Utforske våre nettkurs som vil hjelpe deg å oppdage mer om Gud, kristen tro og livet.

Les mer og meld deg på

– Menigheter mister medietalentene

av | 28. aug, 2018 | Nyheter

– Menigheter mister medietalentene

av aug 28, 2018

Av: Ingunn Marie Ruud, KPK
KPK

Leder for mediekonferansen MELT mener ungdom med interesse for media trenger bedre oppfølging i menighetene.

– Menighetene må se hva de har og tenke større om hva media er, sier Asbjørn Furre.

Han er leder for den kristne mediekonferansen MELT som arrangeres i Oslo i oktober.  MELT kommer ut av et felles initiativ mellom TV Inter, Filadelfiakirken Oslo og Tro & Medier. 

Av: Ingunn Marie Ruud, KPK
KPK

Furre frykter at unge medietalenter forsvinner fra menighetene fordi de ikke får den oppfølgingen han mener de fortjener.

– Det er ikke meningen å rakke ned på menighetene, men bevisstgjøre dem på hvilken kompetanse disse menneskene sitter på og kan bidra med både i menigheten og samfunnet, sier han.

Furre mener at selv menigheter som driver med medieproduksjon ofte begrenser seg til enkle informasjonsvideoer for gudstjenesten.

– Når man kun blir bedt om å gjøre enkle repetitive oppgaver får man ikke kreativ inspirasjon. Da ender man fort opp med å bli utbrent og lei eller man tar talentet sitt med et annet sted enn i menigheten, sier han.

TRENGER KRISTNE: Leder for Mediekonferansen MELT, Asbjørn Furre, mener mediebransjen trenger flere kristne stemmer og håper menighetene bedre vil følge opp unge medietalenter. FOTO: Ingunn Marie Ruud, KPK

Viktig for mediebransjen

– Media er alt fra tekst til visuelt til lyd og annen kreativitet og er noe menigheter bør ha alle forutsetninger for å være best i landet på. Da må vi tenke sammen og se hva vi har i hendene, sier Furre.

MELT-lederen tror også at menighetenes manglende oppfostring av medietalenter hindrer mange å velge en karriere innenfor mediebransjen.

– Mediebransjen trenger flere dyktige, kristne stemmer. Infovideoer er bra, men om vi skal nå denne verden så trenger vi dyktige, åndsfylte historiefortellere som er koblet på kreativitetens kilde, Gud, sier Furre.

Medieundersøkelsen som ble presentert på Nordiske mediedager i mai i år viste at kun 1 av 4 journalister bekjenner seg til en bestemt religion. Det er betydelig mindre enn generelt i befolkningen der tallet ligger på rundt 50 prosent ifølge tall fra Statistisk Sentralbyrå.

– Faren ved å være ung og dyktig er at man tenker at man klarer det alene. Jeg tror at om man får ryggdekning av mentorer og folk som har gått foran, så vil man bevare en ydmykhet, noe jeg selv har savnet i mediebransjen, sier Furre.

Visuelt språk

En som også brenner for at unge kristne skal finne sin plass i mediebransjen er Christer Dyngeland (26) som jobber som videoprodusent og fotograf.

– Å få kristne inn i mediebransjen handler om å kunne snakke et språk folk forstår. Det visuelle språket blir viktigere og viktigere for å få budskapet fram, sier han.

Han opplevde selv å få god oppfølging i pinsekirken Tabernaklet i Bergen der han vokste opp og var engasjert i media.

– For meg var det essensielt å kunne gå i fotsporene til andre og få opplæring i kirken. En skal ikke undervurdere effekten av å ha noen man kan spørre og få råd av, sier Dyngeland som nå er aktiv i Salt Bergenskirken.

Hans beste råd til menigheter er å slippe ungdommene løs.

FIKK OPPFØLGING: For Christer Dyngeland var oppfølging i menigheten avgjørende for at han i dag jobber som videoprodusent. Her er han på jobb for musikkvideoen til «Mr Big» av dePresno gjennom produksjonsselskapet Fill In Productions. FOTO: Kevin Andreas Smilden

– De må våge å la de unge få boltre seg, tilgjengeliggjøre ressurser og gi dem tillitt. Sett gjerne av et budsjett til media, slik at ungdommen føler de får noe igjen for innsatsen i form av oppfølging og utstyr.

Drømmer om mentorordning

Sammen med Furre og MELT drømmer Dyngeland om en mentorordning hvor erfarne mediearbeidere tar unge lovende under sine vinger.

– Gjennom MELT-konferansen kan man også få koblet seg på et profesjonelt nettverk og komme i kontakt med folk som har vært i bransjen lenge. Jeg tror det kan bety mye for kristen-Norge, sier Dyngeland.

Både Dyngeland og Furre tror mentoringen kan gå begge veier.

– Det kan fort være at en 50- åring skal bli mentoret av en 25-åring fordi den unge kan mer innenfor et fagfelt. Man må legge av seg stoltheten og gå ydmykt inn og tenke at dette er noe man gjør sammen, sier Furre.

– De som har vært i bransjen lenge kan mye, mens de unge kanskje kan mer om nye former for media. Selv spør jeg ofte de yngste tenåringene i kirken til råds, legger Dyngeland til.

Sammen gjør vi Jesus synlig i mediene.

Bli Mediepartner eller støtt oss gjerne med en gave. Vipps 55256 eller kontonummer 3000.14.66824.

Kristenretten

Nå er «Hendelsen som forandret Norge» lansert! Dette er en ny underholdende og opplysende miniserie med Farmen-presten, Thor Haavik!

#

Siste innlegg

$
Ukas ros går til Menneskeverd

Ukas ros går til Menneskeverd

Onsdag var det 40 år siden Norge fikk lov om selvbestemt abort og forrige uke stemte Irland for en tilsvarende lov. Denne uka roser vi...

Hva er problemet vi forsøker å løse?

Hva er problemet vi forsøker å løse?

  «Hva er problemet dere forsøker å løse?» Spørsmålet ble stilt på et kurs der en rekke frivillige organisasjoner var representert. Spørsmålet...

Ukas ros til «Hjerte hjemme»

Ukas ros til «Hjerte hjemme»

Vi ønsker å rose Anne Kristin og Odd Håvard Moen som har startet «Hjerte hjemme». Ekteparet Moen har tatt modige steg ut på nett med egen...

Utdeling av Mediestipend

Utdeling av Mediestipend

Årets mottakere av Tro & Mediers Mediestipend er klare. Med det ønsker vi å bidra til dyktiggjøring av kristne mediearbeidere, og gi støtte til bruk av mediene i evangeliets tjeneste.

Starten på åpenhet om journalisters tro?

Starten på åpenhet om journalisters tro?

Journalisters livssyn er ett av temaene når medieundersøkelsen presenteres på Nordiske Mediedager i år. Selv om det kun stilles ett spørsmål om dette i undersøkelsen, er det å håpe at det signaliserer en begynnende åpenhet om tro og livssyn.

Ukas ros til Tromsørussen

Ukas ros til Tromsørussen

Vi ønsker å rose Tromsørussen som går foran med et godt eksempel og dropper alle knutene knyttet til sex og alkohol. – Med de alvorlige overgrepssakene vi har sett i russemiljøer, og de langvarige konsekvensene det har, vil dette og være med og forebygge, sier Alexis Lundh

Jeg er blitt bestevenn med min kone

Jeg er blitt bestevenn med min kone

Denne nye tilstanden i ekteskapet vårt oppstod for noen uker siden, etter at vi hadde sendt et visst antall bilder til hverandre på Snapchat. Vi har til og med fått et hjerte ved siden av navnene våre.

Isolasjon eller kameleon?

Isolasjon eller kameleon?

Jesus kaller oss kristne lys og salt. Vi skal påvirke uten å gå i ett med omgivelsene. Det utfordrer oss til å tenke gjennom hvilke muligheter vi har i vårt mediesamfunn.

Menighetens mediebruk

Menighetens mediebruk

Youtube, Snapchat, Facebook og Instagram. Mediene preger hverdagen for alle – også medlemmene i menigheten. Vi spurte to kirkeledere om hvordan...

Gir Gud æren for Kahoot!

Gir Gud æren for Kahoot!

Alf Inge Wang ryddet plass til Gud. Da åpnet det seg dører han aldri hadde sett for seg. Mest kjent er han for et av verdens raskest voksende...

Ukas ros går til Arild Ove Halås

Ukas ros går til Arild Ove Halås

Etter å ha blitt skremt og rystet over hva en del kristne skriver på Facebook og i andre sosiale medier valgte Arild Ove Halås å skrive et...

#
$