Utforske våre nettkurs som vil hjelpe deg å oppdage mer om Gud, kristen tro og livet.

Les mer og meld deg på

Jarle oppsummerer 2017

av | 30. des, 2017 | Nyheter

Jarle oppsummerer 2017

av 30. des 2017Nyheter

Jarle Haugland har i 2017 ledet Tro & Medier gjennom et navnebytte. Han har fått tettere kontakt med NRK og han har opplevd at mennesker møter Jesus.

Slik oppsummerer Jarle året 2017.

– Årets tv-høydepunkt for meg: 28.april var Lewi Bergrud en av gjestene på «Beat for beat». Midt i programmet ble mor Hanna Bergrud invitert ned på scenen for å bli med på sangen «Sjelen den trenger til hvile». «Det eneste håp som jeg eier, det har jeg o, Jesus, i deg», sang de, og berørte både de andre deltakerne og oss seere. Her fikk vi et nydelig, rørende og, tydelig Jesus-budskap i gullrekka! Dette var også en av de mest delte og likte sakene på vår Facebookside i år, så det var ikke bare meg som ble berørt. Innslaget fikk ukas ros fra oss.

Et vellykket navneskifte

– I april skiftet vi navn fra Familie & Medier til Tro & Medier, samtidig som vi presenterte en tydeligere misjonsstrategi. «Fra vaktbikkje til gartner» var overskriften ved lanseringen på Lansmøtet. Endringen har blitt positivt mottatt. Espen Ottosen omtalte endringene som «fremtidsrettet og kloke» og Jarle Skullerud, synodeformann i Frikirken uttalte: «Det nye navnet er mer treffende, og kommuniserer bedre til brukerne. Med årets landsmøte har vi lagt til rette for en videreutvikling som jeg håper mange vil legge merke til, slik at de benytter seg av flere av de flotte ressursene Tro & Medier har.» Personlig er jeg veldig glad for et tydeligere misjonsoppdrag og et navn som i større grad forteller hvem vi er. Jeg gleder meg til vi skal bygge videre på dette i 2018!

Flere møter med NRK

– Halvåret etter vi lanserte at vi skulle gå fra å være vaktbikkje til å bli gartner, har vi hatt en styrket kontakt med NRK. Det synes jeg er veldig gledelig. Vi har hatt møter med livssynsavdelingen om Morgenandakten, NRK Super og kringkastingssjefen om troens plass i NRK. Vi har deltatt på møte med Medietilsynet, der vi kom med innspill om NRKs rolle i mediemangfoldet. Og vi har vært i kontakt med kanalen i forbindelse med analyse av «På tro og Are» og «Line fikser kroppen».

Mennesker har møtt Jesus i år!

– I nettkurs på omGud.net har mennesker bekjent at de vil følge Jesus. På HeltFri.net-seminar har ungdommer tatt en beslutning om å leve et liv i frihet fra pornografi. Og vi tror og ber om at vår kontakt med de allmenne mediene også gir disse aktørene et glimt av Guds sannhet og godhet. Noen slike hendelser er målbare, andre vanskeligere å måle i kort perspektiv. Men vår visjon er å gi mennesker et møte med Jesus, og det har vi opplevd i 2017. Drivkraften for 2018 er at enda flere mennesker skal møte Jesus i mediene i 2018!

Slik blir 2018

Mot slutten av 2017 satte Tro & Medier i gang en omlegging av medlemsmassen. Dette vil selvsagt prege starten på det nye året.

– Et spenningsmoment for neste år er selvsagt omleggingen der medlemmer går over til å bli givere. Hvordan denne overgangen går, vil avgjøre det økonomiske fundamentet for organisasjonen fremover. For over 90 prosent av vår inntekt kommer fra kontingent og gaver. Derfor er vi helt avhengige av at folk deler samme drøm som oss, at Jesus blir synlig i mediene!

Ønsker du å støtte arbeidet i Tro & Medier? Bli Mediepartner eller gi en gave på Vipps 55256

Jarle Haugland

Jarle Haugland
Daglig leder i Tro & Medier

Ukas ros til Carola og Hver gang vi møtes

Ukas ros til Carola og Hver gang vi møtes

Ukas ros går til Carola for hennes sterke og inspirerende vitnesbyrd i sesongåpningen av Hver gang vi møtes på TV 2. Programmet, som ble sendt 1. januar og samlet hele 550.000 seere, oppnådde det høyeste seertallet på fem år! Det var virkelig en imponerende måte å...

Ukas ros til kongefamilien

Ukas ros til kongefamilien

Denne uken vil vi rose kongefamilien, for deres sterke og tydelige vitnesbyrd i programmet Jul i Slottskapellet som ble vist på NRK 18. desember. Se sendingen her. Kronprinsfamilien hadde invitert hjelpearbeidere fra Røde Kors, Flyktninghjelpen, Norsk Folkehjelp,...

#

Siste innlegg

$
Hvorfor ber vi for mediene?

Hvorfor ber vi for mediene?

– Om vi skal se varig endring som setter spor i mennesker, må kampen bæres frem i bønn, skriver Jarle Haugland.

Kristent kunnskapshull

Kristent kunnskapshull

– Selv om vi lever i et kunnskapssamfunn som aldri før, så er det kristne kunnskapshullet kanskje større enn noen gang tidligere, sier Daniel Sæbjørnsen.

Ny spennende bok fra Tro & Medier

Ny spennende bok fra Tro & Medier

Daniel Sæbjørnsen ønsker å gi en grundig og oversiktlig innføring i den kristne tro med boka «Hva er greien med …», som ble lansert 30. september.

Sosiale medier som misjonsmark?

Sosiale medier som misjonsmark?

– Jeg overbevist om at mediearenaen er en misjonsmark på lik linje med landsbyene i Kongo eller Filippinene, sier Jenny Bruvik.

Ukas ros går til Instaordet

Ukas ros går til Instaordet

Instaordet er et daglig bibelvers som står på ren bakgrunn. Kun Guds ord inn i feeden din hver dag. Les Ukas ros her.

Er evangeliet gode nyheter for lhbti-personer?

Er evangeliet gode nyheter for lhbti-personer?

Vårt håp er å kunne formidle en kjærlighetshistorie som omfavner, frigjør og setter oss – hetero, homo og alle andre – i frihet til å leve i Guds gode sannheter om og for oss.

Barnas Bibelpod lanseres 16. juni!

Barnas Bibelpod lanseres 16. juni!

Podkasten Barnas Bibelpod er et hørespill i ti episode. Det handler om to barn som kommer i kontakt med Lukas som forteller om det å være kristen etter Jesus dro til himmelen.

Hvorfor strever du sånn?

Hvorfor strever du sånn?

– Jeg vil vi skal snakke ærlig om livet, vise hvem vi er bak fasaden, snakke frem ekteskap og relasjoner og gi verktøy til å holde livet ut.

Ukas ros går til Partolken

Ukas ros går til Partolken

Ukas ros går til Partolken, Maria Mork, for sin tilstedeværelse i sosiale medier med budskapet om at det er håp for ektepar som strever.

Lederskap, ære og fall

Lederskap, ære og fall

Det blir fort usunt lederskap når personer med usikkert, gjerne for høyt, selvbilde får en fremtredende posisjon i menighet eller organisasjon.

#
$