurde oppgavene i «Kongen befaler» og ble helt hekta på «Forræder», og det hadde trolig ikke vært like gøy om det hadde vært helt vanlige, ukjente mennesker med som deltakere.  

Likevel velger jeg å komme med et hjertesukk, eller kanskje mer en tirade, over kjendisinflasjonen i norske tv-kanaler. 

Jeg lurer på om problemet ikke er kjendisprogrammene, isolert sett, men den totale mengden. Den forteller meg at vi heier frem de kjente, de som har klatret høyt nok opp på kjendisstigen. Dermed blir «anerkjent» og «kjent» synonymer. Jeg frykter at den skaper en kultur som fremmer klatringen, om det er via skjermene, i skolegården eller for den saks skyld i kristen-Norge. Og barn og unge preges av det, der de selv drømmer om å en gang i fremtiden skinne som en kjendis.  

«La oss skape oss et navn» sa folket i Babel, og begynte å bygge på tårnet. Nå trengte de ikke Gud, de var selv på vei opp mot stjernene. 

Problemet er at mennesker ikke tåler å bli tilbedt. Vi er ikke skapt for det. Vi tåler ikke vekten av oss selv og de beundrende blikkene. Det selvsentrerte er ikke veien til frihet og lykke, tvert imot. 

Jeg kommer til å se programmer med kjendiser, og gjøre det med god samvittighet. Men jeg vet at kjendisjaget står på lur og frister meg også, jeg kan kjenne på tiltrekningen mot bekreftelsen som spotlighten gir. Derfor trenger jeg å se hvilken vei Jesus gikk, han som gav avkall, ble en tjener, gav sitt liv for oss på korset – og kaller oss til å gå samme vei. Ikke klatringen mot stjernene, men gjennom å stige ned for å motta og gi den nåden som kommer til dem som slutter å klatre. Der får vi høre en frigjørende hvisking fra han som har skapt oss: «Du er kjent og elsket av meg, og min nåde er nok for deg». 

Kommentaren kan fritt benyttes med kildehenvisning. 
Foto: Screenshot fra TV2.no, fra den nye underholdningsserien Spillet, hvor flere kjendiser er med som deltakere. 

Sammen gjør vi Jesus synlig i mediene.
Bli fastgiver eller støtt oss gjerne med en gave. Vipps 55256 eller kontonummer 3000.14.66824.

[gi_en_gave_iframe]
Tro & Mediers nyttårskavalkade 2024

Tro & Mediers nyttårskavalkade 2024

Nå nærmer det seg slutten på året, og vi har samlet noen av de mest populære innleggene fra Facebook-siden vår – innlegg som har inspirert, fått dere til å reflektere og kanskje dele videre. Klikk på overskriftene for hver måned og bli med på en reise gjennom årets...

2024 – en oppsummering

2024 – en oppsummering

Nysgjerrig på hva vi har gjort i 2024? Her er en oppsummering av noen av våre høydepunkter! Gjennom året har vi publisert både nettartikler og spennende artikler fra bladet vårt På Bølgelengde, som du forresten kan få tilsendt gratis i posten – bare trykk her. Ca....

Jarle oppsummerer 2024

Jarle oppsummerer 2024

Tro & Medier-sjef Jarle Haugland har i 2024 ledet en undersøkelse om pornobruk blant kristne, utviklet et eget nettkurs og arbeidet for at Tro & Medier skal dykke dypere inn i viktige temaer.

#

Siste innlegg

$
Kraften i påskens budskap

Kraften i påskens budskap

Jeg tror påsken er det sterkeste stedet å begynne i møte med motløsheten, håpløsheten og uroen som preger vår verden så sårt. Gud ble menneske, og Guds sønn var godt kjent med dødsangst i Getsemane. Men han gikk hele veien til Golgata og vant seier.

«Så stakk det dem i hjertet»

«Så stakk det dem i hjertet»

Jeg brukte litt tid på å fordøye nyheten, før jeg orket å gå inn på noen aviser for å se hva som var skrevet. Det jeg så var rystende. Vi kunne vel alle kjenne på avmakt og hjelpeløshet den dagen. Goliat mot David. Jeg fant meg selv på kne, dekket i tårer og snørr noen timer etterpå. I bønn for Ukraina og menneskene som så urettferdig står midt mellom en stormakt og dens mål.

Ukas ros går til NRK Supernytt

Ukas ros går til NRK Supernytt

Denne uka ønsker vi å gi ros til NRK Supernytt for deres reportasje fra Ulsteinvik Tensing, som viser kristne ungdommer på en positiv måte!

Ukas ros går til NRK

Ukas ros går til NRK

Denne uka ønsker vi å gi ros til NRK for å belyse et stort problem, men også for å løfte frem de som arbeider for å gjøre noe med det!

Bibelen på podkast ble redningen

Bibelen på podkast ble redningen

Det at man kan ta imot Guds ord uten å bruke øynene ga meg et helt annet bilde på hva historiene betyr. Det tillot meg å i større grad bruke kreativitet, som er gitt av Gud, til tolkning. Det oppleves mer visuelt og ekte, og det tilfører virkelig mye godt inn i min tro og mitt gudsliv.

Er det så farlig med pornografi?

Er det så farlig med pornografi?

Jeg er redd for at noen fra neste generasjon snur seg til oss og spør, i kjølvannet av sårede og ødelagte mennesker: «Hvorfor gjorde dere ikke mer?

Ukas ros til Farmen-ros

Ukas ros til Farmen-ros

– Denne lille sekvensen på Farmen viser hvordan vi kan oppdage gull hos andre mennesker når vi tør å legge til side bildet vi bærer med oss. Det skaper flotte møter mellom mennesker og godt TV. Slike øyeblikk vil vi se mer av, sier Vilhelm Viksøy.

To uenige, fantastiske menn på Farmen

To uenige, fantastiske menn på Farmen

Av Alexis Lundh«Vebjørn er oppriktig – og det trodde jeg aldri at skulle komme ut av min munn – en fantastisk mann», uttalte Farmen-deltaker...

Ukens ros til The Voice-mentorene

Ukens ros til The Voice-mentorene

Dette er fire mentorer som kunne valgt å briljere og hovere, men som i stedet velger de en ydmyk tilnærming til oppgaven uten å snakke ned verken deltakerne eller de konkurrerende mentorene, sier Vilhelm Viksøy.

Hvem skal du slutte å følge?

Hvem skal du slutte å følge?

Av Jenny Ofrim Bruvik«Nytt år og nye muligheter», sier man ofte etter rakettene har skutt sin fart opp og tegnet lyse bilder på den mørke himmelen....

Ukas ros går til «Din sang»

Ukas ros går til «Din sang»

– Programmene gir oss sterke møter med mennesker som har opplevd krevende motbakker i livet, men der det er glede og håp å finne.

Jesus på barne-tv i jula?

Jesus på barne-tv i jula?

Det blir stadig vanskeligere å finne det kristne julebudskapet på NRK Super. Men hvem sitt ansvar er det? 

Et vekkerrop

Et vekkerrop

Vi ble kanskje sjokkert, men jeg er redd for at effekten var kortvarig. Vi ristet på hodet over hva noen ungdommer på Sørlandet gjorde, og livet gikk videre med nyere nyheter eller statuser på Facebook.

Ukas ros går til TV-aksjonen

Ukas ros går til TV-aksjonen

År etter år får de oss nordmenn til å tenke ut over oss selv, og sette fokus på en verdig sak som vi kan gi av vår overflod til. Dette fortjener ros, og Ukas ros går til TV-aksjonen.

#
$