Utforske våre nettkurs som vil hjelpe deg å oppdage mer om Gud, kristen tro og livet.

Les mer og meld deg på

Kjære NRK, hvilket språk ønsker dere å bruke til å fortelle barn om seksualitet?

Kjære NRK, hvilket språk ønsker dere å bruke til å fortelle barn om seksualitet?

nov 11, 2020

Av Bergitte Viste

NRK-programmet Newton var i mange år NRK Supers formidling av populærvitenskap for barn. Tidligere i år ble programmets populære YouTube-kanal omprofilert til det nye konseptet NRK Unormal. Abonnentene, først og fremst barn, ble automatisk overført til den nye kanalen. Målet med YouTube-kanalen er «å gi tenåringer en trygg arena for tema som omhandler kropp, identitet og seksualitet», sier programsjef i NRK, Kristian Karlsen, til VG. 

22. oktober kunne barn få følge med på at programleder Stian gjettet på om bilder og lyder av kvinner var hentet fra en fødsel eller en pornofilm. Han sier blant annet: «Hun blir pult i rassen». I kommentarfeltet skriver et barn selv at «jeg skal ikke se på den videoen jeg er 8 år». Voksne reagerer også: «Galskap at små barn kan se dette innholdet!!»  

En rekke scener fra flere episoder er preget av tilsvarende språkbruk om sex. I en av episodene løper programlederne rundt på gata, utkledd som kjønnsorganer. Språket er vulgært. Episoden har aldersgrensen «tillatt for alle».    

Kjære NRK, dere har et enormt ansvar overfor deres 70.000 abonnenter på NRK Unormal. Dere påstår selv å være «Norges viktigste kilde til ny forståelse». Jeg er bekymret for hvilket språk som blir brukt til å formidle «ny forståelse» av temaer knyttet til seksualitet. Spesielt i møte med barna våre.  

Kjære forelder, tilfeller som dette viser viktigheten av å følge med på hva barna dine driver med, spesielt på nettet. I tillegg tvinger det frem spørsmålet om hvem du ønsker skal være den første til å snakke med barna dine om seksualitet – og hvilket språk som brukes.  

Barn trenger et språk for å snakke om seksualitet. Spørsmålet jeg ønsker å stille, både NRK og alle oss andre, som på én eller annen måte forteller en historie om seksualitet til barn: Hvilket språk ønsker vi å bruke? 

Barna våre vokser opp i en kultur som langt på vei har overtatt pornografiens syn på seksualitet. Pornografien forteller en historie om seksualitet hvor mennesker er degradert til objekter og hvor sex verken inneholder intimitet eller samtykke, men reduseres til en teknisk prestasjon. Dersom barna ikke presenteres for et bedre alternativ, blir denne historien også barnas historie om seksualitet.  

Det er sitatene fra Redd Barnas rapport som ble lansert i mai i år, «Et skada bilde av hvordan sex er», dessverre et levende bevis på: «Har selv opplevd at mine grenser og behov ikke blir like godt ivaretatt av partnere som ser mye porno. Mildeste respons er å mase selv om man får et nei. Verste respons resulterte i en voldtekt». En jente forteller at: «De kaller oss «cunt», «slut», «jævla hore».» 

Det ligger en avgjørende forskjell i å normalisere seksualitet i stedet for å normalisere en seksualisert kultur. Ja, vi må snakke åpent om sex, kropp og identitet – og seksualitetsundervisningen må absolutt bli bedre, men vi kan ikke bruke pornografiens språk. Spesielt ikke i en YouTube-kanal rettet mot barn. 

Kjære forelder, DU kan og bør være den viktigste premissleverandøren for ditt barns forhold til seksualitet. DU kan prege språk, holdninger og verdier knyttet til dette sårbare området av livet.  

Kjære NRK, takk for at dere ønsker å starte en ny samtale om seksualitet, men vær så snill, bruk et språk som løfter frem sex som vakkert, ikke vulgært.  

Kjære alle sammen, vi sitter alle med et ansvar for å fortelle en bedre historie om seksualitet, hvor sex handler om intimitet og samtykke, respekt og verdighet. Da kan vi virkelig «gi tenåringer en trygg arena for tema som omhandler kropp, identitet og seksualitet». 

 

Kommentaren kan fritt benyttes med kildehenvisning. 

Sammen gjør vi Jesus synlig i mediene.
Bli Mediepartner eller støtt oss gjerne med en gave. Vipps 55256 eller kontonummer 3000.14.66824.

[gi_en_gave_iframe]

Jesus synlig i julen

Vi ønsker å gjøre Jesus synlig i julen! La mennesker rundt deg få glimt av Jesus gjennom dine sosiale medier denne førjulstida.

#

Siste innlegg

$

Den livsviktige ventingen

I en tid der smarttelefonen alltid er innenfor rekkevidde, klar til å underholde oss, har venting dårlige kår. Og dermed forsvinner også forventningen. Pinsehøytiden kaller oss til å gå en annen vei. 

Jesus kommer igjen!

Kristi himmelfartsdag utfordrer oss i Norge i dag til å løfte blikket, la forventningen oppstå – og misjonsengasjementet vekkes.

Ukas ros til Kari-Hilde French

– Hun har formidlet morskjærlighet, nestekjærlighet, nåde og forsoning på en forbilledlig måte, sier redaktør i Tro & Medier, Berit H. Steensen.

Vi trenger journalister som forstår kristen tro

I dag var det en ulykke i Bergens mest trafikkerte kryss. Det var en tydelig blindsone-situasjon. Når man ikke ser godt nok etter, eller kjenner til trafikkbildet, kan det oppstå farlige situasjoner. Det bør også journalister ta på alvor i møte med livssynsmangfoldet.

Jesus synlig – i 17.mai-toget i Bergen

Jesus synlig – i 17.mai-toget i Bergen

I dag gikk jeg i 17.mai-tog i Bergen sammen med Bergens Indremisjon – og andre som ønsket å være med og synge kristne sanger for de tusener som stod og så på toget. Som vanlig gikk jeg med en klump i halsen.

Derfor blir vi Tro & Medier

Hva vil det si å være en kristen medieorganisasjon i et etterkristent land? Svarene har ført til en styrket misjonsstrategi og endret navn på organisasjonen.

Ukas ros til «Beat for beat»

– Det sentrale budskapet om Jesus og frelsen ble nært og personlig under sist sending av «Beat for beat» på NRK, sier redaktør i Tro & Medier, Berit H. Steensen.

Vi har en elefant i kirken!  

Vi har en elefant i kirken!  

Pornografi som læringsarena er en katastrofe for noe av det vakreste Gud har ment skulle skje mellom mann og kvinne. Vi har et ansvar ovenfor den kommende generasjonen, vi må se skammen i øynene og snakke om det.

Ukas ros til «Menneskeverd»

– Menneskeverd har frontet Rockesokk-kampanjen på en flott måte og de har skapt engasjement for en veldig viktig sak, sier Berit H. Steensen i Familie & Medier.

Bare en tanke…

Jeg er oppvokst i et aktivt kristent hjem og ble tidlig interessert i teologi. Analyse av bibeltekster var min favorittsyssel fra ungdomsskolen,...

Ukas ros til «Anno»

– Vi har mottatt ros på programmet fra flere hold. Det har godt innhold og er nærmest er fritt for dårlig språk, sier redaktør Berit H. Steensen i Familie & Medier.

Selger sjelen for komfort

Vi søker det enkle, det komfortable, til nesten hvilken som helst pris. Hva er egentlig baksiden med at alt skal være enklest mulig? 

Nytt nettkurs på kurs.omGud.net – Det ondes problem

Nytt nettkurs på kurs.omGud.net – Det ondes problem

Nå har vi åpnet opp et nytt gratis nettkurs på kurs.omGud.net som tar opp temaet «Det ondes problem». Det er et stort, vondt og vanskelig spørsmål som det er viktig å tenke gjennom både for kristne og ikke-kristne.

Trygghet i et samfunn preget av frykt

Et blikk på nyhetsbildet viser oss et ustabilt vestlig samfunn, i noens øyne på vei mot sammenbrudd. Hva gjør det med oss? Jeg er redd det fører til et samfunn styrt av frykt. For å overleve som samfunn og medmennesker trenger vi å bevege oss i en annen retning.

Fem lærdommer fra lignelsen om såmannen

Jeg var nylig i Misjonssalen Ålesund og talte. Søndagens tekst var lignelsen om såmannen, som vi finner i Luk 8. Her er fem viktige lærdommer jeg mener vi kan hente fra denne lignelsen.

Å gjøre Jesus synlig

Jeg leder en organisasjon som ønsker å gjøre Jesus synlig i mediene. Det er ikke et ufarlig oppdrag. Synligheten kan fort vise seg å være en destruktiv venn.

Ukas ros til Nåde-skilt på Ål stasjon

Konfirmantene på Ål arbeidet med temaet nåde i forbindelse med reformasjonsjubileet. De laget seks skilt som henger på ulike bygninger i sentrum. – Dette er et flott initiativ og er med på å gjøre Jesus synlig, sier Berit H. Steensen i Familie & Medier.

#
$