Utforske våre nettkurs som vil hjelpe deg å oppdage mer om Gud, kristen tro og livet.

Les mer og meld deg på

Mennesker er søkende – også på nett

av | 9. jan, 2018 | Nyheter

Mennesker er søkende – også på nett

av 9. jan 2018

Slik gikk det med omGud.net i 2017

At mennesker søker etter Jesus på nett ser jeg tydelig i statistikken for søkeord som førte mennesker inn på omGud.net og kurs.omGud.net i 2017.

Jeg tar med meg mye godt fra året som gikk, men samtidig er det utfordringer som ligger og venter i året som kommer. Heldigvis har vi mye spennende på gang med omGud.net fremover.

Her er en «liten» rapport du kan laste ned om du vil.

Lyspunkt i arbeidet

  • Vi har en god gjeng med frivillige e-coacher som er veldig klar for å gå nye steg sammen med deltakerne på nettkurs.
  • Vi har publisert mange nye nettkurs i samarbeid andre organisasjoner. Vi kan derfor tilby aktuelle kurs for skeptikeresøkende og folk som allerede tror.
  • Vi har god trafikk inn til omGud.net. Folk i Norge googler blant annet etter innhold knyttet til bønn, Jesus, jul, påske. Vi må møte disse søkerne på en best mulig måte.
  • Vi har en nettkursplattform som er god.
  • Vi får positive tilbakemeldinger fra de som fullfører nettkurs, og vi ser at nye mennesker kommer til tro.
  • Vi har over 200 personer i bønnegruppen vår på Facebook.

Dette er et godt grunnlag å bygge videre på i 2018!

Ut fra statistikken vil jeg dele 2 viktige trender som utfordrer oss

  1. Vi får mindre trafikk inn via sosiale medier 
    En viktig ting jeg fikk bekreftet da jeg dykket ned i statistikken var noe som jeg har hatt en mistanke om lenge. Nemlig at annonsene våre på Facebook fungerer dårligere og dårligere.  Det kan sikkert være flere grunner til dette, men resultatet er at vi har fått en nedgang i deltakere på det nettkurset vi har promotert mest; «Hvorfor Jesus?».
  2. Lav prosent fullfører
    Vi ser at prosenten for de som fullfører «Hvorfor Jesus?» er lav. Generelt ser vi at det er færre  som fullfører de lange kursene.

Jeg tar med meg mye godt fra året som gikk, men samtidig er det utfordringer som ligger og venter i året som kommer. Heldigvis har vi mye spennende på gang med omGud.net fremover.

Grep vi må ta i 2018 for å nå et bedre resultat:  

– Vi må helst øke budsjettet på Facebook-annonser (om det er mulig kommer an på hvordan det går med økonomien til Tro & Medier som nå skal gå fra medlemmer til faste givere. Les mer om dette her. Samtidig må vi hele tiden jobbe for å bli bedre på utforming og målretting av annonser på Facebook. Vi må også prøve å finne nye kanaler å nå ut gjennom.

– Vi må få på plass et nytt nettkurs som kan erstatte, eller komme i tillegg til «Hvorfor Jesus?». Vi har som mål å publisere et videobasert nettkurs, som presenterer kristen tro på en grunnleggende måte, før sommeren. Her har vi et spennende samarbeidsprosjekt på gang, men vi kan ikke avsløre dette enda.

– Vi må få enda flere kristne i Norge til å benytte de mulighetene de har til å evangelisere både på nett og ansikt til ansikt.

Konkrete utfordringer til deg som leser dette:

  • Vil du være med i bønnegruppen til omGud.net på Facebook?
  • Vil du bli en mediepartner for Tro & Medier, slik at vi kan gjøre Jesus mer synlig i mediene?
  • Vil du fortelle noen i ditt nettverk om omGud.net og nettkursene vi tilbyr?
  • Vil du lenke til sidene våre via din blogg, nettside eller sosiale medier?
  • Vil du henge opp en plakat i ditt nærmiljø?

Hører gjerne fra deg om hva du tenker om både rapporten, og grepene vi må ta i 2018.

Kjetil Fyllingen, leder for omGud.net

Ønsker du å gi en gave og bidra til å gjøre Jesus synlig i mediene?
Ved å bli Mediepartner i Tro & Medier eller gi en gave på Vipps til 55256, hjelper du oss til å nå lenger.

#

Siste innlegg

$
Analyse av Lovleg

Analyse av Lovleg

Analyser skal styrke kontakten med kanalene i Norge Tro & Medier ønsker å styrke kontakten med kanalene og gi dem analyser som på et høyt faglig...

Ukas ros går til Norge nå på NRK

Ukas ros går til Norge nå på NRK

Foto: Skjermdump fra NRK nett-tv 1.april blir vi invitert inn i Fosen bedehus på Karmøy, et bedehus som også var sentralt da NRK sendte dokumentaren...

Nå logger jeg av

Nå logger jeg av

På fredag, fra 5.april, logger jeg av, kaster bort mobilen og lukker skjermen. I en uke tar jeg en pause fra skjermen etter jobb. Jeg ønsker å ta...

Bli med og ta en uke fri fra skjermene

Bli med og ta en uke fri fra skjermene

Uka før påske arrangerer vi Skjermfri uke. Vi ønsker å stoppe opp og tenke over hva som er viktigst. Driver jeg bare med i strømmen av oppdateringer...

En verktøykasse for karakterbygging

En verktøykasse for karakterbygging

Kjære sønn,  I dag vil jeg gi deg to verktøy jeg vil at du skal lære deg å bruke. Ikke sånt verktøy som du kan bygge hus med. Nei, dette er verktøy...

Er det verdt å kjempe den gode kamp?

Er det verdt å kjempe den gode kamp?

De første ukene i dette medieåret har vært tankevekkende. I forbindelse med at KrF ble en del av regjeringen, var det tre saker som fikk betydelig...

Analyse av Ex on the Beach

Analyse av Ex on the Beach

Analyser skal styrke kontakten med kanalene i Norge Tro & Medier ønsker å styrke kontakten med kanalene og gi dem analyser som på et høyt faglig...

Analyse av Morgenandakten

Analyse av Morgenandakten

Analyser skal styrke kontakten med kanalene i Norge Tro & Medier ønsker å styrke kontakten med kanalene og gi dem analyser som på et høyt faglig...

Ukas ros går til Unik på NRK Super

Ukas ros går til Unik på NRK Super

Foto: Skjermdump fra NRK nett-tv Unik er en dokumentarserie for barn hvor vi møter barn med ulike historier. NRK Super viser på en god måte at selv...

– Frykt ikke pressen!

– Frykt ikke pressen!

Av: Ingunn Marie Ruud, KPK Politisk redaktør i VG, Hanne Skartveit, oppfordrer kristne til å engasjere seg i media. – Kristenfolk har en viktig...

#
$