Utforske våre nettkurs som vil hjelpe deg å oppdage mer om Gud, kristen tro og livet.

Les mer og meld deg på

La naboen få høre at Jesus er verdens håp!

av | 2. apr, 2020 | Mediekommentaren

La naboen få høre at Jesus er verdens håp!

apr 2, 2020

Min bønn er at vi må se samme drivkraft, kreativitet og ressursbruk fremover for å nå nye mennesker med evangeliet, de som aldri setter sine bein i kirken. 

Av Jarle Haugland

daglig leder i Tro & Medier

Det har vært inspirerende å se hvordan kirker og menigheter har evnet å omstille seg til situasjonen vi er i. Digitale initiativ er utallige: gudstjenester, smågrupper, basarer og lovsangskonserter. Her blir menighetene «tvunget» til endring av en ekstern, ikke-planlagt faktor, og mange har møtt utfordringene på en veldig god måte.

Jeg ønsker likevel å komme med en utfordring inn i denne situasjonen. For det er tankevekkende at endringsviljen og ekstra initiativ ble fremtredende idet kirken ikke nådde ut med budskapet til menigheten. Da la man seg i selen, fant nye veier, kjøpte nytt utstyr og prøvet og feilet. Min bønn er at vi må se samme drivkraft, kreativitet og ressursbruk fremover for å nå nye mennesker med evangeliet, de som aldri setter sine bein i kirken. De som kanskje aldri har møtt Jesus, han som er eneste veien til frelse.  

Det er ingen motsetninger mot disse to arenaene, tvert imot. Et disippelgjørende fellesskap er essensielt for å leve i misjonsoppdraget. Og misjonsoppdraget er helt sentralt i arbeidet med å forme Jesus-etterfølgere. Men rekkefølgen må være riktig: Først må vi ha en klar forståelse av at vi er sendt ut for å forkynne evangeliet til verden. Deretter kommer spørsmålet om hva det vil si å være kirke, i lys av misjonsoppdraget.  

Graham Cray, tidligere anglikansk biskop, har skrevet: «De som starter med spørsmålene omkring relasjonene til den eksisterende kirke, har allerede gjort den vanligste og farligste feilen. Start med kirken, og oppdraget vil trolig gå tapt. Start med oppdraget, og det er sannsynlig at kirken blir funnet.» 

Derfor, når påsken nå står for døren: Nå kan vi bringe håp til mennesker som ellers ikke går i kirken! Tenk at de digitale gudstjenestene og andre livesendingene skal ha et misjonalt aspekt med seg, at de skal ha en form og et budskap som naboen din kan og bør se. La oss være – i den digitale sfære og i vår hverdag – vitner om Jesus Kristus til mennesker.  

For sjelden har påskebudskapet vært mer aktuelt; det er en historie som er uendelig vakker, grensesprengende og overfylt av håp: 

For det første – påsken forteller at vi ikke er alene 
Når vi blir rammet av et virus som setter bortimot hele kloden ut av spill, kan frykten lett ta overhånd. Påsken forteller om Gud som elsker oss så høyt at han stiger ned og blir menneske for å frelse oss. «Jeg er med dere alle dager» sa Jesus (Matt 28, 20). Dette håpsbudskapet trenger verden å høre. 

For det andre – påsken forteller at ondskapen er overvunnet 

Koronaviruset er et resultat av at ondskapen er kommet til verden. Djevelen er bare ute etter å stjele, myrde og ødelegge. Jesus kom for at vi skulle ha liv og overflod! (Joh 10, 10) Og selv om vi møter dødskreftene og ondskapens gjerninger i vår tid, forteller påskens budskap at dette bare er midlertidig. Oppstandelsen forteller om Guds kraft som er sterkere enn døden! 

Og for det tredje – påsken forteller om en evighet uten sykdom og død 

Johannes skriver i sitt fremtidssyn om det evige livet: «’Han skal tørke bort hver tåre fra deres øyne, og døden skal ikke være mer, heller ikke sorg eller skrik eller smerte. For det som en gang var, er borte.’ Han som sitter på tronen, sa: ‘Se, jeg gjør alle ting nye.’» (Åp 21, 4f). Døren inn til dette livet ble åpnet i påsken. Dette er vårt håp, midt i en urolig tid. 

Dette kan vi som kirke formidle til mennesker i dag. Sammen kan vi bringe ut budskapet om at Jesus er verdens håp! Vær kreativ, bryt gjerne opp et tak eller to for å bære mennesker til Jesus – for oppdraget er krystallklart: Mennesker trenger Jesus som sin frelser og vi er sendt ut for å forkynne evangeliet, håpsbudskapet, til alle. Også i de digitale kanalene.

Ønsker alle en velsignet påske fylt av håp. 

Kommentaren kan fritt benyttes med kildehenvisning. 

Sammen gjør vi Jesus synlig i mediene.
Bli Mediepartner eller støtt oss gjerne med en gave. Vipps 55256 eller kontonummer 3000.14.66824.

[gi_en_gave_iframe]

Jesus synlig i julen

Vi ønsker å gjøre Jesus synlig i julen! La mennesker rundt deg få glimt av Jesus gjennom dine sosiale medier denne førjulstida.

#

Siste innlegg

$

Den livsviktige ventingen

I en tid der smarttelefonen alltid er innenfor rekkevidde, klar til å underholde oss, har venting dårlige kår. Og dermed forsvinner også forventningen. Pinsehøytiden kaller oss til å gå en annen vei. 

Jesus kommer igjen!

Kristi himmelfartsdag utfordrer oss i Norge i dag til å løfte blikket, la forventningen oppstå – og misjonsengasjementet vekkes.

Ukas ros til Kari-Hilde French

– Hun har formidlet morskjærlighet, nestekjærlighet, nåde og forsoning på en forbilledlig måte, sier redaktør i Tro & Medier, Berit H. Steensen.

Vi trenger journalister som forstår kristen tro

I dag var det en ulykke i Bergens mest trafikkerte kryss. Det var en tydelig blindsone-situasjon. Når man ikke ser godt nok etter, eller kjenner til trafikkbildet, kan det oppstå farlige situasjoner. Det bør også journalister ta på alvor i møte med livssynsmangfoldet.

Jesus synlig – i 17.mai-toget i Bergen

Jesus synlig – i 17.mai-toget i Bergen

I dag gikk jeg i 17.mai-tog i Bergen sammen med Bergens Indremisjon – og andre som ønsket å være med og synge kristne sanger for de tusener som stod og så på toget. Som vanlig gikk jeg med en klump i halsen.

Derfor blir vi Tro & Medier

Hva vil det si å være en kristen medieorganisasjon i et etterkristent land? Svarene har ført til en styrket misjonsstrategi og endret navn på organisasjonen.

Ukas ros til «Beat for beat»

– Det sentrale budskapet om Jesus og frelsen ble nært og personlig under sist sending av «Beat for beat» på NRK, sier redaktør i Tro & Medier, Berit H. Steensen.

Vi har en elefant i kirken!  

Vi har en elefant i kirken!  

Pornografi som læringsarena er en katastrofe for noe av det vakreste Gud har ment skulle skje mellom mann og kvinne. Vi har et ansvar ovenfor den kommende generasjonen, vi må se skammen i øynene og snakke om det.

Ukas ros til «Menneskeverd»

– Menneskeverd har frontet Rockesokk-kampanjen på en flott måte og de har skapt engasjement for en veldig viktig sak, sier Berit H. Steensen i Familie & Medier.

Bare en tanke…

Jeg er oppvokst i et aktivt kristent hjem og ble tidlig interessert i teologi. Analyse av bibeltekster var min favorittsyssel fra ungdomsskolen,...

Ukas ros til «Anno»

– Vi har mottatt ros på programmet fra flere hold. Det har godt innhold og er nærmest er fritt for dårlig språk, sier redaktør Berit H. Steensen i Familie & Medier.

Selger sjelen for komfort

Vi søker det enkle, det komfortable, til nesten hvilken som helst pris. Hva er egentlig baksiden med at alt skal være enklest mulig? 

Nytt nettkurs på kurs.omGud.net – Det ondes problem

Nytt nettkurs på kurs.omGud.net – Det ondes problem

Nå har vi åpnet opp et nytt gratis nettkurs på kurs.omGud.net som tar opp temaet «Det ondes problem». Det er et stort, vondt og vanskelig spørsmål som det er viktig å tenke gjennom både for kristne og ikke-kristne.

Trygghet i et samfunn preget av frykt

Et blikk på nyhetsbildet viser oss et ustabilt vestlig samfunn, i noens øyne på vei mot sammenbrudd. Hva gjør det med oss? Jeg er redd det fører til et samfunn styrt av frykt. For å overleve som samfunn og medmennesker trenger vi å bevege oss i en annen retning.

Fem lærdommer fra lignelsen om såmannen

Jeg var nylig i Misjonssalen Ålesund og talte. Søndagens tekst var lignelsen om såmannen, som vi finner i Luk 8. Her er fem viktige lærdommer jeg mener vi kan hente fra denne lignelsen.

Å gjøre Jesus synlig

Jeg leder en organisasjon som ønsker å gjøre Jesus synlig i mediene. Det er ikke et ufarlig oppdrag. Synligheten kan fort vise seg å være en destruktiv venn.

Ukas ros til Nåde-skilt på Ål stasjon

Konfirmantene på Ål arbeidet med temaet nåde i forbindelse med reformasjonsjubileet. De laget seks skilt som henger på ulike bygninger i sentrum. – Dette er et flott initiativ og er med på å gjøre Jesus synlig, sier Berit H. Steensen i Familie & Medier.

#
$