Utforske våre nettkurs som vil hjelpe deg å oppdage mer om Gud, kristen tro og livet.

Les mer og meld deg på

– Menigheter mister medietalentene

av | 28. aug, 2018 | Nyheter

– Menigheter mister medietalentene

av aug 28, 2018

Av: Ingunn Marie Ruud, KPK
KPK

Leder for mediekonferansen MELT mener ungdom med interesse for media trenger bedre oppfølging i menighetene.

– Menighetene må se hva de har og tenke større om hva media er, sier Asbjørn Furre.

Han er leder for den kristne mediekonferansen MELT som arrangeres i Oslo i oktober.  MELT kommer ut av et felles initiativ mellom TV Inter, Filadelfiakirken Oslo og Tro & Medier. 

Av: Ingunn Marie Ruud, KPK
KPK

Furre frykter at unge medietalenter forsvinner fra menighetene fordi de ikke får den oppfølgingen han mener de fortjener.

– Det er ikke meningen å rakke ned på menighetene, men bevisstgjøre dem på hvilken kompetanse disse menneskene sitter på og kan bidra med både i menigheten og samfunnet, sier han.

Furre mener at selv menigheter som driver med medieproduksjon ofte begrenser seg til enkle informasjonsvideoer for gudstjenesten.

– Når man kun blir bedt om å gjøre enkle repetitive oppgaver får man ikke kreativ inspirasjon. Da ender man fort opp med å bli utbrent og lei eller man tar talentet sitt med et annet sted enn i menigheten, sier han.

TRENGER KRISTNE: Leder for Mediekonferansen MELT, Asbjørn Furre, mener mediebransjen trenger flere kristne stemmer og håper menighetene bedre vil følge opp unge medietalenter. FOTO: Ingunn Marie Ruud, KPK

Viktig for mediebransjen

– Media er alt fra tekst til visuelt til lyd og annen kreativitet og er noe menigheter bør ha alle forutsetninger for å være best i landet på. Da må vi tenke sammen og se hva vi har i hendene, sier Furre.

MELT-lederen tror også at menighetenes manglende oppfostring av medietalenter hindrer mange å velge en karriere innenfor mediebransjen.

– Mediebransjen trenger flere dyktige, kristne stemmer. Infovideoer er bra, men om vi skal nå denne verden så trenger vi dyktige, åndsfylte historiefortellere som er koblet på kreativitetens kilde, Gud, sier Furre.

Medieundersøkelsen som ble presentert på Nordiske mediedager i mai i år viste at kun 1 av 4 journalister bekjenner seg til en bestemt religion. Det er betydelig mindre enn generelt i befolkningen der tallet ligger på rundt 50 prosent ifølge tall fra Statistisk Sentralbyrå.

– Faren ved å være ung og dyktig er at man tenker at man klarer det alene. Jeg tror at om man får ryggdekning av mentorer og folk som har gått foran, så vil man bevare en ydmykhet, noe jeg selv har savnet i mediebransjen, sier Furre.

Visuelt språk

En som også brenner for at unge kristne skal finne sin plass i mediebransjen er Christer Dyngeland (26) som jobber som videoprodusent og fotograf.

– Å få kristne inn i mediebransjen handler om å kunne snakke et språk folk forstår. Det visuelle språket blir viktigere og viktigere for å få budskapet fram, sier han.

Han opplevde selv å få god oppfølging i pinsekirken Tabernaklet i Bergen der han vokste opp og var engasjert i media.

– For meg var det essensielt å kunne gå i fotsporene til andre og få opplæring i kirken. En skal ikke undervurdere effekten av å ha noen man kan spørre og få råd av, sier Dyngeland som nå er aktiv i Salt Bergenskirken.

Hans beste råd til menigheter er å slippe ungdommene løs.

FIKK OPPFØLGING: For Christer Dyngeland var oppfølging i menigheten avgjørende for at han i dag jobber som videoprodusent. Her er han på jobb for musikkvideoen til «Mr Big» av dePresno gjennom produksjonsselskapet Fill In Productions. FOTO: Kevin Andreas Smilden

– De må våge å la de unge få boltre seg, tilgjengeliggjøre ressurser og gi dem tillitt. Sett gjerne av et budsjett til media, slik at ungdommen føler de får noe igjen for innsatsen i form av oppfølging og utstyr.

Drømmer om mentorordning

Sammen med Furre og MELT drømmer Dyngeland om en mentorordning hvor erfarne mediearbeidere tar unge lovende under sine vinger.

– Gjennom MELT-konferansen kan man også få koblet seg på et profesjonelt nettverk og komme i kontakt med folk som har vært i bransjen lenge. Jeg tror det kan bety mye for kristen-Norge, sier Dyngeland.

Både Dyngeland og Furre tror mentoringen kan gå begge veier.

– Det kan fort være at en 50- åring skal bli mentoret av en 25-åring fordi den unge kan mer innenfor et fagfelt. Man må legge av seg stoltheten og gå ydmykt inn og tenke at dette er noe man gjør sammen, sier Furre.

– De som har vært i bransjen lenge kan mye, mens de unge kanskje kan mer om nye former for media. Selv spør jeg ofte de yngste tenåringene i kirken til råds, legger Dyngeland til.

Sammen gjør vi Jesus synlig i mediene.

Bli Mediepartner eller støtt oss gjerne med en gave. Vipps 55256 eller kontonummer 3000.14.66824.

– Vi trenger dere!

– Vi trenger dere!

Vi er samlet i Incheon utenfor Seoul – over 5000 kristne fra over 200 land til historiens fjerde kongress i Lausannebevegelsen. Dette er en misjonsbevegelse for den evangeliske delen av kirkelandskapet. Biskoper, økonomistudenter, pastorer, gründere, generalsekretærer...

Ukas ros til Irene Ølberg og klikk.no

Ukas ros til Irene Ølberg og klikk.no

Vi i Tro & Medier ønsker å gi Ukas ros til Klikk.no for deres gripende artikkel om Irene Ølberg. Hennes utrolige historie om møtet med Jesus og overlevelse er både hjerteskjærende og inspirerende. Den 5. juni 1963 overlevde Irene Ølberg en tragisk russebussulykke...

Fikk du med deg dette? Uke 38

Fikk du med deg dette? Uke 38

I 1. Krønikebok 12:32 står det: “Av Issakars barn kom det menn som forsto seg på tidene, så de visste hva Israel hadde å gjøre”. Vi i Tro & Medier mener det er viktig å være bevisst på hva som rører seg i medielandskapet, og derfor har vi lagd en oversikt over...

#

Siste innlegg

$
Analyse av Ex on the Beach

Analyse av Ex on the Beach

Analyser skal styrke kontakten med kanalene i Norge Tro & Medier ønsker å styrke kontakten med kanalene og gi dem analyser som på et høyt faglig...

Analyse av Morgenandakten

Analyse av Morgenandakten

Analyser skal styrke kontakten med kanalene i Norge Tro & Medier ønsker å styrke kontakten med kanalene og gi dem analyser som på et høyt faglig...

Ukas ros går til Unik på NRK Super

Ukas ros går til Unik på NRK Super

Foto: Skjermdump fra NRK nett-tv Unik er en dokumentarserie for barn hvor vi møter barn med ulike historier. NRK Super viser på en god måte at selv...

– Frykt ikke pressen!

– Frykt ikke pressen!

Av: Ingunn Marie Ruud, KPK Politisk redaktør i VG, Hanne Skartveit, oppfordrer kristne til å engasjere seg i media. – Kristenfolk har en viktig...

Ukas ros til Uro på NRK

Ukas ros til Uro på NRK

Foto: NRK Igjen er Leo Ajkic ute og treffer mennesker. Forrige gang ga Leo oss et innblikk i hverdagen til noen av dem som flykter i...

– Ser på det som et kall

– Ser på det som et kall

Kjetil Fyllingen har ledet omGud.net i to år og lanserte nylig et nytt nettkurs med Egil Svartdahl. Nettmisjonæren lever livet for å finne søkende...

2018 – et år å feire

2018 – et år å feire

Vi ser fremover og gleder oss. 2019 blir et nytt år hvor mennesker skal få møte Jesus, hvor ungdommer skal bli trygg på sin egen identitet og hvor...

Ideologi på villspor

Ideologi på villspor

Pride blir omtalt som en hyllest til kjærligheten og kalles også sommerens vakreste eventyr. Jeg anerkjenner så inderlig den drømmen, men ikke...

Makt, privilegier og julens budskap

Makt, privilegier og julens budskap

I et etterkristent land trenger kirken å gjenoppdage julens budskap for å finne sin sjel.  Den kristne tro har mistet sitt fotfeste som rådende tro...

Ukas ros går til Oppfinneren på NRK

Ukas ros går til Oppfinneren på NRK

Foto: Thomas Kvitvik, NRK Gjennom tre sesonger har man kunnet følge «Oppfinneren» Erik Alfred Tesaker på NRK. Sammen med familien viser han frem en...

Adventskalendere

Adventskalendere

Adventstid = ventetid. Vi skal minnes Jesu ankomst! At han kom en dag, at han daglig kommer til den som vil leve i Hans nærhet, og at han en dag...

Er abort noe å tulle med?

Er abort noe å tulle med?

I ukas mediekommentar skriver Kjetil Fyllingen et åpent brev til Bård Tufte Johansen og redaksjonen i NRK-programmet Nytt på Nytt.  Jeg har lenge...

Ukas ros går Debatten på NRK

Ukas ros går Debatten på NRK

Forrige ukes debatt på NRK (06.11.18) handlet om abortsaken. Et tema med høy temperatur og steile fronter. Denne uka ønsker vi å rose Debatten på...

#
$