Utforske våre nettkurs som vil hjelpe deg å oppdage mer om Gud, kristen tro og livet.

Les mer og meld deg på

Er du en digital disippel?

av | 29. nov, 2017 | Mediekommentaren

Er du en digital disippel?

av 29. nov 2017

Vi lever i en mer og mer digitalisert hverdag. Hvordan lar vi dette prege oss? Hvilke utfordringer og muligheter ligger og venter bak neste skjerm? Her kommer noen tips om hvordan du kan leve som en digital disippel i 2017.

 

1. En digital disippel husker å logge av

Kanskje er det først når vi klarer å skru helt av, at vi klarer å bruke mobilen på en god og gjennomtenkt måte når vi skrur den på?

I Markus 6, 31 inviterer Jesus disiplene med til et øde sted for å ha alenetid sammen med ham. Nå viste det seg at dette ikke var så lett i praksis, og det er kanskje også vår erfaring når vi prøver å finne tid til å være alene med Jesus.

Min personlige erfaring er at dette er vanskelig, men ekstremt godt og nødvendig.

2. En digital disippel velger det gode

Vi lever i en verden full av digitale tilbud og fristelser.

På samme måte som med mat er det ikke alltid slik at det som ser godt ut er det som gir oss det vi trenger. Hvorfor er det lettere å se en hel serie med ett eller annet på Netflix, enn å se en god tale?

Det handler om å ta bevisste og gode valg.

Det er livsviktig: «Bevar ditt hjerte framfor alt du bevarer, for livet går ut fra det.»

3. En digital disippel bruker mulighetene

Kirkehistorien viser at disipler til alle tider har vært ivrige på å bruke ny teknologi for å nå lengre ut med budskapet. Fra Paulus som skrev brev, Luther sine bøker, kristne filmer, radio og så videre.

I dag er alle organisasjoner en mediebedrift og alle disipler er en «mediemisjonær» med (snart) hele verden som sin potensielle misjonsmark.

Jesus sa «gå ut» til sine disipler, og i dag ville han sannsynligvis også sagt «logg på».

Her gir verktøyene som vi i omGud.net har til disposisjon svært gode muligheter. Du kan dele din historie på MyStory.me, eller utfordre vennene dine til å ta et nettkurs via kurs.omGud.net.

4. En digital disippel lar lyset skinne

I Apostelgjerningene leser vi om at disiplene fikk to befalinger. En befaling av Jesus om å være vitne og en befaling fra styresmaktene om å være stille. Hvem var disiplene lydige mot?

I boken Sharing Faith Using Social Media forteller  Bryony Taylor dette:

«People are now very likely to search not only Google for answers but search for a person that can answer their question. If they can find someone they know and trust then all the better! This raises the question of how available Christians should be to their friends on social media.»

Hvem finner dine venner dersom de googler noe som har med kristen tro å gjøre, eller om de søker i feeden på facebook?

5. En digital disippel er et (godt) forbilde

Som disipler får vi mange formaninger om å være et godt forbilde. Både for troende og ikke-troende.

Når vi leser i diverse kommentarfelt eller ser oppdateringer på Facebook kan det virke som om noen har glemt dette, eller at det i alle fall er behov for refleksjon over hva det vil si å være et godt forbilde i en digital hverdag.

6. En digital disippel
trenger av og til en restart

Det finnes ingen perfekte disipler, verken analoge eller digitale.

Alle har vi behov for en «restart» i ny og ne.

I disippellivet kaller vi dette gjerne for en daglig omvendelse.

Kanskje trenger vi også en restart i måten vi forholder oss til den digitale hverdagen vår?

Det kan være mer tid i frakoblet modus. Eller at vi må ta bedre valg med tanke på tidsbruk og innhold. Vi kan også be Jesus om frimodighet til å bruke de mulighetene vi har på en god måte.

Ønsker du å gi en gave og bidra til å gjøre Jesus synlig i mediene?
Ved å bli Mediepartner i Tro & Medier eller gi en gave på Vipps til 55256, hjelper du oss til å nå lenger.

Av Kjetil Fyllingen
leder for OmGud.net

Gjenoppdag advent!

Det er altfor lett å glemme følgende: Det kristne budskapet er enormt kraftfullt. Det bringer tilgivelse, frihet og kjærlighet til mennesker. Det forteller om seier over nød, ondskap og død. 

Er det noe vits i å be for mediene?

Av Jarle Haugland Nylig ble nasjonal bønnedag for mediene arrangert. Her ba vi sammen for syv ulike områder i medielandskapet, som for eksempel nyhetsjournalister, mennesker i underholdningsbransjen og barn og unges mediebruk. Men strengt tatt: Er det noe vits i å be...

#

Siste innlegg

$

Smittende tro i beste sendetid

«Sekularisering; et vinn eller forsvinn for norsk misjon?» Spørsmålet ble stilt på misjonskonferansen LINK, og avslutningen av konferansen gav et befriende svar på spørsmålet.

Ukas ros til «Mobil-lappen»

Mobil-lappen er en leken øvelse laget for barn som enten har eller ønsker seg egen mobil. – Dette er et flott vektøy som legger til rette for dialog mellom foreldre og barn når de skal få sin første mobiltelefon, sier Berit H. Steensen i Familie & Medier.

Lytting i en verden med tusen stemmer

Lytting i en verden med tusen stemmer

«Hør hva Ånden sier til menigheten», skriver Johannes ned – etter en åpenbaring Gud gir ham, der han sitter på øyen Patmos. Lite visste trolig han hvor aktuelt dette skulle være i vår tid, nesten to tusen år etterpå, i en verden full av skjermer.

Medierosen 2016 til Andreas Håtveit

 – Vi opplever at Andreas Håtveit representerer noe av kjernen i det vi i Familie & Medier ønsker å bidra til, et samfunn der det frigjørende og livsglade budskapet om Jesus kommer frem i mediene, sier Jarle Haugland. 

Det kommer frihet

«Når vanlige norske barn får sitt første møte med sex gjennom nettporno, har de voksne sviktet. Det er ubehagelig å tenke på», skrev Morgenbladet på lederplass 26.august. Det er på tide med handling for å bringe frihet, gjenopprettelse og helbredelse til mennesker.

Lytting i en verden med tusen stemmer

Vi trenger flere e-coacher!

Vi har et stort behov for flere frivillige som kan ta på seg rollen som e-coach for mennesker som ønsker å lære mer om Jesus.

Pappa og begeistret Pokémon Go-spiller

Nå har jeg spilt Pokémon Go i et par uker. Og jeg må innrømme at jeg – med begrenset interesse for spill – er begeistret. Men hva om spillet inneholder okkulte symboler? 

Ukas ros til Ola Schrøder Røyset

 Målet med videoen til Røyset er å utvide folks perspektiv når det gjelder aktiv dødshjelp. – Dette er et sterkt innlegg i debatten, sier Berit H. Steensen i Familie & Medier. 

Hjelp mennesker til frihet!

Ingenting i mediene er så destruktivt som pornografi. Den er tiltrekkende og kan i begynnelsen virke spennende og uskyldig. Sannheten er at det fanger mennesker i et kvelertak som er svært vanskelig å komme fri fra. Vil du hjelpe mennesker fri?

Ukas ros til Pokémon Go-kateket

Sist søndag åpnet kateket Sven-Ove Rostrup Olsvik kirke for Pokémon Go-spillere. – Supert at kirken holder åpent og inviterer til felleskap for folk i nærmiljøet, sier Berit H. Steensen i Familie & Medier.

Hva vil regjeringen med en allmennkringkaster?

TV 2s nei til å søke på avtalen om kommersiell allmennkringasting åpner opp for å finne tilbake til forståelsen av hva det innebærer å være en allmennkringkaster. Livssyn bør være en helt naturlig del av dette oppdraget.

Lytting i en verden med tusen stemmer

Hvordan dele evangeliet på nettet?

Kan vi i F&M hjelpe kristne med å nå ut med evangeliet på internett? 1.august overtok vi Jesus.net-konseptet fra Indremisjonsforbundet. Her er ett eksempel på hvordan verktøyene i Jesus.net-konseptet kan brukes for å føre søkende mennesker fra skjermen og inn i et kristent fellesskap.

Bare en tanke..

Jeg var i Israel i helgen. Det var en kontrastfylt helg. Kvelden vi kom ble det begått et terrorangrep. To menn utkledd som ortodokse...

Bill.mrk. «Mann 40»

I vinter opplevde jeg at det begynte å komme inn venneforespørsler på Facebook fra unge, pene og gjerne lettkledde kvinner. Jeg forstod raskt at profilene var falske, men lurte på hva som hadde forårsaket denne plutselige tilstrømningen. Så gikk det opp for meg: Jeg hadde fylt 40.

Ukas ros til «Sweatshop – jakten på en levelønn»

– Det er utrolig å se hvor mange som risikerer livet for levelønnsaken. De risikerer livet, så vi må i det minste gjøre noe, sier Sarah Tjulander i den nye sesongen av «Sweatshop – jakten på en levelønn». AftenpostenTV følger opp tråden fra første sesong, som ble sett av over 8 millioner.  

#
$