Utforske våre nettkurs som vil hjelpe deg å oppdage mer om Gud, kristen tro og livet.

Les mer og meld deg på

Hvordan holde påskebudskapet levende i mediene?

av | 5. apr, 2018 | Mediekommentaren

Hvordan holde påskebudskapet levende i mediene?

av apr 5, 2018

 «Mens julesanger strømmer ut fra både radiostasjoner og kjøpesentra i ukene før jul, er påskesangene fraværende på veg inn i høytiden. Hva er det som gjør at juleevangeliet får så mye sterkere gjennomslag i det offentlige rom enn det påskeevangeliet får?»  spurte biskop Ingeborg Midtømme i Dagen 26.mars.

Spørsmålet er interessant, men svaret er ikke opplagt. Det er nok en rekke sammensatte faktorer som gjør at juleevangeliet har en naturlig plass i vår felles julefeiring, mens påskebudskapet forsvinner i fjell, Kvikk Lunsj og påskekrim. Men enda viktigere er det å spørre hva vi som kristne kan gjøre for at historien om Jesu død og oppstandelse kan prege offentligheten i påsken.

Først og fremst trenger vi kristne å gjenoppdage påsken som en kristen høytid. Fyll opp kirkene, om det er på fjellet eller i lavlandet. Skap felles skikker eller ritualer som bringer påskens budskap inn i hjemmene, om det er skriftlesing, spesielle måltider eller pynting av hjemmet. Syng! Gjenoppdag gamle, vakre påskesalmer. Skriv nye påskesanger. Og del dem slik at de også kan slå rot utenfor menigheten. «Dere er verdens lys», sier Jesus, og forteller at det er vi som har ansvaret for at lyset fra påsken skal lyse også i fremtiden.

I tillegg til dette, foreslår jeg også en målrettet og langsiktig satsing for å prege mediene med påskens budskap:

1. Vi trenger journalister som kjenner påskens budskap og forstår relevansen til vår tid.

Den objektive journalist finnes ikke. Selv om man skal tilstrebe en objektiv fremstilling, bidrar journalistens egne synspunkter i stor grad til å forme journalistikken. En rekke spørsmål er avhengig journalistens virkelighetsforståelse: Hvilke saker er verdt å dekke? Hvilken vinkling skal saken ha? Hvem skal intervjues? Hvilken rolle ønsker vi å gi intervjuobjektene: skurk, helt, offer, ekspert?

Påskens budskap er viktig i nyhetsbildet også i vår tid, men om dette skal prege mediene, trenger vi journalister som deler den forståelsen. Historien om påsken må få en naturlig plass i redaksjonsmøtene.

For det første må journalister få tilbud om kursing og etterutdanning for å forstå livssynsmangfoldet i samfunnet, der den kristne tro er helt sentral. For det andre trenger også pressen journalister med en kristen tro, som kjenner dette landskapet fra innsiden. Her må kristne fellesskap målrettet utruste mennesker til å leve ut sin tro på jobben, slik vi blant annet gjør gjennom konferansen Hellig Hverdag. Dette handler ikke om å gå på kompromiss med journalistisk uavhengighet og integritet, men om å berike journalistikken med sin kompetanse.

2. Vi trenger programskapere som utfolder seg i påskens dramatiske landskap.

Påskehistorien er full av nerve. Hele kosmos er i spill, kampen mellom godhet og ondskap når sitt klimaks, menneskene rundt Jesus svikter og bedrar – og i det som fremstår som det endelige nederlaget på korset, vokser det frem en spire til en kirke som har preget en hel verden. Fortsatt blir menneskeliv forvandlet på grunn av en hendelse for 2000 år siden. Her er et enormt potensial for å skape godt innhold som kan prege populærkulturen.

Jeg er overbevist om at kompetansen og kreativiteten finnes blant kristne programskapere. Men de trenger at vi andre står med dem i neste punkt:

3. Vi trenger kristne som forstår hvor viktig underholdning er, og som investerer økonomisk i å få påskens budskap delt i mediene.

Selv om noen av de siste kristne filmene fra USA har gått bra økonomisk, er det norske markedet for lite til at slike prosjekter kan gå rundt her. Skal påskens budskap leve i mediene fremover, må vi kristne stå sammen for å gjøre nyskapende prosjekter økonomisk mulig å gjennomføre.

Vi har fått inn en rekke gode søknader til Tro & Mediers mediestipend. Noen av disse vil få avslag, ikke på grunn av kvaliteten på prosjektet, men på grunn av begrensede midler til utdeling hos oss. Jeg håper denne trenden kan snu, og at vi allerede i 2019 kan dele ut betydelig større midler for å hjelpe andre å lykkes med å dele påskebudskapet i mediene. Her vil jeg gjerne utfordre kristen-Norge, som har en rik tradisjon i å gi midler til misjon: Norge er en stor misjonsmark, og det er vi kristne som har ansvar for å holde historien om Jesus levende blant oss.

Av Jarle Haugland,
daglig leder, Tro & Medier

Sammen gjør vi Jesus synlig i mediene.

Bli Mediepartner eller støtt oss gjerne med en gave. Vipps 55256 eller kontonummer 3000.14.66824.

Slaveri i Bibelen

Slavehold i bibelsk tid var noe annet enn det vi ofte tenker på i dag når vi tenker på slaveri. Så hva sier egentlig Bibelen om slaveri?

#

Siste innlegg

$

Ukas ros til Nåde-skilt på Ål stasjon

Konfirmantene på Ål arbeidet med temaet nåde i forbindelse med reformasjonsjubileet. De laget seks skilt som henger på ulike bygninger i sentrum. – Dette er et flott initiativ og er med på å gjøre Jesus synlig, sier Berit H. Steensen i Familie & Medier.

Ukas ros til Ingrid Vatnar Olsen

– Hun er modig som formulerer verdier som går på tvers av det mange tenker om sex, og gjør det på en måte som vekker ettertanke, sier Alexis Lundh, leder for Ungdom & Medier.

Ukas ros til Leo Ajkic

– Dette ble et personlig og nært møte mellom Leo Ajkic og mennesker på flukt, sier Berit Steensen i Familie & Medier.

Det aller viktigste i 2017

I møte med 2017 har jeg to ønsker. Disse har en livsforvandlende kraft i seg. Og om kristent mediearbeid preges av dette, vil mennesker komme til tro.

Immanuel – håpet for en verden i kaos

Finnes det noe håp for verden i dag? Nyhetsbildet i mediene kan få det ubehagelige spørsmålet til å melde seg. Er vi overgitt til oss selv i en tilsynelatende håpløs oppgave med å skape mening i en verden i krise? Mediebudskapet kan gi næring til frykt, uro og angst. Vi hører om konflikter, terroraksjoner, naturkatastrofer – og i skrivende stund er mange, med rette eller urette, bekymret for hva valget i USA vil gjøre med tryggheten i verden. 

2016 – en slags oppsummering

2016 – en slags oppsummering

Året nærmer seg slutten. Vi skal feire den grensesprengende hendelsen at Gud ble menneske i Jesus – for å frelse oss. Samtidig er nyttår rett rundt hjørnet, en tid som ofte brukes til oppsummering av året som er gått og kanskje også noen refleksjoner rundt året som snart begynner.

Evangeliet og Snøfall

Evangeliet og Snøfall

«Du har skapt oss til deg, Gud, og vårt hjerte er urolig inntil det finner hvile i deg.» Sitatet fra Augustin slår meg idet jeg sitter og ser Snøfall, årets julekalender på NRK. Kan en koselig tv-serie, foreløpig uten referanser til julebudskapet, fortelle oss noe om menneskers dypeste behov? 

Black Friday og takknemlighet

Black Friday og takknemlighet

Black Friday er unnagjort, en dag som har utviklet seg til en kjøpefest over flere dager, omsluttet av massiv markedsføring. Hva hadde skjedd om vi hadde tatt oss tid til å reflektere over hva slags torsdag som kommer før denne handlefredagen? 

Ukas ros til «Vårt lille land»

– Det er viktig at stoff om jødene og Israel formidles fra en annen vinkling enn det som er vanlig. Programserien har vært flink til å trekke frem historier som gjerne aldri blir presentert ellers, sier Berit H. Steensen i Familie & Medier.

Pressen trenger en djevelens advokat

«Hva i all verden skjedde nå?» Dette spørsmålet fór gjennom hodet på journalister og politiske kommentatorer morgenen 9.november. Stikk i strid med meningsmålinger, prognoser og politiske analyser, var Trump blitt valgt til president. Hvordan kunne de unngå å se at det kunne skje? Og kan pressen i Norge lære noe av dette?

Ukas ros til Erna Solberg

–Det er veldig bra at Erna Solberg ser viktigheten av å tilby elever gudstjeneste i høytidene, sier Berit H. Steensen i Familie & Medier.

Visjon Norge og vakker tro

Dypest sett er den såkalte Visjon Norge-familien drevet av en opplevelse av at troen på Jesus er noe vakkert, noe som flere må få oppleve.

Ukas ros til VG

– Det gledelig at VG har skrevet flere ulike saker og publisert debattinnlegg som berører tro, religion og livssyn sier Jarle Haugland.

Et møte ved Kristi kors

Det er vondt å se hvordan situasjonen rundt Visjon Norge har utviklet seg i etterkant av programmet «Pengepredikanten». Finnes det en god vei ut av krisen? 

Visjon Norge og NRK Brennpunkt

Følgende er en uttalelse fra styreleder og daglig leder i etterkant av NRK Brennpunkts dokumentar «Pengepredikanten», om Visjon Norges virksomhet.

2016 – en slags oppsummering

Trenger troen forsvares?

«… jeg er overbevist om at hver og en av oss – uansett om vi tror eller ikke tror på en Gud – trenger å tenke igjennom hva vi egentlig mener og tror, innerst inne.» Dette sier en tidligere troende om sin reise bort fra en kristen tro. Og vi trenger å la oss utfordre.

#
$