Utforske våre nettkurs som vil hjelpe deg å oppdage mer om Gud, kristen tro og livet.

Les mer og meld deg på

Hva kan Tørnquist si oss om sannhet?

av | 6. okt, 2021 | Mediekommentaren

Hva kan Tørnquist si oss om sannhet?

okt 6, 2021

Hva kan Tørnquist si oss om sannhet?

Av Jarle Haugland

I programmet Lindmo på NRK 24.september oppstod det en kort, artig og tankevekkende samtale mellom komiker Einar Tørnquist og programleder Anne Lindmo: 

– Det er så mye man kan tro på der ute nå, at man ikke finner én felles sannhet, sa Tørnquist.  
– Men det er jo litt nydelig når folk sier: ‘Ja, men det er min sannhet’, responderte Lindmo, noe som gjorde at Tørnquist utbrøt:  
– Nei, det er ikke nydelig. Det er å forvrenge språket. Det du sier, er at det er min lille ønskedrøm. Sannhet må du ikke blande inn i hva du sjøl har kokt sammen på kjøkkenet. For det er en sannhet der ute. Den kan du prøve å jakte på, eller dikte opp en kosevariant. Men det er ikke sannheten, det er bare en påstand. 

Har Einar Tørnquist rett? Ja og nei. 

Noen ganger er sannheten subjektiv. For eksempel vil jeg hevde at jeg har verdens beste kone og barn. Men da vil andre rekke opp hånden og protestere. Det er deres kone og barn som er de beste, vil de si. Kjærlighet kan ikke vitenskapelig destilleres ned til en objektiv, forskbar størrelse. Her er det en velsignelse at mitt blikk ser annerledes enn naboens gjør og at den sannheten er subjektiv. 

Men jeg er likevel redd vi har utvidet radiusen for den subjektive sannhet for mye. Ikke minst i møte med menneskers livssyn. En ateist, en buddhist og en kristen kan ikke stå side om side og hevde at hverandres sannheter er subjektive og like gyldige. Det er en logisk brist i en slik holdning. Jo, det kan finnes både sannhet og visdom i de aller fleste livssyn. Men når det kommer til den grunnleggende virkelighetsforståelsen, må vi si som Tørnquist: Det er en sannhet der ute. Den kan du prøve å jakte på, eller dikte opp en kosevariant. 

I spørsmål om verdens opprinnelse, Guds eksistens, hvor ondskapen kommer fra – og hva løsningen er i møte med den, kan ikke enhver finne «sin egen sannhet». Det finnes et svar på hvordan tid, sted og rom oppstod. Det finnes et svar på om Gud finnes eller ikke. Det finnes et svar på hvor ondskap kommer fra og hvordan vi kan frigjøres fra og overvinne den. Og slike sannheter er ikke subjektive. 

Noen vil kanskje nå protestere og fortelle lignelsen om elefanten og de blinde. I denne historien møter vi noen blinde menn som hver for seg skal beskrive en elefant de møter på. Beskrivelsen varierer veldig, avhengig av hvor de står og hvilken del av elefanten de kjenner på. Beskrivelsene er sanne, men begrensede. Slik er det med livssyn, vil noen hevde. De taler alle sant, men ser bare deler av sannheten. Man kan ikke hevde at man har den hele og fulle sannhet, er hovedbudskapet. Problemet er at budskapet i lignelsen i seg selv hevder å være sann. Fortelleren av lignelsen vil indirekte hevde at han eller hun ser hele elefanten, i motsetning til de ulike livssynene, som bare har et begrenset perspektiv. Hvorfor er det mer sant enn hva kristendommen, ateismen eller islam hevder som sannheter? 

Hva er da sant? «Det vi har sett med våre øyne, det vi så og våre hender tok på», skrev Johannes i innledningen til ett av sine brev. De første kristne var svært opptatt av faktiske hendelser, av Jesu historiske handlinger, hans død og oppstandelse. Den kristne troen er mer enn en livsfilosofi; den er en respons på konkrete hendelser på konkrete steder til konkrete tider i historien. Derfor er kristentroens naturlige relasjon til vitenskapen at man anerkjenner arbeidet med å finne sannheter i tilværelsen. For det finnes en sannhet der ute. Derfor lager vi miniserie med Thor Haavik der vi spør om Jesu oppstandelse er historisk troverdig. For det finnes en sannhet der ute. Derfor ønsker vi i Tro & Medier oss et livssynsåpent samfunn der man samtaler åpent om tro – religiøs og ikke-religiøs – utfordrer hverandres ståsted, deler vitnesbyrd om troens plass i livet og sammen forsøker å finne sannheten.  

For det finnes en sannhet der ute. Og jeg er overbevist om at sannheten setter mennesker fri. 

Kommentaren kan fritt benyttes med kildehenvisning. 

Sammen gjør vi Jesus synlig i mediene.
Bli fastgiver i nettVerket eller støtt oss gjerne med en gave. Vipps 55256 eller kontonummer 3000.14.66824.

[gi_en_gave_iframe]

Slaveri i Bibelen

Slavehold i bibelsk tid var noe annet enn det vi ofte tenker på i dag når vi tenker på slaveri. Så hva sier egentlig Bibelen om slaveri?

#

Siste innlegg

$

Ukas ros til Ingrid Vatnar Olsen

– Hun er modig som formulerer verdier som går på tvers av det mange tenker om sex, og gjør det på en måte som vekker ettertanke, sier Alexis Lundh, leder for Ungdom & Medier.

Ukas ros til Leo Ajkic

– Dette ble et personlig og nært møte mellom Leo Ajkic og mennesker på flukt, sier Berit Steensen i Familie & Medier.

Det aller viktigste i 2017

I møte med 2017 har jeg to ønsker. Disse har en livsforvandlende kraft i seg. Og om kristent mediearbeid preges av dette, vil mennesker komme til tro.

Immanuel – håpet for en verden i kaos

Finnes det noe håp for verden i dag? Nyhetsbildet i mediene kan få det ubehagelige spørsmålet til å melde seg. Er vi overgitt til oss selv i en tilsynelatende håpløs oppgave med å skape mening i en verden i krise? Mediebudskapet kan gi næring til frykt, uro og angst. Vi hører om konflikter, terroraksjoner, naturkatastrofer – og i skrivende stund er mange, med rette eller urette, bekymret for hva valget i USA vil gjøre med tryggheten i verden. 

2016 – en slags oppsummering

2016 – en slags oppsummering

Året nærmer seg slutten. Vi skal feire den grensesprengende hendelsen at Gud ble menneske i Jesus – for å frelse oss. Samtidig er nyttår rett rundt hjørnet, en tid som ofte brukes til oppsummering av året som er gått og kanskje også noen refleksjoner rundt året som snart begynner.

Evangeliet og Snøfall

Evangeliet og Snøfall

«Du har skapt oss til deg, Gud, og vårt hjerte er urolig inntil det finner hvile i deg.» Sitatet fra Augustin slår meg idet jeg sitter og ser Snøfall, årets julekalender på NRK. Kan en koselig tv-serie, foreløpig uten referanser til julebudskapet, fortelle oss noe om menneskers dypeste behov? 

Black Friday og takknemlighet

Black Friday og takknemlighet

Black Friday er unnagjort, en dag som har utviklet seg til en kjøpefest over flere dager, omsluttet av massiv markedsføring. Hva hadde skjedd om vi hadde tatt oss tid til å reflektere over hva slags torsdag som kommer før denne handlefredagen? 

Ukas ros til «Vårt lille land»

– Det er viktig at stoff om jødene og Israel formidles fra en annen vinkling enn det som er vanlig. Programserien har vært flink til å trekke frem historier som gjerne aldri blir presentert ellers, sier Berit H. Steensen i Familie & Medier.

Ukas ros til Erna Solberg

–Det er veldig bra at Erna Solberg ser viktigheten av å tilby elever gudstjeneste i høytidene, sier Berit H. Steensen i Familie & Medier.

Pressen trenger en djevelens advokat

«Hva i all verden skjedde nå?» Dette spørsmålet fór gjennom hodet på journalister og politiske kommentatorer morgenen 9.november. Stikk i strid med meningsmålinger, prognoser og politiske analyser, var Trump blitt valgt til president. Hvordan kunne de unngå å se at det kunne skje? Og kan pressen i Norge lære noe av dette?

Visjon Norge og vakker tro

Dypest sett er den såkalte Visjon Norge-familien drevet av en opplevelse av at troen på Jesus er noe vakkert, noe som flere må få oppleve.

Ukas ros til VG

– Det gledelig at VG har skrevet flere ulike saker og publisert debattinnlegg som berører tro, religion og livssyn sier Jarle Haugland.

Et møte ved Kristi kors

Det er vondt å se hvordan situasjonen rundt Visjon Norge har utviklet seg i etterkant av programmet «Pengepredikanten». Finnes det en god vei ut av krisen? 

Visjon Norge og NRK Brennpunkt

Følgende er en uttalelse fra styreleder og daglig leder i etterkant av NRK Brennpunkts dokumentar «Pengepredikanten», om Visjon Norges virksomhet.

2016 – en slags oppsummering

Trenger troen forsvares?

«… jeg er overbevist om at hver og en av oss – uansett om vi tror eller ikke tror på en Gud – trenger å tenke igjennom hva vi egentlig mener og tror, innerst inne.» Dette sier en tidligere troende om sin reise bort fra en kristen tro. Og vi trenger å la oss utfordre.

#
$