Utforske våre nettkurs som vil hjelpe deg å oppdage mer om Gud, kristen tro og livet.

Les mer og meld deg på

Har vi et balansert kroppsfokus i 2021?

Har vi et balansert kroppsfokus i 2021?

mai 5, 2021

Av Cathrine Lofnes 

Jeg sitter og skuer ned på den godt brukteslitte og humpete magen min. Den har fått seg noen skrammer her og der etter 3 svangerskap og navlepiercing. Jeg poker litt i den deigaktige konturen og takker for jobben den har gjort. Og jeg kjenner på en takknemlighet over at jeg slapp å vokse opp med det kroppspresset som jeg ser rundt meg i dag.   

Hva har skjedd de siste 15 årene? I dag “skal” en mage bli flat så fort som mulig etter at barnet er poppet ut, brystene skal helst være D-cup i en alder av 14, en gutt og mann sin mage skal ha vaskebrett mønster, og for all del skal ikke lårene til en jente møtes nedenfor skrittet. Man fjerner hår fra ryggerkjønnsorgan og brystkasser, og tilfører silikon og botox i lepper, rumper, panner og bryster.  

Hvorfor vil alle se like ut? Hvorfor ønsker så mange å endre på den naturlige kroppen sin? Hva skjedde med kroppsidealene våre? Går det an å være fornøyd med den kroppen man har? 

Personlig tror jeg det er mange ting dette heksebrygget er kokt på: Barbieidealet for jenter, pornoindustrien for gutter, film og Hollywoodog skjønnhetsindustriens griske og kyniske måte å tjene penger på.  

Er ikke individet mer enn en kropp? Hvorfor er det så vanskelig for unge i dag å kjenne seg tilfreds og fornøyd med egen kropp? 

Allerede i 2012 skrev psykolog Ole Jacob Madsen en kronikk i et tidsskrift for Norsk psykologforening at “Når man skal forklare endrede holdninger til kosmetisk kirurgi i befolkningen over et relativt kort tidsrom, er det vanlig å peke på økt «kroppsfiksering» i samfunnet. Jeg vil imidlertid vise hvordan kosmetisk kirurgi like gjerne handler om «psyken», og dermed representerer en etisk utfordring for psykologer såfremt de bryr seg med hvordan psykologi blir anvendt av andre enn dem selv.” Hvor han henviser til administrerende direktør i klinikken Ellipse, Sissel Engen som sier: «Vi selger selvfølelse, ikke noe mer enn det. Hvis du gjennom en slik behandling har fått god selvfølelse, slipper du å bruke energi på å irritere deg over utseendet» 

Jeg tror at når positive følelser som lykke og bedre selvfølelse blir koblet med kroppsendringhar vi begitt oss ut på en enormt usunn vandring. Det er så absolutt ingen garanti for at man sitter igjen med god selvfølelse etter kosmetiske inngrep. Det kan både være risikofylt og man kan få et helt annet resultat enn antatt. Likevel fremmes dette til det sykelige i medier.  

Dette er et stort og verdensvidt problem. Og jeg regner ikke med min lille kommentar skal kunne være med å endre i det store og hele. Men jeg vil bruke min lille stemme til å være med å stille spørsmål ved denne måten å fremme hvordan man kan bli fornøyd med seg selv. 

Jeg vil stille et siste spørsmål: Er det rett og slett for mye oppmerksomhet på nakenhet og kropp. Hva er et balansert kroppsfokus? 

Et svensk studie fra 2013 om ungdommers forhold til egen kropp og utseende gir noen svært interessante funn. Studien kom frem til at det var tre kjennetegn som gikk igjen hos de ungdommene som var fornøyd med kroppen sin. For det første var de mer opptatt av hvordan kroppen brukes enn hvordan den ser ut. Som til idrett og trening. For det andre hadde de ikke fått et overfokusert kroppsfokus hjemmefra. Foreldre har snakket om at man ikke skal bry seg så mye om utseende og nakenhet, men om hvordan man er som menneske. Og til sist hadde disse ungdommene et kritisk forhold til medias fremstilling av kropp.  

Så da tenker jeg: hva kan vi lære av dette? 

Jo, som mor vil jeg snakke mer om hva jeg er fornøyd med at jeg får til, enn hvordan jeg ser ut. Rette takknemlighet for den flotte kroppen vi har. Og sist men ikke minst utdanne mine barn i hvordan verne om tanker og hjerte når de bruker sosiale medier og ser og leser reklamer og artikler i blader og aviser.

Kommentaren kan fritt benyttes med kildehenvisning. 

Sammen gjør vi Jesus synlig i mediene.
Bli fast giver i nettVerket eller støtt oss gjerne med en gave. Vipps 55256 eller kontonummer 3000.14.66824.

[gi_en_gave_iframe]

Jesus synlig i julen

Vi ønsker å gjøre Jesus synlig i julen! La mennesker rundt deg få glimt av Jesus gjennom dine sosiale medier denne førjulstida.

#

Siste innlegg

$

Den livsviktige ventingen

I en tid der smarttelefonen alltid er innenfor rekkevidde, klar til å underholde oss, har venting dårlige kår. Og dermed forsvinner også forventningen. Pinsehøytiden kaller oss til å gå en annen vei. 

Jesus kommer igjen!

Kristi himmelfartsdag utfordrer oss i Norge i dag til å løfte blikket, la forventningen oppstå – og misjonsengasjementet vekkes.

Ukas ros til Kari-Hilde French

– Hun har formidlet morskjærlighet, nestekjærlighet, nåde og forsoning på en forbilledlig måte, sier redaktør i Tro & Medier, Berit H. Steensen.

Vi trenger journalister som forstår kristen tro

I dag var det en ulykke i Bergens mest trafikkerte kryss. Det var en tydelig blindsone-situasjon. Når man ikke ser godt nok etter, eller kjenner til trafikkbildet, kan det oppstå farlige situasjoner. Det bør også journalister ta på alvor i møte med livssynsmangfoldet.

Jesus synlig – i 17.mai-toget i Bergen

Jesus synlig – i 17.mai-toget i Bergen

I dag gikk jeg i 17.mai-tog i Bergen sammen med Bergens Indremisjon – og andre som ønsket å være med og synge kristne sanger for de tusener som stod og så på toget. Som vanlig gikk jeg med en klump i halsen.

Derfor blir vi Tro & Medier

Hva vil det si å være en kristen medieorganisasjon i et etterkristent land? Svarene har ført til en styrket misjonsstrategi og endret navn på organisasjonen.

Ukas ros til «Beat for beat»

– Det sentrale budskapet om Jesus og frelsen ble nært og personlig under sist sending av «Beat for beat» på NRK, sier redaktør i Tro & Medier, Berit H. Steensen.

Vi har en elefant i kirken!  

Vi har en elefant i kirken!  

Pornografi som læringsarena er en katastrofe for noe av det vakreste Gud har ment skulle skje mellom mann og kvinne. Vi har et ansvar ovenfor den kommende generasjonen, vi må se skammen i øynene og snakke om det.

Ukas ros til «Menneskeverd»

– Menneskeverd har frontet Rockesokk-kampanjen på en flott måte og de har skapt engasjement for en veldig viktig sak, sier Berit H. Steensen i Familie & Medier.

Bare en tanke…

Jeg er oppvokst i et aktivt kristent hjem og ble tidlig interessert i teologi. Analyse av bibeltekster var min favorittsyssel fra ungdomsskolen,...

Ukas ros til «Anno»

– Vi har mottatt ros på programmet fra flere hold. Det har godt innhold og er nærmest er fritt for dårlig språk, sier redaktør Berit H. Steensen i Familie & Medier.

Selger sjelen for komfort

Vi søker det enkle, det komfortable, til nesten hvilken som helst pris. Hva er egentlig baksiden med at alt skal være enklest mulig? 

Nytt nettkurs på kurs.omGud.net – Det ondes problem

Nytt nettkurs på kurs.omGud.net – Det ondes problem

Nå har vi åpnet opp et nytt gratis nettkurs på kurs.omGud.net som tar opp temaet «Det ondes problem». Det er et stort, vondt og vanskelig spørsmål som det er viktig å tenke gjennom både for kristne og ikke-kristne.

Trygghet i et samfunn preget av frykt

Et blikk på nyhetsbildet viser oss et ustabilt vestlig samfunn, i noens øyne på vei mot sammenbrudd. Hva gjør det med oss? Jeg er redd det fører til et samfunn styrt av frykt. For å overleve som samfunn og medmennesker trenger vi å bevege oss i en annen retning.

Fem lærdommer fra lignelsen om såmannen

Jeg var nylig i Misjonssalen Ålesund og talte. Søndagens tekst var lignelsen om såmannen, som vi finner i Luk 8. Her er fem viktige lærdommer jeg mener vi kan hente fra denne lignelsen.

Å gjøre Jesus synlig

Jeg leder en organisasjon som ønsker å gjøre Jesus synlig i mediene. Det er ikke et ufarlig oppdrag. Synligheten kan fort vise seg å være en destruktiv venn.

Ukas ros til Nåde-skilt på Ål stasjon

Konfirmantene på Ål arbeidet med temaet nåde i forbindelse med reformasjonsjubileet. De laget seks skilt som henger på ulike bygninger i sentrum. – Dette er et flott initiativ og er med på å gjøre Jesus synlig, sier Berit H. Steensen i Familie & Medier.

#
$