Utforske våre nettkurs som vil hjelpe deg å oppdage mer om Gud, kristen tro og livet.

Les mer og meld deg på

Hvem skal du slutte å følge?

av | 5. jan, 2022 | Mediekommentaren

Hvem skal du slutte å følge?

jan 5, 2022

Av Jenny Ofrim Bruvik

«Nytt år og nye muligheter», sier man ofte etter rakettene har skutt sin fart opp og tegnet lyse bilder på den mørke himmelen. Vi roper «godt nyttår» og feirer det gamle og gleder oss til det som kommer, og over muligheten til å starte på nytt. Nye vaner, andre metoder og rett og slett med nye, blanke ark. 

Før det nye året slo inn, suste jeg rundt i vår 71m² store leilighet og forsøkte å tilrettelegge for at 2022 skulle starte med blanke ark. Jeg vasket kjøleskapet, kvittet meg med mat som hadde gått ut på dato, ryddet i skap, vasket og organiserte. Jeg kjenner meg selv godt nok til å vite at hvis ikke omstendighetene ligger til rette for det, er det vanskelig å tre inn i noe nytt, til å innføre gode vaner, og ikke minst, kvitte seg med dårlige. Jeg tenkte at hvis leiligheten startet med et godt utgangspunkt, ville det være lettere å fortsatt holde det fint, og at hvis kjøleskapet inneholdt mer sunt enn søtt, ville fristelsene om sjokolade hver kveld bli mindre.  

Selv om jeg er usikker på hvor lenge leiligheten vil holde seg ren og ryddig, og hvor lang tid det tar før utskeielsene starter, er jeg ganske sikker på at metoden likevel har en virkning. Å ta noen runder med seg selv, vurdere og evaluere, fjerne og tilføre, kan være sunt. Å ha et bevisst forhold til hva vi lar prege oss, er viktig. Spesielt i et samfunn der det hele tiden er impulser som prøver å tilføre oss noe.  

Les også: Jeg sletter mine kontoer på Facebook og Instagram

Mediearenaen har hatt en enorm vekst

De siste tiårene har mediearenaen hatt en enorm vekst, og stort sett alle har hengt seg på på en eller annen måte. Det startet gjerne som en måte å tilegne seg informasjon og nyheter på, til å i dag også handle mye om underholdning og sosial interaksjon.  

Hver dag sluker vi tv-programmer, instagramposter, podkaster, radiosendinger og andre inntrykk ute i medielandskapet. Mye er bra, det jobber jo vi i Tro & Medier for, men det finnes også mye som verken gir glede, vekst eller noe som helst godt. Derfor tok jeg, 31. desember, en runde på Facebook, Instagram og Snapchat, og sluttet å følge kontoer og folk som jeg opplevde ikke var gode for meg. 

Jeg sluttet å følge de helt åpenbare: de med for mye seksuelt innhold eller dårlig behandling av mennesker. Men jeg sluttet også å følge noen aviser, kristne ledere og venner. Det er ikke sikkert at innholdet på disse kontoene er feil, sånn helt grunnleggende og verdimessig. Men, det var noen av de som fokuserte så mye på noen faktorer som ikke føltes bra for meg, enten det handlet for mye om kropp, dyre klær eller prestisje. 

Kontrollere det jeg kan kontrollere

Jeg vil at når jeg nå starter dette nye året, skal det innholdet jeg kan kontrollere, være godt og sunt. Det som får meg til å se til Jesus, glede meg eller får meg til å vokse. Jeg vil at de kontoene jeg følger, ikke skal gi meg dårlig samvittighet fordi jeg spiste sjokolade eller få meg til å føle at kroppen min ikke er fin nok eller at jeg ikke er god nok i det jeg gjør. Det betyr ikke at jeg bare følger de som sier akkurat det samme som meg, for vi trenger også å utfordres på en god måte, men jeg velger bort det som ikke gjør meg godt eller det som bryter meg ned. 

Nå skal jeg begynne med blanke ark

Det er ikke alltid like lett å gjøre denne opprenskningen. Jeg vil jo helst vite alt om alle til enhver tid. Spesielt venner. Men hvis de påvirker meg i negativ grad, er det ikke verdt det. Kanskje kan man følge igjen senere, men ikke nå, for nå skal jeg begynne med blanke ark! Hvem skal du slutte å følge? 

For innspill, spørsmål eller kommentarer,
send e-post til  Jenny Ofrim Bruvik, jenny@troogmedier.no 

Kommentaren kan fritt benyttes med kildehenvisning. 

Sammen gjør vi Jesus synlig i mediene.
Bli fastgiver eller støtt oss gjerne med en gave. Vipps 55256 eller kontonummer 3000.14.66824.

[gi_en_gave_iframe]
Ukas ros til TV2 og varslerne for Under Guds øyne

Ukas ros til TV2 og varslerne for Under Guds øyne

– Tonje og TV 2 har behandlet historien min med den ytterste respekt og varsomhet. Mitt største håp er at den kan hjelpe andre i lignende situasjoner, sa Veronika Yael Hægeland, tidligere medlem av Sannhetens Ord, til Lister24 etter premieren på dokumentarserien Under...

Fikk du med deg dette? Uke 48

Fikk du med deg dette? Uke 48

TV2: Unge strømmer til frimenighetene De frie menighetene utenfor Den norske kirke opplever en økning i antall unge medlemmer, melder TV 2 i en ny reportasje. – Det er veldig mange unge som kommer hit nå. Vi ser at mange setter pris på å ha folk å støtte seg på i...

Jeg heier på gutta i Avlogga!

Jeg heier på gutta i Avlogga!

Nylig lanserte NRK serien «Avlogga» som følger to småbarnsfedre som velger å leve uten smarttelefon i et helt år – et spennende eksperiment som utfordrer oss til å reflektere over egen mobilbruk. Kanskje er det ingen tilfeldighet at det nettopp er småbarnsforeldre vi...

#

Siste innlegg

$
Gjenoppdag advent!

Gjenoppdag advent!

Det er altfor lett å glemme følgende: Det kristne budskapet er enormt kraftfullt. Det bringer tilgivelse, frihet og kjærlighet til mennesker. Det forteller om seier over nød, ondskap og død. 

Ukas ros går til NRK for viktig journalistikk

Ukas ros går til NRK for viktig journalistikk

Tro & Medier ønsker å gi ukas ros denne gang til Rune Bjerga. Vi vil rose ham for å være et nydelig eksempel på noen som går litt bak nyhetene og får bety noe viktig for dem som står i en uønsket og ufortjent mediestorm.

Ukas ros går til Rune Bjerga

Ukas ros går til Rune Bjerga

Tro & Medier ønsker å gi ukas ros denne gang til Rune Bjerga. Vi vil rose ham for å være et nydelig eksempel på noen som går litt bak nyhetene og får bety noe viktig for dem som står i en uønsket og ufortjent mediestorm.

Er det noe vits i å be for mediene?

Er det noe vits i å be for mediene?

Av Jarle Haugland Nylig ble nasjonal bønnedag for mediene arrangert. Her ba vi sammen for syv ulike områder i medielandskapet, som for eksempel...

Ukas ros går til Tania Michelet og KK

Ukas ros går til Tania Michelet og KK

Tro & Medier ønsker å gi ukas ros denne gang både til Michelet og KK, som har laget et portrett av henne i forbindelse med bokutgivelsen. Vi vil...

Vær til stede i barnas mediebruk

Vær til stede i barnas mediebruk

Av Jarle Haugland Ville du ha gitt femåringen en sykkel og sendt henne ut i storbytrafikken? Eller ville du ha gitt åtteåringen en sirkelsag til å...

Ukas ros går til Tania Michelet og KK

Ukas ros går til Tania Michelet og KK

Tro & Medier ønsker å gi ukas ros denne gang både til Michelet og KK, som har laget et portrett av henne i forbindelse med bokutgivelsen. Vi vil rose dem for å løfte frem en kristen troshistorie, i et medielandskap der det kan være langt mellom slike fortellinger.

Nettvett og fasene

Nettvett og fasene

Tro & Medier har laget en videoserie i samarbeid med Misjonskirken Ung, Fribu og UNG Baptist, der vi snakker om nettvett i de ulike fasene barn...

Hvorfor slutter nordmenn å tro på Gud?

Hvorfor slutter nordmenn å tro på Gud?

Av Jarle Haugland «Hvorfor slutter nordmenn å tro på Gud?» Spørsmålet er høyrelevant og må stilles av enhver kristenleder i landet. Men denne gang...

Ukas ros går til Thor Haavik

Ukas ros går til Thor Haavik

Thor Haavik er nylig ordinert prest og deltar i år i den norske realityserien Farmen. Under hans opphold på Samsjø gård uttrykker han tydelig hva...

Ukas ros går til Karl-Johan Kjøde

Ukas ros går til Karl-Johan Kjøde

Ukas ros går til Karl-Johan Kjøde, som er initiativtaker for å få The Bible Project på norsk. Han har samlet en rekke organisasjoner til å stå sammen om dette prosjektet, som han selv omtaler som «Tidenes digitale dugnad for å gjøre Bibelens store fortelling kjent i Norge».

Kjære konfirmant!

Kjære konfirmant!

Av Alexis Lundh Et liv uten Gud er et liv uten håp. Så radikal og utfordrende er den kristne troen.   Det er et privilegium å formidle universets...

Medierosen til Plussord!

Medierosen til Plussord!

At daglige videoer på ett minutt kan få en stor betydning i folks liv er noe av det som driver teamet bak Plussord.

#
$