Utforske våre nettkurs som vil hjelpe deg å oppdage mer om Gud, kristen tro og livet.

Les mer og meld deg på

Jakter mannsidentitet i ny kristen podcast

av | 8. jan, 2021 | Nyheter

Tekst: Stein Gudvangen
Foto: Gjermund Øystese

Duoen Andreas Skjelde og Einar Helgaas står bak podcasten Mannspodden, og de har ingen mindre ambisjon enn å «sette mot i den norske mannen til å leve rakrygget – tro mot sin hensikt».

– Forvirrede menn

– Vår tids menn lever i et krevende spenn mellom å være harde eller myke. Tidligere var maskulinitet noe mer opplagt, før budskapet ble at vi primært skulle være snille. Mange menn er forvirret. I dette spennet oppstår spørsmålet: Skal vi være løve eller pusekatt? står det i en pressemelding om den nye podcasten.

Skjelde og Helgaas varsler om variert innhold og ekspertgjester i sin nye pod som lanseres i samarbeid med organisasjonen Tro & Medier. De lover også besøk fra folk som kan fortelle «vanlige menns historier». De mener de har stoff for flere sesonger og vil snakke om slikt som mot, tro, menighet og brorskap, dating, sex og porno, Jesus og Jordan B. Peterson – og mye mer.

Initiativtakerne er begge aktive på kristenfronten i Bergen. Andreas Skjelde (27) har jobb i sjømatnæringen, men på fritiden er han tenårings- og konfirmantleder i Misjonssambandets forsamling Salem. Med seg har han Einar Helgaas (46) som lenge har jobbet som teamleder på basen Norges Kristelige Student- og Skoleungdomslag har i Bergen. Han har spesialisert seg på mannstematikk og vært såkalt mannsguide i mange år. Andreas Skjelde er en av dem han har veiledet gjennom en årrekke. Nå skal lærer og elev samarbeide i pod-universet.

«Autentisk mannsidentitet»

Visjonen deres er å «bevisstgjøre rundt og rettlede til en revitalisert, trygg, autentisk mannsidentitet i spennet mellom sensitivitet og styrke.»

– Hva innebærer dette mer spesifikt?

– Det er det vi ønsker å finne ut av gjennom podden ved å intervjue forskjellige folk. Vi vil ha inn fagpersonell og forskere, og vi er søkende mer enn vi har alle svarene, understreker Skjelde overfor Kristelig Pressekontor.

Hverken han eller Helgaas mener at de har alle svarene klare, selv om de kanskje har noen. De håper å finne flere underveis, og til å hjelpe seg har de invitert dyktige gjester som skal bidra gjennom den første sesongen. Blant dem er psykiateren og mannsforkjemperen Dag Furuholmen og John Eldredge som omtales som «den verdensledende mannsguiden på kristenfronten». På lista står også Hans Christian Kvåle som har skrevet masteroppgaven «Dating blant kristne studenter», et tema Skjelde og Helgaas tror vil fenge.

– Kvåle snakker om flere av de tingene som gjør at dating er vanskelig for unge menn, om overgangen fra å være gutt til å bli mann, sier Skjelde som også lover at mannsforkjemperen framfor noen, Jordan B. Peterson, og hans budskap vil bli berørt i en av årets podcaster.

– Besvarer dere et uttrykt behov blant unge menn gjennom pod-prosjektet?

– Ja. Det var jeg som tok initiativet uten helt å vite selv hva maskulinitet innebærer. Det er vanskelig å finne konkret stoff om det, og mange jeg vet om, går til Peterson for å finne svar. Han har mye bra å by på, men fra et kristent ståsted er det ikke alt han sier som vi kan sluke.

– Han er altså ikke nødvendigvis en profet for dere?

– Nei, det er det viktig å understreke.

– Men som kristne poddere har dere vel Jesus som mannsmodell?

– Jesus er mannsidealet vårt. Det vil vi få fram. Men selv om vårt hovedpublikum nok blir kristne, ønsker vi at podden også skal nå ut til ikke-kristne. Da kan vi ikke alltid si rett ut at det er Jesus som er svaret. Vi må mer lede folk indirekte i den retningen. Vi vil orientere oss så bredt vi kan, og vi tror podden blir nyttig også for folk som ikke er kristne, sier Skjelde.

Han og Helgaas tror at mye av svaret blir til underveis i pod-arbeidet.

– Vi ønsker å komme fram til gode svar, og vi prøver å gå i en retning som gjør at vi kan finne dem, men det må også være opp til lytteren selv. Vi kan bare presentere forskjellige innfallsvinkler. Vi ønsker ikke å være et ekkokammer, understreker Skjelde.

Dag Furuholmen er av dem som kanskje vil motvirke det. Han er ikke kristen, og han var skeptisk å stille opp fordi Mannspodden har en kristen profil. Likevel sa han ja.  

Selvmord

Skjelde vil ikke umiddelbart gå med på at Mannspodden er blitt til ut fra en kriseforståelse, men peker likevel på forskning som viser at flere gutter blir skoletapere og at selvmord er en av de viktigste dødsårsakene blant unge menn.

En ung mann i hans nære omgangskrets tok sitt eget liv etter en stor skuffelse som han ikke kom over. For Skjelde er det derfor mer enn teori at unge menn sliter.

I egne kretser har han også registrert at gutter finner det vanskelig å ta initiativ overfor jenter og at det er utfordrende for gutter når de ikke greier å realisere sine drømmer.

– Gjennom det kristne studentarbeidet jeg har vært med på, er det kommet til overflaten at noen unge menn er livredde for å snakke med jenter. I stedet for å ta kontakt, trekker de seg inn i seg selv og mister piffen. Bildet er nok nyansert, og det er flere faktorer som spiller inn, men flere jenter påpeker også dette, sier Skjelde. 

Ute på prøve

Mannspodden har vært på en testrunde blant podcasternes kontakter, og den første episoden er akkurat lagt ut på Spotify. Den kan også høres på Apples podcast-app.

I en episode det er gjort opptak til, har Skjelde og Helgaas en samtale med tre unge kristne kvinner fra menigheter i Bergen. De diskuterer den norske mannen og sine guttevenner.

– Vi ble litt overrasket over det de beskriver fra sine miljøer som er menighetene Salt, Tabernaklet og Jesusfellesskapet. Der er det tydeligvis mange bevisste unge menn som blant annet har planlagt sitt eget bryllup, sier Skjelde som likevel mener at mange unge menn har et selvbilde som gjør at de ikke tenker i tilsvarende baner.

– Er Mannspodden eksklusivt for menn?

– I hovedsak ønsker vi å hjelpe menn, men vi tror at også kvinner kan ha godt nytte av å høre på oss slik at de kan få mer forståelse av hvordan menn tenker, sier Skjelde. KPK

Sammen gjør vi Jesus synlig i mediene.
Bli Mediepartner eller støtt oss gjerne med en gave. Vipps 55256 eller kontonummer 3000.14.66824.

[gi_en_gave_iframe]

Jesus synlig i julen

Vi ønsker å gjøre Jesus synlig i julen! La mennesker rundt deg få glimt av Jesus gjennom dine sosiale medier denne førjulstida.

#

Siste innlegg

$

Den livsviktige ventingen

I en tid der smarttelefonen alltid er innenfor rekkevidde, klar til å underholde oss, har venting dårlige kår. Og dermed forsvinner også forventningen. Pinsehøytiden kaller oss til å gå en annen vei. 

Jesus kommer igjen!

Kristi himmelfartsdag utfordrer oss i Norge i dag til å løfte blikket, la forventningen oppstå – og misjonsengasjementet vekkes.

Ukas ros til Kari-Hilde French

– Hun har formidlet morskjærlighet, nestekjærlighet, nåde og forsoning på en forbilledlig måte, sier redaktør i Tro & Medier, Berit H. Steensen.

Vi trenger journalister som forstår kristen tro

I dag var det en ulykke i Bergens mest trafikkerte kryss. Det var en tydelig blindsone-situasjon. Når man ikke ser godt nok etter, eller kjenner til trafikkbildet, kan det oppstå farlige situasjoner. Det bør også journalister ta på alvor i møte med livssynsmangfoldet.

Jesus synlig – i 17.mai-toget i Bergen

Jesus synlig – i 17.mai-toget i Bergen

I dag gikk jeg i 17.mai-tog i Bergen sammen med Bergens Indremisjon – og andre som ønsket å være med og synge kristne sanger for de tusener som stod og så på toget. Som vanlig gikk jeg med en klump i halsen.

Derfor blir vi Tro & Medier

Hva vil det si å være en kristen medieorganisasjon i et etterkristent land? Svarene har ført til en styrket misjonsstrategi og endret navn på organisasjonen.

Ukas ros til «Beat for beat»

– Det sentrale budskapet om Jesus og frelsen ble nært og personlig under sist sending av «Beat for beat» på NRK, sier redaktør i Tro & Medier, Berit H. Steensen.

Vi har en elefant i kirken!  

Vi har en elefant i kirken!  

Pornografi som læringsarena er en katastrofe for noe av det vakreste Gud har ment skulle skje mellom mann og kvinne. Vi har et ansvar ovenfor den kommende generasjonen, vi må se skammen i øynene og snakke om det.

Ukas ros til «Menneskeverd»

– Menneskeverd har frontet Rockesokk-kampanjen på en flott måte og de har skapt engasjement for en veldig viktig sak, sier Berit H. Steensen i Familie & Medier.

Bare en tanke…

Jeg er oppvokst i et aktivt kristent hjem og ble tidlig interessert i teologi. Analyse av bibeltekster var min favorittsyssel fra ungdomsskolen,...

Ukas ros til «Anno»

– Vi har mottatt ros på programmet fra flere hold. Det har godt innhold og er nærmest er fritt for dårlig språk, sier redaktør Berit H. Steensen i Familie & Medier.

Selger sjelen for komfort

Vi søker det enkle, det komfortable, til nesten hvilken som helst pris. Hva er egentlig baksiden med at alt skal være enklest mulig? 

Nytt nettkurs på kurs.omGud.net – Det ondes problem

Nytt nettkurs på kurs.omGud.net – Det ondes problem

Nå har vi åpnet opp et nytt gratis nettkurs på kurs.omGud.net som tar opp temaet «Det ondes problem». Det er et stort, vondt og vanskelig spørsmål som det er viktig å tenke gjennom både for kristne og ikke-kristne.

Trygghet i et samfunn preget av frykt

Et blikk på nyhetsbildet viser oss et ustabilt vestlig samfunn, i noens øyne på vei mot sammenbrudd. Hva gjør det med oss? Jeg er redd det fører til et samfunn styrt av frykt. For å overleve som samfunn og medmennesker trenger vi å bevege oss i en annen retning.

Fem lærdommer fra lignelsen om såmannen

Jeg var nylig i Misjonssalen Ålesund og talte. Søndagens tekst var lignelsen om såmannen, som vi finner i Luk 8. Her er fem viktige lærdommer jeg mener vi kan hente fra denne lignelsen.

Å gjøre Jesus synlig

Jeg leder en organisasjon som ønsker å gjøre Jesus synlig i mediene. Det er ikke et ufarlig oppdrag. Synligheten kan fort vise seg å være en destruktiv venn.

Ukas ros til Nåde-skilt på Ål stasjon

Konfirmantene på Ål arbeidet med temaet nåde i forbindelse med reformasjonsjubileet. De laget seks skilt som henger på ulike bygninger i sentrum. – Dette er et flott initiativ og er med på å gjøre Jesus synlig, sier Berit H. Steensen i Familie & Medier.

#
$