Utforske våre nettkurs som vil hjelpe deg å oppdage mer om Gud, kristen tro og livet.

Les mer og meld deg på

Nå logger jeg av

av | 3. apr, 2019 | Mediekommentaren

Nå logger jeg av

av apr 3, 2019

 fredag, fra 5.april, logger jeg av, kaster bort mobilen og lukker skjermen. I en uke tar jeg en pause fra skjermen etter jobb. Jeg ønsker å ta blikkontakten tilbake, fellesskapet og tilstedeværelsen.  

Vi trenger vi en pause fra skjermen for å få puste og for å pleie relasjoner.  

Jeg er avhengig, det er jeg ærlig på. Blikket dras mot mobilen, mot skjermen. Fikk jeg en melding? Var det noen som likte bildet mitt? Jeg trenger en digital avrusning, noe jeg får i Skjermfri uke. 

Vi ruller oss gjennom 90 meter med Facebook-vegg hver dag og åpner mobilen i snitt 150 ganger fra vekkerklokken ringer til man legger seg. Tall fra Ungdata viser at over 80 prosent av dagens ungdomsskoleelever tilbringer over to timer foran en skjerm hver dag. 30 prosent bruker over fire timer.  

Det er mange gode grunner til å ta fri fra skjermen. Det er godt for helsen og man kan sove bedre, men i Skjermfri uke ønsker vi å rette fokuset mot relasjonene. Til hverandre og til Gud.  

Mobbing på nett, psykiske problemer og språkbruken påvirkes av de sosiale mediene.  

Tidligere i år skrev TV 2 om Lysejordet skole i Oslo som hadde tatt to uker skjermfri. Språket og måten elevene behandlet hverandre på hadde blitt så gale at lærere og foreldre mente at noe måtte gjøres. Elevene sa selv at det var gjennom YouTube de lærte å snakke negativt til hverandre. 

Etter to uker uten tilgang til internett så de forandringer.  

Men det er ikke bare blant barna mobilen skaper problemer i relasjonene. Blant de største fotballklubbene i Norge, Brann og Rosenborg, har trenerteamene tatt grep. Spillerne sitter prater mindre i garderoben og er mer opptatt av å bygge relasjoner med fans gjennom sosiale medier enn å bygge relasjoner med medspillerne.  

Nå må de levere inn telefonene når de kommer på trening hver morgen. På den måten blir de tvunget til å bygge relasjoner, både på og utenfor banen. 

Vi håper at Skjermfri uke kan være en kickstart til å bruke mediene bevisst. Derfor oppfordrer vi også til å lage skjermfri soner og perioder i hverdagen ellers, det vil si tidspunkt der skjermene legges vekk, for eksempel under middagen eller en time før leggetid. 

Jeg er spent på hvordan det går med Skjermfri uke for meg. Blir jeg rastløs, får jeg abstinenser, og vil jeg kunne kjenne på noe av friheten med å ha gode skjermpauser? Jeg håper de viktige relasjonene i livet vil styrkes etter denne uka, ikke minst min relasjon til Gud. I Salme 46 står det «Stans og innse at jeg er Gud!». Skjermfri uke blir forhåpentlig en slik stopp – og et møte med Gud.  

Til syvende og sist er det jeg som må ta valget: Skal jeg ta styring over min egen mediebruk – eller skal mediene ta styring over min hverdag? 

Kommentaren kan fritt benyttes med kildehenvisning. 

Simen Søvik
kommunikasjonsleder
i Tro & Medier

Sammen gjør vi Jesus synlig i mediene.

Bli Mediepartner eller støtt oss gjerne med en gave. Vipps 55256 eller kontonummer 3000.14.66824.

På søken etter mening? Da er dette nettkurset for deg!

På søken etter mening? Da er dette nettkurset for deg!

Tro & Medier er glade for å kunngjøre lanseringen av vårt nye nettkurs, “Drikk - Hva tørster du etter?”, tilgjengelig på myjourney.no.jesus.net. I kurset utfordrer Daglig leder i Tro & Medier, Jarle Haugland, deg til å reflektere over livets store spørsmål:...

Be for mediene, og ikke gi opp før Gud svarer!

Be for mediene, og ikke gi opp før Gud svarer!

Hvordan kan vi som kristne prege mediearenaen, en samfunnsarena som preger oss stort? Det er et av de viktige spørsmålene for oss i Tro & Medier når vi arbeider med å gjøre Jesus synlig i mediene. Er det mulig å utgjøre en forskjell i et sekularisert mediebilde?...

Jarle Mong er vinner av Medierosen 2024!

Jarle Mong er vinner av Medierosen 2024!

– Det var jo skikkelig gøy! Jeg synes det var ekstremt mange gode kandidater, så jeg var bare glad for å være nominert, utbrøt Jarle Mong da Tro & Medier ringte ham for å avsløre at han er vinneren av Medierosen 2024. Etter en måned med avstemning blant seks...

#

Siste innlegg

$
Hanvold sparker nedover

Hanvold sparker nedover

Hanvold sparker nedover   av Jarle Haugland · 2.oktober, 2019Foto: Skjermdump fra Jan Hanvolds Facebook-profil «I en tid med stor forvirring...

Medierosen til Trygve Skaug

Medierosen til Trygve Skaug

Medierosen til Trygve Skaug Tekst/foto: Ingunn Marie Ruud, KPK – ingunn@kpk.no Årets vinner av Medierosen fra Tro & Medier er artisten og poeten...

Ukas ros går til «Einig?» på NRK

Ukas ros går til «Einig?» på NRK

NRK har i forkant av årets valg laget et nytt og annerledes programkonsept i «Einig?». Ingunn Solheim, tidligere programleder i Debatten, sier i...

Jeg tror på Tro & Medier

Jeg tror på Tro & Medier

Jeg ønsker å synliggjøre Jesus og det han har gjort for oss. I mediene. I alle kanaler. Som styreleder i Tro & Medier opplever jeg at jeg får...

Barna skal være stolt av troen sin

Barna skal være stolt av troen sin

  Av Simen Søvik, 2019 I Filadelfiakirken Oslo har en liten gjeng med dukker tatt ansvar for trosformidlingen til barn. Der produseres det...

Mediestipend 2019

Mediestipend 2019

Årets mottakere av Tro & Mediers Mediestipend er klare. Med det ønsker vi å bidra til dyktiggjøring av kristne mediearbeidere, og gi støtte til...

En historie verdt å kjempe for

En historie verdt å kjempe for

Hvilke historier lytter vi til og hvilke historier forteller vi? Vi omgis av historier, små og store fortellinger som utgjør livet. Noen historier...

Vil nå unge med evangeliet på nett

Vil nå unge med evangeliet på nett

Tekst: Ingunn Marie Ruud, KPK Med korte, profesjonelle videoer på sosiale medier vil Tro & Medier nå yngre målgrupper med evangeliet på nett. De...

– Det handler om de gode ideene

– Det handler om de gode ideene

  Av Simen Søvik, 8.mai 2019 Time etter time sendes det ut innhold gjennom tv-boksen din, eller DAB-radioen. Hele døgnet på utallige kanaler....

#
$