Utforske våre nettkurs som vil hjelpe deg å oppdage mer om Gud, kristen tro og livet.

Les mer og meld deg på

– Menigheter mister medietalentene

av | 28. aug, 2018 | Nyheter

– Menigheter mister medietalentene

av aug 28, 2018

Av: Ingunn Marie Ruud, KPK
KPK

Leder for mediekonferansen MELT mener ungdom med interesse for media trenger bedre oppfølging i menighetene.

– Menighetene må se hva de har og tenke større om hva media er, sier Asbjørn Furre.

Han er leder for den kristne mediekonferansen MELT som arrangeres i Oslo i oktober.  MELT kommer ut av et felles initiativ mellom TV Inter, Filadelfiakirken Oslo og Tro & Medier. 

Av: Ingunn Marie Ruud, KPK
KPK

Furre frykter at unge medietalenter forsvinner fra menighetene fordi de ikke får den oppfølgingen han mener de fortjener.

– Det er ikke meningen å rakke ned på menighetene, men bevisstgjøre dem på hvilken kompetanse disse menneskene sitter på og kan bidra med både i menigheten og samfunnet, sier han.

Furre mener at selv menigheter som driver med medieproduksjon ofte begrenser seg til enkle informasjonsvideoer for gudstjenesten.

– Når man kun blir bedt om å gjøre enkle repetitive oppgaver får man ikke kreativ inspirasjon. Da ender man fort opp med å bli utbrent og lei eller man tar talentet sitt med et annet sted enn i menigheten, sier han.

TRENGER KRISTNE: Leder for Mediekonferansen MELT, Asbjørn Furre, mener mediebransjen trenger flere kristne stemmer og håper menighetene bedre vil følge opp unge medietalenter. FOTO: Ingunn Marie Ruud, KPK

Viktig for mediebransjen

– Media er alt fra tekst til visuelt til lyd og annen kreativitet og er noe menigheter bør ha alle forutsetninger for å være best i landet på. Da må vi tenke sammen og se hva vi har i hendene, sier Furre.

MELT-lederen tror også at menighetenes manglende oppfostring av medietalenter hindrer mange å velge en karriere innenfor mediebransjen.

– Mediebransjen trenger flere dyktige, kristne stemmer. Infovideoer er bra, men om vi skal nå denne verden så trenger vi dyktige, åndsfylte historiefortellere som er koblet på kreativitetens kilde, Gud, sier Furre.

Medieundersøkelsen som ble presentert på Nordiske mediedager i mai i år viste at kun 1 av 4 journalister bekjenner seg til en bestemt religion. Det er betydelig mindre enn generelt i befolkningen der tallet ligger på rundt 50 prosent ifølge tall fra Statistisk Sentralbyrå.

– Faren ved å være ung og dyktig er at man tenker at man klarer det alene. Jeg tror at om man får ryggdekning av mentorer og folk som har gått foran, så vil man bevare en ydmykhet, noe jeg selv har savnet i mediebransjen, sier Furre.

Visuelt språk

En som også brenner for at unge kristne skal finne sin plass i mediebransjen er Christer Dyngeland (26) som jobber som videoprodusent og fotograf.

– Å få kristne inn i mediebransjen handler om å kunne snakke et språk folk forstår. Det visuelle språket blir viktigere og viktigere for å få budskapet fram, sier han.

Han opplevde selv å få god oppfølging i pinsekirken Tabernaklet i Bergen der han vokste opp og var engasjert i media.

– For meg var det essensielt å kunne gå i fotsporene til andre og få opplæring i kirken. En skal ikke undervurdere effekten av å ha noen man kan spørre og få råd av, sier Dyngeland som nå er aktiv i Salt Bergenskirken.

Hans beste råd til menigheter er å slippe ungdommene løs.

FIKK OPPFØLGING: For Christer Dyngeland var oppfølging i menigheten avgjørende for at han i dag jobber som videoprodusent. Her er han på jobb for musikkvideoen til «Mr Big» av dePresno gjennom produksjonsselskapet Fill In Productions. FOTO: Kevin Andreas Smilden

– De må våge å la de unge få boltre seg, tilgjengeliggjøre ressurser og gi dem tillitt. Sett gjerne av et budsjett til media, slik at ungdommen føler de får noe igjen for innsatsen i form av oppfølging og utstyr.

Drømmer om mentorordning

Sammen med Furre og MELT drømmer Dyngeland om en mentorordning hvor erfarne mediearbeidere tar unge lovende under sine vinger.

– Gjennom MELT-konferansen kan man også få koblet seg på et profesjonelt nettverk og komme i kontakt med folk som har vært i bransjen lenge. Jeg tror det kan bety mye for kristen-Norge, sier Dyngeland.

Både Dyngeland og Furre tror mentoringen kan gå begge veier.

– Det kan fort være at en 50- åring skal bli mentoret av en 25-åring fordi den unge kan mer innenfor et fagfelt. Man må legge av seg stoltheten og gå ydmykt inn og tenke at dette er noe man gjør sammen, sier Furre.

– De som har vært i bransjen lenge kan mye, mens de unge kanskje kan mer om nye former for media. Selv spør jeg ofte de yngste tenåringene i kirken til råds, legger Dyngeland til.

Sammen gjør vi Jesus synlig i mediene.

Bli Mediepartner eller støtt oss gjerne med en gave. Vipps 55256 eller kontonummer 3000.14.66824.

Ukas ros til Thor Haavik

Ukas ros til Thor Haavik

– Å være med på Forræder var en unik og morsom opplevelse. Selv om det ikke er like mange samtaler der som i Farmen, er det fortsatt en spennende arena å være med på. Jeg håpet også at det ville være muligheter til å peke litt oppover mot Gud, sa Thor Haavik da vi...

Når porno blir stuerent i kristne miljøer!

Når porno blir stuerent i kristne miljøer!

Nylig publiserte forskningsgruppen Barna Group en studie kalt Beyond the Porn Phenomenon, som kartlegger pornobruken blant amerikanske kristne. Studien avdekket flere oppsiktsvekkende funn, men to av dem skiller seg spesielt ut.  Når vi synder uten å bry oss For det...

#

Siste innlegg

$
Åndelige foreldre i en digital tid

Åndelige foreldre i en digital tid

Av Jarle HauglandBakgrunnen for begrepet «digitalt Babylon» er historien om da israelsfolket ble bortført fra Jerusalem til Babylon. De gikk fra en...

Råd til menigheter som streamer

Råd til menigheter som streamer

Det er inspirerende at menigheter har omstilt seg raskt og kommer med en rekke digitale initiativ, ikke minst livestreamede gudstjenester. For mange...

Skjermbruk i koronatiden

Skjermbruk i koronatiden

Av: Jarle Haugland, daglig leder1. Vær sjef i egen skjermbruk   Første råd gjelder uansett koronavirus eller ikke: Mediene kjemper om din...

La oss bringe håp i en urolig tid

La oss bringe håp i en urolig tid

Foto: skjermdumpKirker og menigheter har de siste dagene snudd seg rundt og sett mulighetene mer enn utfordringene. La oss fortsette med dette,...

Tro i urolige tider

Tro i urolige tider

Jarle Haugland deler noen tanker om den uroen, frykten og angsten mange kan kjenne på i slike urolige tider vi er i nå.

Tusen takk, mamma

Tusen takk, mamma

Foto: Skjermdump fra TV 2 SumoMer enn noen gang tidligere trenger vi foreldre som våger å sette grenser for sine barn. Foto: Skjermdump fra TV 2...

Ukas ros til samlivsappen VI

Ukas ros til samlivsappen VI

Samlivsappen VI skal styrke parforholdet. Det ønsker vi å rose!  VI-appen er et enkelt og effektivt hverdagsverktøy som gir par faglige råd og...

I en tid som denne

I en tid som denne

Foto: Skjermdump fra TV 2 SumoHvordan skal kristne leve i en tid som denne? Kjetil Fyllingen har noen tanker om akkurat dette.Foto: Skjermdump fra...

#
$