Utforske våre nettkurs som vil hjelpe deg å oppdage mer om Gud, kristen tro og livet.

Les mer og meld deg på

Mennesker er søkende – også på nett

av | 9. jan, 2018 | Nyheter

Mennesker er søkende – også på nett

av 9. jan 2018

Slik gikk det med omGud.net i 2017

At mennesker søker etter Jesus på nett ser jeg tydelig i statistikken for søkeord som førte mennesker inn på omGud.net og kurs.omGud.net i 2017.

Jeg tar med meg mye godt fra året som gikk, men samtidig er det utfordringer som ligger og venter i året som kommer. Heldigvis har vi mye spennende på gang med omGud.net fremover.

Her er en «liten» rapport du kan laste ned om du vil.

Lyspunkt i arbeidet

  • Vi har en god gjeng med frivillige e-coacher som er veldig klar for å gå nye steg sammen med deltakerne på nettkurs.
  • Vi har publisert mange nye nettkurs i samarbeid andre organisasjoner. Vi kan derfor tilby aktuelle kurs for skeptikeresøkende og folk som allerede tror.
  • Vi har god trafikk inn til omGud.net. Folk i Norge googler blant annet etter innhold knyttet til bønn, Jesus, jul, påske. Vi må møte disse søkerne på en best mulig måte.
  • Vi har en nettkursplattform som er god.
  • Vi får positive tilbakemeldinger fra de som fullfører nettkurs, og vi ser at nye mennesker kommer til tro.
  • Vi har over 200 personer i bønnegruppen vår på Facebook.

Dette er et godt grunnlag å bygge videre på i 2018!

Ut fra statistikken vil jeg dele 2 viktige trender som utfordrer oss

  1. Vi får mindre trafikk inn via sosiale medier 
    En viktig ting jeg fikk bekreftet da jeg dykket ned i statistikken var noe som jeg har hatt en mistanke om lenge. Nemlig at annonsene våre på Facebook fungerer dårligere og dårligere.  Det kan sikkert være flere grunner til dette, men resultatet er at vi har fått en nedgang i deltakere på det nettkurset vi har promotert mest; «Hvorfor Jesus?».
  2. Lav prosent fullfører
    Vi ser at prosenten for de som fullfører «Hvorfor Jesus?» er lav. Generelt ser vi at det er færre  som fullfører de lange kursene.

Jeg tar med meg mye godt fra året som gikk, men samtidig er det utfordringer som ligger og venter i året som kommer. Heldigvis har vi mye spennende på gang med omGud.net fremover.

Grep vi må ta i 2018 for å nå et bedre resultat:  

– Vi må helst øke budsjettet på Facebook-annonser (om det er mulig kommer an på hvordan det går med økonomien til Tro & Medier som nå skal gå fra medlemmer til faste givere. Les mer om dette her. Samtidig må vi hele tiden jobbe for å bli bedre på utforming og målretting av annonser på Facebook. Vi må også prøve å finne nye kanaler å nå ut gjennom.

– Vi må få på plass et nytt nettkurs som kan erstatte, eller komme i tillegg til «Hvorfor Jesus?». Vi har som mål å publisere et videobasert nettkurs, som presenterer kristen tro på en grunnleggende måte, før sommeren. Her har vi et spennende samarbeidsprosjekt på gang, men vi kan ikke avsløre dette enda.

– Vi må få enda flere kristne i Norge til å benytte de mulighetene de har til å evangelisere både på nett og ansikt til ansikt.

Konkrete utfordringer til deg som leser dette:

  • Vil du være med i bønnegruppen til omGud.net på Facebook?
  • Vil du bli en mediepartner for Tro & Medier, slik at vi kan gjøre Jesus mer synlig i mediene?
  • Vil du fortelle noen i ditt nettverk om omGud.net og nettkursene vi tilbyr?
  • Vil du lenke til sidene våre via din blogg, nettside eller sosiale medier?
  • Vil du henge opp en plakat i ditt nærmiljø?

Hører gjerne fra deg om hva du tenker om både rapporten, og grepene vi må ta i 2018.

Kjetil Fyllingen, leder for omGud.net

Ønsker du å gi en gave og bidra til å gjøre Jesus synlig i mediene?
Ved å bli Mediepartner i Tro & Medier eller gi en gave på Vipps til 55256, hjelper du oss til å nå lenger.

Slaveri i Bibelen

Slavehold i bibelsk tid var noe annet enn det vi ofte tenker på i dag når vi tenker på slaveri. Så hva sier egentlig Bibelen om slaveri?

#

Siste innlegg

$

Ukas ros til Nåde-skilt på Ål stasjon

Konfirmantene på Ål arbeidet med temaet nåde i forbindelse med reformasjonsjubileet. De laget seks skilt som henger på ulike bygninger i sentrum. – Dette er et flott initiativ og er med på å gjøre Jesus synlig, sier Berit H. Steensen i Familie & Medier.

Ukas ros til Ingrid Vatnar Olsen

– Hun er modig som formulerer verdier som går på tvers av det mange tenker om sex, og gjør det på en måte som vekker ettertanke, sier Alexis Lundh, leder for Ungdom & Medier.

Ukas ros til Leo Ajkic

– Dette ble et personlig og nært møte mellom Leo Ajkic og mennesker på flukt, sier Berit Steensen i Familie & Medier.

Det aller viktigste i 2017

I møte med 2017 har jeg to ønsker. Disse har en livsforvandlende kraft i seg. Og om kristent mediearbeid preges av dette, vil mennesker komme til tro.

Immanuel – håpet for en verden i kaos

Finnes det noe håp for verden i dag? Nyhetsbildet i mediene kan få det ubehagelige spørsmålet til å melde seg. Er vi overgitt til oss selv i en tilsynelatende håpløs oppgave med å skape mening i en verden i krise? Mediebudskapet kan gi næring til frykt, uro og angst. Vi hører om konflikter, terroraksjoner, naturkatastrofer – og i skrivende stund er mange, med rette eller urette, bekymret for hva valget i USA vil gjøre med tryggheten i verden. 

2016 – en slags oppsummering

2016 – en slags oppsummering

Året nærmer seg slutten. Vi skal feire den grensesprengende hendelsen at Gud ble menneske i Jesus – for å frelse oss. Samtidig er nyttår rett rundt hjørnet, en tid som ofte brukes til oppsummering av året som er gått og kanskje også noen refleksjoner rundt året som snart begynner.

Evangeliet og Snøfall

Evangeliet og Snøfall

«Du har skapt oss til deg, Gud, og vårt hjerte er urolig inntil det finner hvile i deg.» Sitatet fra Augustin slår meg idet jeg sitter og ser Snøfall, årets julekalender på NRK. Kan en koselig tv-serie, foreløpig uten referanser til julebudskapet, fortelle oss noe om menneskers dypeste behov? 

Black Friday og takknemlighet

Black Friday og takknemlighet

Black Friday er unnagjort, en dag som har utviklet seg til en kjøpefest over flere dager, omsluttet av massiv markedsføring. Hva hadde skjedd om vi hadde tatt oss tid til å reflektere over hva slags torsdag som kommer før denne handlefredagen? 

Ukas ros til «Vårt lille land»

– Det er viktig at stoff om jødene og Israel formidles fra en annen vinkling enn det som er vanlig. Programserien har vært flink til å trekke frem historier som gjerne aldri blir presentert ellers, sier Berit H. Steensen i Familie & Medier.

Pressen trenger en djevelens advokat

«Hva i all verden skjedde nå?» Dette spørsmålet fór gjennom hodet på journalister og politiske kommentatorer morgenen 9.november. Stikk i strid med meningsmålinger, prognoser og politiske analyser, var Trump blitt valgt til president. Hvordan kunne de unngå å se at det kunne skje? Og kan pressen i Norge lære noe av dette?

Ukas ros til Erna Solberg

–Det er veldig bra at Erna Solberg ser viktigheten av å tilby elever gudstjeneste i høytidene, sier Berit H. Steensen i Familie & Medier.

Visjon Norge og vakker tro

Dypest sett er den såkalte Visjon Norge-familien drevet av en opplevelse av at troen på Jesus er noe vakkert, noe som flere må få oppleve.

Ukas ros til VG

– Det gledelig at VG har skrevet flere ulike saker og publisert debattinnlegg som berører tro, religion og livssyn sier Jarle Haugland.

Et møte ved Kristi kors

Det er vondt å se hvordan situasjonen rundt Visjon Norge har utviklet seg i etterkant av programmet «Pengepredikanten». Finnes det en god vei ut av krisen? 

Visjon Norge og NRK Brennpunkt

Følgende er en uttalelse fra styreleder og daglig leder i etterkant av NRK Brennpunkts dokumentar «Pengepredikanten», om Visjon Norges virksomhet.

2016 – en slags oppsummering

Trenger troen forsvares?

«… jeg er overbevist om at hver og en av oss – uansett om vi tror eller ikke tror på en Gud – trenger å tenke igjennom hva vi egentlig mener og tror, innerst inne.» Dette sier en tidligere troende om sin reise bort fra en kristen tro. Og vi trenger å la oss utfordre.

#
$