Utforske våre nettkurs som vil hjelpe deg å oppdage mer om Gud, kristen tro og livet.

Les mer og meld deg på

Generasjon prestasjon trenger å ledes til liv

av | 13. nov, 2019 | Mediekommentaren

Generasjon prestasjon trenger å ledes til liv

av nov 13, 2019

For en tid tilbake leste jeg evangelisten Matteus sin skildring av Jesus i møte med en stor folkemengde, hvor han skriver: «Men da Han (Jesus) så folkeskarene, ble Han grepet av dyp medlidenhet med dem, for de var utslitte, motløse og spredd omkring, som sauer uten hyrde» (9:36).  

Umiddelbart etter å ha lest versene, tenkte jeg med meg selv: «Dette beskriver også̊ dagens mennesker, og kanskje særlig ungdomsgenerasjonen». Ja, for er det ikke treffende å si at denne generasjonen med ungdommer også̊ virker å være utslitt av alle krav som bli lagt på̊ dem? At de er motløse over at man ikke når opp til idealene? Og at de er spredt omkring i et samfunn hvor vi i større grad går «hver våre veier» og nye skillevegger oppstår mellom oss?  

Daniel Sæbjørnsen
prosjektansvarlig, Preach!

Årsaksforklaringen som Jesus gir på deres lidelse, er at de mangler hyrder, med dagens ord, ledere som kan lede dem til liv! Jesu respons er ikke å slå seg til ro med tingenes tilstand og forsone seg med nederlaget. Tvert imot peker han på sine disipler i de påfølgende versene og sender dem ut til folkemengden, som hyrder og ledere som kan vokte og veilede folket.  

Selv om kultur og kontekst er annerledes i dag, så har dagens ungdommer like stort behov for hyrder og ledere. De trenger voksne som kan være en stemme av sannhet som leder dem til liv, og ikke enda mer støy som lar de forbli utslitte, motløse og spredt omkring. Dette er hjertet bak vår nysatsing «Preach!». I vår visjonsformulering sier vi: «Vi ønsker å møte ungdommers spørsmål med sannheten om Jesus på̊ en spennende måte!».  

Spørsmålene som de unge stiller er høyst reelle og skal bli tatt på alvor. Så er det hvilke svar man får på̊ sine spørsmålstegn som vil avgjøre om man blir mer fanget eller fri. Her tror vi med stor frimodighet, at sannheten om Jesus er sannhet med stor «S», og som Jesus selv sier: «Dere skal kjenne sannheten og sannheten skal frigjøre dere» (Joh. 8:32).  

For hva ser Jesus når han ser på dagens ungdomsgenerasjon?   

Han ser uendelig dyrebare mennesker, jenter og gutter skapt i Guds bilde og elsket med en evig kjærlighet. En kjærlighet som ikke er avhengig av prestasjon, men som er forankret hos Gud selv.   

Han ser en generasjon der mange er «utslitte, motløse og spredd omkring». De kalles for Generasjon Prestasjon og en rekke av dem opplever stress, frykt for fremtiden og ensomhet.    

Han ser en generasjon som er «som sauer uten hyrde». Det er en rekke stemmer i en digital hverdag som vil fortelle at lykken finnes hos dem – og altfor ofte drar det ungdommer bort fra Jesus, «kilden med det levende vann».   

Han blir «grepet av dyp medlidenhet» med dem. Gud har et farshjerte som banker i kjærlighet til sine barn – en kjærlighet som er så dyp at han gav sin sønn til å dø for de unge, for alle oss. Og han lengter etter å være hyrden som får ta dem på skuldrene og bære dem hjem (Luk 15). 

Når Jesus sender ut sine disipler, sender han dem til den konkrete folkemengden og møter dem der hvor de er. Den samme utfordringen møter oss i dag, nemlig at vi må̊ møte ungdommer der hvor de er. Mens de tidligere satt på̊ torget og var ute i gatene, er dagens unge stadig mer på̊ skjerm og sosiale medier.  

Dette presenterer en brennende utfordring til alle oss som arbeider med formidling av tro til neste generasjon, alt fra foreldre til ungdomsledere og pastorer. Nemlig at vi må «sende på en kanal dagens ungdommer lytter». For et godt innhold i en dårlig innpakning når ikke ut, men et dårlig innhold med en god innpakning når ikke inn. Fortellingen om Jesus er verdens beste innhold og det fortjener den beste innpakning, som både kan nå ut og nå inn til dagens unge og lede dem til liv! 

Kommentaren kan fritt benyttes med kildehenvisning. 

Sammen gjør vi Jesus synlig i mediene.

Bli Mediepartner eller støtt oss gjerne med en gave. Vipps 55256 eller kontonummer 3000.14.66824.

Jesus synlig i julen

Vi ønsker å gjøre Jesus synlig i julen! La mennesker rundt deg få glimt av Jesus gjennom dine sosiale medier denne førjulstida.

#

Siste innlegg

$

Den livsviktige ventingen

I en tid der smarttelefonen alltid er innenfor rekkevidde, klar til å underholde oss, har venting dårlige kår. Og dermed forsvinner også forventningen. Pinsehøytiden kaller oss til å gå en annen vei. 

Jesus kommer igjen!

Kristi himmelfartsdag utfordrer oss i Norge i dag til å løfte blikket, la forventningen oppstå – og misjonsengasjementet vekkes.

Ukas ros til Kari-Hilde French

– Hun har formidlet morskjærlighet, nestekjærlighet, nåde og forsoning på en forbilledlig måte, sier redaktør i Tro & Medier, Berit H. Steensen.

Vi trenger journalister som forstår kristen tro

I dag var det en ulykke i Bergens mest trafikkerte kryss. Det var en tydelig blindsone-situasjon. Når man ikke ser godt nok etter, eller kjenner til trafikkbildet, kan det oppstå farlige situasjoner. Det bør også journalister ta på alvor i møte med livssynsmangfoldet.

Jesus synlig – i 17.mai-toget i Bergen

Jesus synlig – i 17.mai-toget i Bergen

I dag gikk jeg i 17.mai-tog i Bergen sammen med Bergens Indremisjon – og andre som ønsket å være med og synge kristne sanger for de tusener som stod og så på toget. Som vanlig gikk jeg med en klump i halsen.

Derfor blir vi Tro & Medier

Hva vil det si å være en kristen medieorganisasjon i et etterkristent land? Svarene har ført til en styrket misjonsstrategi og endret navn på organisasjonen.

Ukas ros til «Beat for beat»

– Det sentrale budskapet om Jesus og frelsen ble nært og personlig under sist sending av «Beat for beat» på NRK, sier redaktør i Tro & Medier, Berit H. Steensen.

Vi har en elefant i kirken!  

Vi har en elefant i kirken!  

Pornografi som læringsarena er en katastrofe for noe av det vakreste Gud har ment skulle skje mellom mann og kvinne. Vi har et ansvar ovenfor den kommende generasjonen, vi må se skammen i øynene og snakke om det.

Ukas ros til «Menneskeverd»

– Menneskeverd har frontet Rockesokk-kampanjen på en flott måte og de har skapt engasjement for en veldig viktig sak, sier Berit H. Steensen i Familie & Medier.

Bare en tanke…

Jeg er oppvokst i et aktivt kristent hjem og ble tidlig interessert i teologi. Analyse av bibeltekster var min favorittsyssel fra ungdomsskolen,...

Ukas ros til «Anno»

– Vi har mottatt ros på programmet fra flere hold. Det har godt innhold og er nærmest er fritt for dårlig språk, sier redaktør Berit H. Steensen i Familie & Medier.

Selger sjelen for komfort

Vi søker det enkle, det komfortable, til nesten hvilken som helst pris. Hva er egentlig baksiden med at alt skal være enklest mulig? 

Nytt nettkurs på kurs.omGud.net – Det ondes problem

Nytt nettkurs på kurs.omGud.net – Det ondes problem

Nå har vi åpnet opp et nytt gratis nettkurs på kurs.omGud.net som tar opp temaet «Det ondes problem». Det er et stort, vondt og vanskelig spørsmål som det er viktig å tenke gjennom både for kristne og ikke-kristne.

Trygghet i et samfunn preget av frykt

Et blikk på nyhetsbildet viser oss et ustabilt vestlig samfunn, i noens øyne på vei mot sammenbrudd. Hva gjør det med oss? Jeg er redd det fører til et samfunn styrt av frykt. For å overleve som samfunn og medmennesker trenger vi å bevege oss i en annen retning.

Fem lærdommer fra lignelsen om såmannen

Jeg var nylig i Misjonssalen Ålesund og talte. Søndagens tekst var lignelsen om såmannen, som vi finner i Luk 8. Her er fem viktige lærdommer jeg mener vi kan hente fra denne lignelsen.

Å gjøre Jesus synlig

Jeg leder en organisasjon som ønsker å gjøre Jesus synlig i mediene. Det er ikke et ufarlig oppdrag. Synligheten kan fort vise seg å være en destruktiv venn.

Ukas ros til Nåde-skilt på Ål stasjon

Konfirmantene på Ål arbeidet med temaet nåde i forbindelse med reformasjonsjubileet. De laget seks skilt som henger på ulike bygninger i sentrum. – Dette er et flott initiativ og er med på å gjøre Jesus synlig, sier Berit H. Steensen i Familie & Medier.

#
$