– Menigheter mister medietalentene
Av: Ingunn Marie Ruud, KPK
KPK
Leder for mediekonferansen MELT mener ungdom med interesse for media trenger bedre oppfølging i menighetene.
– Menighetene må se hva de har og tenke større om hva media er, sier Asbjørn Furre.
Han er leder for den kristne mediekonferansen MELT som arrangeres i Oslo i oktober. MELT kommer ut av et felles initiativ mellom TV Inter, Filadelfiakirken Oslo og Tro & Medier.
Av: Ingunn Marie Ruud, KPK
KPK
Furre frykter at unge medietalenter forsvinner fra menighetene fordi de ikke får den oppfølgingen han mener de fortjener.
– Det er ikke meningen å rakke ned på menighetene, men bevisstgjøre dem på hvilken kompetanse disse menneskene sitter på og kan bidra med både i menigheten og samfunnet, sier han.
Furre mener at selv menigheter som driver med medieproduksjon ofte begrenser seg til enkle informasjonsvideoer for gudstjenesten.
– Når man kun blir bedt om å gjøre enkle repetitive oppgaver får man ikke kreativ inspirasjon. Da ender man fort opp med å bli utbrent og lei eller man tar talentet sitt med et annet sted enn i menigheten, sier han.
TRENGER KRISTNE: Leder for Mediekonferansen MELT, Asbjørn Furre, mener mediebransjen trenger flere kristne stemmer og håper menighetene bedre vil følge opp unge medietalenter. FOTO: Ingunn Marie Ruud, KPK
Viktig for mediebransjen
– Media er alt fra tekst til visuelt til lyd og annen kreativitet og er noe menigheter bør ha alle forutsetninger for å være best i landet på. Da må vi tenke sammen og se hva vi har i hendene, sier Furre.
MELT-lederen tror også at menighetenes manglende oppfostring av medietalenter hindrer mange å velge en karriere innenfor mediebransjen.
– Mediebransjen trenger flere dyktige, kristne stemmer. Infovideoer er bra, men om vi skal nå denne verden så trenger vi dyktige, åndsfylte historiefortellere som er koblet på kreativitetens kilde, Gud, sier Furre.
Medieundersøkelsen som ble presentert på Nordiske mediedager i mai i år viste at kun 1 av 4 journalister bekjenner seg til en bestemt religion. Det er betydelig mindre enn generelt i befolkningen der tallet ligger på rundt 50 prosent ifølge tall fra Statistisk Sentralbyrå.
– Faren ved å være ung og dyktig er at man tenker at man klarer det alene. Jeg tror at om man får ryggdekning av mentorer og folk som har gått foran, så vil man bevare en ydmykhet, noe jeg selv har savnet i mediebransjen, sier Furre.
Visuelt språk
En som også brenner for at unge kristne skal finne sin plass i mediebransjen er Christer Dyngeland (26) som jobber som videoprodusent og fotograf.
– Å få kristne inn i mediebransjen handler om å kunne snakke et språk folk forstår. Det visuelle språket blir viktigere og viktigere for å få budskapet fram, sier han.
Han opplevde selv å få god oppfølging i pinsekirken Tabernaklet i Bergen der han vokste opp og var engasjert i media.
– For meg var det essensielt å kunne gå i fotsporene til andre og få opplæring i kirken. En skal ikke undervurdere effekten av å ha noen man kan spørre og få råd av, sier Dyngeland som nå er aktiv i Salt Bergenskirken.
Hans beste råd til menigheter er å slippe ungdommene løs.
FIKK OPPFØLGING: For Christer Dyngeland var oppfølging i menigheten avgjørende for at han i dag jobber som videoprodusent. Her er han på jobb for musikkvideoen til «Mr Big» av dePresno gjennom produksjonsselskapet Fill In Productions. FOTO: Kevin Andreas Smilden
– De må våge å la de unge få boltre seg, tilgjengeliggjøre ressurser og gi dem tillitt. Sett gjerne av et budsjett til media, slik at ungdommen føler de får noe igjen for innsatsen i form av oppfølging og utstyr.
Drømmer om mentorordning
Sammen med Furre og MELT drømmer Dyngeland om en mentorordning hvor erfarne mediearbeidere tar unge lovende under sine vinger.
– Gjennom MELT-konferansen kan man også få koblet seg på et profesjonelt nettverk og komme i kontakt med folk som har vært i bransjen lenge. Jeg tror det kan bety mye for kristen-Norge, sier Dyngeland.
Både Dyngeland og Furre tror mentoringen kan gå begge veier.
– Det kan fort være at en 50- åring skal bli mentoret av en 25-åring fordi den unge kan mer innenfor et fagfelt. Man må legge av seg stoltheten og gå ydmykt inn og tenke at dette er noe man gjør sammen, sier Furre.
– De som har vært i bransjen lenge kan mye, mens de unge kanskje kan mer om nye former for media. Selv spør jeg ofte de yngste tenåringene i kirken til råds, legger Dyngeland til.
Sammen gjør vi Jesus synlig i mediene.
Bli Mediepartner eller støtt oss gjerne med en gave. Vipps 55256 eller kontonummer 3000.14.66824.
Høringssvar på Representantforslag om å innføra nettpornofilter på offentlege og kommunalt eigde nettverk, Dokument 8:111 S (2023-2024)
Tro & Medier er takknemlige for muligheten til å komme med et høringssvar på Representantforslag om å innføra nettpornofilter på offentlege og kommunalt eigde nettverk, Dokument 8:111 S (2023-2024). Tro & Medier er en tverrkirkelig organisasjon med 36...
Ukas ros til Aftenposten Junior!
Aftenposten Junior bidrar til at barn får se at religion og tro er en vanlig og viktig del av mange andre barns liv.
Vær en algoritmemisjonær!
Har du noen gang tenkt på at hva du liker og kommenterer på Facebook, preger andres nyhetsstrøm?