Utforske våre nettkurs som vil hjelpe deg å oppdage mer om Gud, kristen tro og livet.

Les mer og meld deg på

Generasjon prestasjon trenger å ledes til liv

av | 13. nov, 2019 | Mediekommentaren

Generasjon prestasjon trenger å ledes til liv

av nov 13, 2019

For en tid tilbake leste jeg evangelisten Matteus sin skildring av Jesus i møte med en stor folkemengde, hvor han skriver: «Men da Han (Jesus) så folkeskarene, ble Han grepet av dyp medlidenhet med dem, for de var utslitte, motløse og spredd omkring, som sauer uten hyrde» (9:36).  

Umiddelbart etter å ha lest versene, tenkte jeg med meg selv: «Dette beskriver også̊ dagens mennesker, og kanskje særlig ungdomsgenerasjonen». Ja, for er det ikke treffende å si at denne generasjonen med ungdommer også̊ virker å være utslitt av alle krav som bli lagt på̊ dem? At de er motløse over at man ikke når opp til idealene? Og at de er spredt omkring i et samfunn hvor vi i større grad går «hver våre veier» og nye skillevegger oppstår mellom oss?  

Daniel Sæbjørnsen
prosjektansvarlig, Preach!

Årsaksforklaringen som Jesus gir på deres lidelse, er at de mangler hyrder, med dagens ord, ledere som kan lede dem til liv! Jesu respons er ikke å slå seg til ro med tingenes tilstand og forsone seg med nederlaget. Tvert imot peker han på sine disipler i de påfølgende versene og sender dem ut til folkemengden, som hyrder og ledere som kan vokte og veilede folket.  

Selv om kultur og kontekst er annerledes i dag, så har dagens ungdommer like stort behov for hyrder og ledere. De trenger voksne som kan være en stemme av sannhet som leder dem til liv, og ikke enda mer støy som lar de forbli utslitte, motløse og spredt omkring. Dette er hjertet bak vår nysatsing «Preach!». I vår visjonsformulering sier vi: «Vi ønsker å møte ungdommers spørsmål med sannheten om Jesus på̊ en spennende måte!».  

Spørsmålene som de unge stiller er høyst reelle og skal bli tatt på alvor. Så er det hvilke svar man får på̊ sine spørsmålstegn som vil avgjøre om man blir mer fanget eller fri. Her tror vi med stor frimodighet, at sannheten om Jesus er sannhet med stor «S», og som Jesus selv sier: «Dere skal kjenne sannheten og sannheten skal frigjøre dere» (Joh. 8:32).  

For hva ser Jesus når han ser på dagens ungdomsgenerasjon?   

Han ser uendelig dyrebare mennesker, jenter og gutter skapt i Guds bilde og elsket med en evig kjærlighet. En kjærlighet som ikke er avhengig av prestasjon, men som er forankret hos Gud selv.   

Han ser en generasjon der mange er «utslitte, motløse og spredd omkring». De kalles for Generasjon Prestasjon og en rekke av dem opplever stress, frykt for fremtiden og ensomhet.    

Han ser en generasjon som er «som sauer uten hyrde». Det er en rekke stemmer i en digital hverdag som vil fortelle at lykken finnes hos dem – og altfor ofte drar det ungdommer bort fra Jesus, «kilden med det levende vann».   

Han blir «grepet av dyp medlidenhet» med dem. Gud har et farshjerte som banker i kjærlighet til sine barn – en kjærlighet som er så dyp at han gav sin sønn til å dø for de unge, for alle oss. Og han lengter etter å være hyrden som får ta dem på skuldrene og bære dem hjem (Luk 15). 

Når Jesus sender ut sine disipler, sender han dem til den konkrete folkemengden og møter dem der hvor de er. Den samme utfordringen møter oss i dag, nemlig at vi må̊ møte ungdommer der hvor de er. Mens de tidligere satt på̊ torget og var ute i gatene, er dagens unge stadig mer på̊ skjerm og sosiale medier.  

Dette presenterer en brennende utfordring til alle oss som arbeider med formidling av tro til neste generasjon, alt fra foreldre til ungdomsledere og pastorer. Nemlig at vi må «sende på en kanal dagens ungdommer lytter». For et godt innhold i en dårlig innpakning når ikke ut, men et dårlig innhold med en god innpakning når ikke inn. Fortellingen om Jesus er verdens beste innhold og det fortjener den beste innpakning, som både kan nå ut og nå inn til dagens unge og lede dem til liv! 

Kommentaren kan fritt benyttes med kildehenvisning. 

Sammen gjør vi Jesus synlig i mediene.

Bli Mediepartner eller støtt oss gjerne med en gave. Vipps 55256 eller kontonummer 3000.14.66824.

Slaveri i Bibelen

Slavehold i bibelsk tid var noe annet enn det vi ofte tenker på i dag når vi tenker på slaveri. Så hva sier egentlig Bibelen om slaveri?

#

Siste innlegg

$

Ukas ros til Ingrid Vatnar Olsen

– Hun er modig som formulerer verdier som går på tvers av det mange tenker om sex, og gjør det på en måte som vekker ettertanke, sier Alexis Lundh, leder for Ungdom & Medier.

Ukas ros til Leo Ajkic

– Dette ble et personlig og nært møte mellom Leo Ajkic og mennesker på flukt, sier Berit Steensen i Familie & Medier.

Det aller viktigste i 2017

I møte med 2017 har jeg to ønsker. Disse har en livsforvandlende kraft i seg. Og om kristent mediearbeid preges av dette, vil mennesker komme til tro.

Immanuel – håpet for en verden i kaos

Finnes det noe håp for verden i dag? Nyhetsbildet i mediene kan få det ubehagelige spørsmålet til å melde seg. Er vi overgitt til oss selv i en tilsynelatende håpløs oppgave med å skape mening i en verden i krise? Mediebudskapet kan gi næring til frykt, uro og angst. Vi hører om konflikter, terroraksjoner, naturkatastrofer – og i skrivende stund er mange, med rette eller urette, bekymret for hva valget i USA vil gjøre med tryggheten i verden. 

2016 – en slags oppsummering

2016 – en slags oppsummering

Året nærmer seg slutten. Vi skal feire den grensesprengende hendelsen at Gud ble menneske i Jesus – for å frelse oss. Samtidig er nyttår rett rundt hjørnet, en tid som ofte brukes til oppsummering av året som er gått og kanskje også noen refleksjoner rundt året som snart begynner.

Evangeliet og Snøfall

Evangeliet og Snøfall

«Du har skapt oss til deg, Gud, og vårt hjerte er urolig inntil det finner hvile i deg.» Sitatet fra Augustin slår meg idet jeg sitter og ser Snøfall, årets julekalender på NRK. Kan en koselig tv-serie, foreløpig uten referanser til julebudskapet, fortelle oss noe om menneskers dypeste behov? 

Black Friday og takknemlighet

Black Friday og takknemlighet

Black Friday er unnagjort, en dag som har utviklet seg til en kjøpefest over flere dager, omsluttet av massiv markedsføring. Hva hadde skjedd om vi hadde tatt oss tid til å reflektere over hva slags torsdag som kommer før denne handlefredagen? 

Ukas ros til «Vårt lille land»

– Det er viktig at stoff om jødene og Israel formidles fra en annen vinkling enn det som er vanlig. Programserien har vært flink til å trekke frem historier som gjerne aldri blir presentert ellers, sier Berit H. Steensen i Familie & Medier.

Ukas ros til Erna Solberg

–Det er veldig bra at Erna Solberg ser viktigheten av å tilby elever gudstjeneste i høytidene, sier Berit H. Steensen i Familie & Medier.

Pressen trenger en djevelens advokat

«Hva i all verden skjedde nå?» Dette spørsmålet fór gjennom hodet på journalister og politiske kommentatorer morgenen 9.november. Stikk i strid med meningsmålinger, prognoser og politiske analyser, var Trump blitt valgt til president. Hvordan kunne de unngå å se at det kunne skje? Og kan pressen i Norge lære noe av dette?

Visjon Norge og vakker tro

Dypest sett er den såkalte Visjon Norge-familien drevet av en opplevelse av at troen på Jesus er noe vakkert, noe som flere må få oppleve.

Ukas ros til VG

– Det gledelig at VG har skrevet flere ulike saker og publisert debattinnlegg som berører tro, religion og livssyn sier Jarle Haugland.

Et møte ved Kristi kors

Det er vondt å se hvordan situasjonen rundt Visjon Norge har utviklet seg i etterkant av programmet «Pengepredikanten». Finnes det en god vei ut av krisen? 

Visjon Norge og NRK Brennpunkt

Følgende er en uttalelse fra styreleder og daglig leder i etterkant av NRK Brennpunkts dokumentar «Pengepredikanten», om Visjon Norges virksomhet.

2016 – en slags oppsummering

Trenger troen forsvares?

«… jeg er overbevist om at hver og en av oss – uansett om vi tror eller ikke tror på en Gud – trenger å tenke igjennom hva vi egentlig mener og tror, innerst inne.» Dette sier en tidligere troende om sin reise bort fra en kristen tro. Og vi trenger å la oss utfordre.

#
$