Utforske våre nettkurs som vil hjelpe deg å oppdage mer om Gud, kristen tro og livet.

Les mer og meld deg på

Jesus på lerretet

av | 2. nov, 2022 | Nyheter

Jesus på lerretet

nov 2, 2022

Av Anne Solfrid Brennhovd

redaktør SnakkOmTro.com,

Damaris Norge

Filmfortellingen er fantastisk som formidler av kristen tro. Men hvorfor får ofte «faith-based» filmer dårlige anmeldelser?  

Bibelen forteller at mennesker er skapt i Guds bilde – og Gud står bak all kreativitet og skaperglede. Dersom vi speiler Gud, kan også vi skape og være kreative. En viktig årsak til at det lages «faith-based» filmer er for å uttrykke hvor viktig relasjonen til Gud er, misjonstanken er sentral. Noen kaller det en form for tilbedelse, å bruke sine evner for å fortelle andre om dybden og bredden i Guds kjærlighet. Filmer berører oss ofte sterkt gjennom hele arsenalet av virkemidler – det skulle bare mangle at ikke kristne kan bruke dette verktøyet til å peke på Jesus og å ære Gud.   

Les om film og populærkultur på Damaris Norges side snakkomtro.com.

Den andre motivasjonen er oss som ser på: Kristne er et publikum som ofte er undervurdert. Filmindustrien reflekterer i liten grad troendes åndelige verdier på en troverdig måte. Kristen tro er ofte visket bort også i historier der den er viktig, som i filmen om Johnny Cash, Walk the Line. Det er inspirerende å se karakterer som man kan kjenne seg igjen i få et møte med Gud som endrer deres liv. Fortellinger om hvordan disse filmene har styrket mennesker i deres tro er mange.  

  

Likevel får ofte «faith-based» filmer relativt dårlige anmeldelser. Handler det om at budskapet er så radikalt at det blir misforstått? Kanskje, men ikke bare. Et moment er at flere av de mest kjente filmene er mer opptatt av hva som blir sagt enn hvordan det blir sagt. Enkelte sier at der Hollywood strever etter kunstnerisk storhet, strever kristne etter å kommunisere gode (kristne) budskap. Det er i utgangspunktet bra, men innpakningen, kunsten, er viktig for at budskapet skal oppfattes som troverdig. Dersom manuset eller skuespillet ikke er godt nok eller budskapet overtydelig, blir ikke filmene så interessante for andre. De oppleves som laget for menigheten.  

“Gud, gi meg internett!” Det var bønnen Kjetil Fyllingen ba tidlig på 2000-tallet. Han kjente seg kallet. Les om lederen for Tro & Mediers mediemisjonsarbeid her.

Et annet moment er at historiene ofte er for «rene», de viser ikke troverdig det skitne og ødelagte i livet som Gud frelser fra. Ofte ordner alt seg også fint, uten at synden får konsekvenser for livet. Kanskje ser publikum gjennom fingrene med dette for å vise at innholdet er velkomment, men det kan skape avstand til den som opplever at livet er mer komplisert. Derfor er det gledelig at det lages stadig flere helhetlig gode filmer, både teologisk og kvalitetsmessig.  

Damaris Norge er en selvstendig virksomhet som eies av Tro & Medier. Les mer om Damaris her. 

Bilde: Fra filmen War Room. Hentet fra Filmweb.no

Kommentaren kan fritt benyttes med kildehenvisning. 

Sammen gjør vi Jesus synlig i mediene.
Bli fastgiver eller støtt oss gjerne med en gave. Vipps 55256 eller kontonummer 3000.14.66824.

[gi_en_gave_iframe]
Ukas ros til Carola og Hver gang vi møtes

Ukas ros til Carola og Hver gang vi møtes

Ukas ros går til Carola for hennes sterke og inspirerende vitnesbyrd i sesongåpningen av Hver gang vi møtes på TV 2. Programmet, som ble sendt 1. januar og samlet hele 550.000 seere, oppnådde det høyeste seertallet på fem år! Det var virkelig en imponerende måte å...

Ukas ros til kongefamilien

Ukas ros til kongefamilien

Denne uken vil vi rose kongefamilien, for deres sterke og tydelige vitnesbyrd i programmet Jul i Slottskapellet som ble vist på NRK 18. desember. Se sendingen her. Kronprinsfamilien hadde invitert hjelpearbeidere fra Røde Kors, Flyktninghjelpen, Norsk Folkehjelp,...

#

Siste innlegg

$
Kristent kunnskapshull

Kristent kunnskapshull

– Selv om vi lever i et kunnskapssamfunn som aldri før, så er det kristne kunnskapshullet kanskje større enn noen gang tidligere, sier Daniel Sæbjørnsen.

Ny spennende bok fra Tro & Medier

Ny spennende bok fra Tro & Medier

Daniel Sæbjørnsen ønsker å gi en grundig og oversiktlig innføring i den kristne tro med boka «Hva er greien med …», som ble lansert 30. september.

Sosiale medier som misjonsmark?

Sosiale medier som misjonsmark?

– Jeg overbevist om at mediearenaen er en misjonsmark på lik linje med landsbyene i Kongo eller Filippinene, sier Jenny Bruvik.

Ukas ros går til Instaordet

Ukas ros går til Instaordet

Instaordet er et daglig bibelvers som står på ren bakgrunn. Kun Guds ord inn i feeden din hver dag. Les Ukas ros her.

Er evangeliet gode nyheter for lhbti-personer?

Er evangeliet gode nyheter for lhbti-personer?

Vårt håp er å kunne formidle en kjærlighetshistorie som omfavner, frigjør og setter oss – hetero, homo og alle andre – i frihet til å leve i Guds gode sannheter om og for oss.

Barnas Bibelpod lanseres 16. juni!

Barnas Bibelpod lanseres 16. juni!

Podkasten Barnas Bibelpod er et hørespill i ti episode. Det handler om to barn som kommer i kontakt med Lukas som forteller om det å være kristen etter Jesus dro til himmelen.

Hvorfor strever du sånn?

Hvorfor strever du sånn?

– Jeg vil vi skal snakke ærlig om livet, vise hvem vi er bak fasaden, snakke frem ekteskap og relasjoner og gi verktøy til å holde livet ut.

Ukas ros går til Partolken

Ukas ros går til Partolken

Ukas ros går til Partolken, Maria Mork, for sin tilstedeværelse i sosiale medier med budskapet om at det er håp for ektepar som strever.

Lederskap, ære og fall

Lederskap, ære og fall

Det blir fort usunt lederskap når personer med usikkert, gjerne for høyt, selvbilde får en fremtredende posisjon i menighet eller organisasjon.

#
$