– Ser på det som et kall
Kjetil Fyllingen har ledet omGud.net i to år og lanserte nylig et nytt nettkurs med Egil Svartdahl. Nettmisjonæren lever livet for å finne søkende mennesker på nett.
Den store glassdøren er skjøvet til side og den friske morgenluften slipper inn. Kjetil har tatt med seg laptopen opp på spisebordet og kan la seg inspirere av friske grønntoner fra trær og gress på utsiden.
Til vanlig jobber han i kjelleren, på sitt eget hjemmekontor. Kjetil Fyllingen er misjonær på hjemmebane, eller ikke på, men fra. Fra stolen sin, i kjelleren på Stord, driver han nettevangeliseringsarbeidet til Tro & Medier, omGud.net.
– Det fungerer egentlig på samme måte som offline evangelisering, sier Kjetil.
Han nevner både gateevangelisering og dør-til-dør-aksjoner som lignende eksempler.
- Har du sjekket ut videoserien med Egil Svartdahl på omGud.net
– Vi søker aktivt etter mennesker og prøver å få oppmerksomheten. Det gjør vi på nett, gjennom Facebook og Instagram. Vi prøver å treffe folk der de er med annonser og ønsker å skape interesse og få en dialog.
Samtidig som han oppsøker folk gjennom annonser, prøver Kjetil å finne de som er søkende. Gjennom annonser på Google, leder han folk som søker etter blant annet påske, pinse, bønn og universets start inn på omGud.net og videre til nettkurs.
Diskuterte med sinte ateister
Men la oss spole litt tilbake – før Kjetil sjonglerte mellom tre jobber for Tro & Medier, Damaris og Preik.tv.
Bli bedre kjent med Kjetil og bli en fast lytter av hans Lekendelett Bibelpod
– Jeg startet tidlig på diverse internettforum. Jeg var ungdomsarbeider i Midthordland Indremisjon på slutten av 90-tallet. Det var på den tiden vi måtte koble oss på nett via analogt modem, mimrer Kjetil.
– På forumet diskuterte jeg og delte bibelvers, men det var mest sinte ateister som var der, ler Kjetil.
Det var ikke dette som var jobben hans, men han mener det var naturlig.
– Kristne har alltid vært på hugget. Vi har lagd filmer, produsert radio og kommet raskt i gang med nye medier. Samtidig var ikke de første forsøkene på nettevangelisering så gode. Det ble en del krangling og lite produktivt, men vi lagde også nettsider hvor vi la ut bilder og prøvde å rekruttere og informere ungdommene.
Et kall
Årene gikk og nye medier dukket opp. I 2009 ba Kjetil en bønn om at Gud måtte gi ham internett.
– Etter det har det snudd fra å være barne- og ungdomsarbeider til å bli internett på fulltid. Det ser jeg på som et kall, forteller han.
Bare de siste 20 årene har det vært enorme endringer på nett. Mange muligheter, men også mange feller. Det skremmer ikke Kjetil.
– Dette gir mening når man ser at folk er søkende. Vi har verdens beste og viktigste budskap.
– Legger det aldri helt fra meg
Kjetil Fyllingen styrer nettevangeliseringsarbeidet til Tro & Medier fra sitt hjemmekontor på Stord. Foto: Simen Søvik
På spørsmålet om dette blir mer enn en jobb svarer han raskt og kontant.
– Det er mer en livsstil, sier han med et smil.
Han har stått med tannkosten i den ene hånden og mobilen i den andre og svart på ekteskapsspørsmål. En annen gang var han strandet i skogen utenfor Brønnøysund og prøvde desperat å laste opp en Preik.tv- andakt ved hjelp av veldig tregt nett på mobilen.
Kjetil er på jobb nesten døgnet rundt.
– Vi prøver å ha skjermfrie perioder hjemme, gjerne mellom tre og åtte. Som familie har vi en del fokus på det, men jeg legger det aldri helt fra meg. Jeg følger med på mailen hele dagen.
– Vi er på rett vei
Vi rusler ned trappen og tar en svipptur innom husets hjemmekino.
– Det blir alt for lite tid her inne, dessverre. Eldstejenten har av og til med seg noen venninner, men jeg skulle gjerne sett flere filmer, forteller han i det vi rusler videre.
En liten gang og noen dører lenger borte ligger hjemmekontoret. Det er ikke mange kvadratmeter, men på den ene veggen har han fått opp et stort lerret og de resterende veggene er dekket med lydisolerende skumplater.
Nye nettkurs
Vi jobber med nye nettkurs for en yngre målgruppe og en eldre. Vi setter pris på alle gaver som kan realisere kursene.
Vipps en gave til kurset på 63676.
Her følger han opp kursdeltakere, e-coacher og produserer filmer og podkaster. De siste månedene har det vært det fokus på det nye nettkurset med Egil Svartdahl som ble lansert på høsten i 2018. Manusskriving, logistikk, planlegging av nye nettsider og opplæring av nye e-coacher. Det har vært stille før stormen, men nå håper han stormen kommer.
– Gjennom hele historien til omGud.net har vi hatt en god visjon og et ønske om å nå ut med evangeliet på nett. Verktøy og innhold har ikke vært optimalt, men mennesker har likevel kommet til tro. Nå mener jeg vi er der vi skal være.
Verktøyet er godt. Mulighetene for annonsering er tilstede og innholdet er perfekt til den målgruppen omGud.net har sett seg ut.
– Vi er på rett vei. Det blir spennende å se om det nye nettkurset kan lede mennesker fra mørket til lyset, fra døden til livet.
Bli bedre kjent med Kjetil og bli en fast lytter av hans Lekendelett Bibelpod
Sammen gjør vi Jesus synlig i mediene.
Bli Mediepartner eller støtt oss gjerne med en gave. Vipps 55256 eller kontonummer 3000.14.66824.
Ukas ros går til Kitty Theobald Gjerland
Kitty Theobald Gjerland (16) vil vekke opp sløve foreldre til å se sosiale medier-virkeligheten til unge i dag.
Kompani Lauritzen foreldretips
Har vi foreldre, og kanskje spesielt oss mødre, vegring for å tåle ubehag i møte med barneoppdragelse? Og hva kan vi lære av Kompani Lauritzen?
Hvorfor gjøre Jesus synlig i mediene om livet ikke har to utganger?
Prost Ingeborg Sommer vil begrave forkynnelsen om at livet har to utganger, frelse eller fortapelse, sier hun i Vårt Land. Det er ikke vanskelig å se det sympatiske og håpefulle i det. Vi tilhører en Gud som «vil at alle mennesker skal bli frelst og komme til sannhets...