Avstemningen er i gang, og spenningen stiger om hvem som vil vinne «Medierosen 2024».
Stem nå

Sosiale medier som misjonsmark?

av | 21. sep, 2022 | Mediekommentaren

Sosiale medier som misjonsmark?

sep 21, 2022

Av Jenny Ofrim Bruvik,

Tro & Medier

Sosiale medier er en del av min jobb, og jeg er overbevist om at dette kan kalles en misjonsmark. Men dette er ikke alle enige i. Jeg har møtt holdninger, også fra kristenledere, som mener at medier ikke er egnede redskap for å nå nye med evangeliet. Derfor: La meg forklare hvorfor jeg er så engasjert i å få budskapet om Jesus ut i sosiale medier. 

Jeg hører det snakkes om rekkevidde, om hyppighetsfrekvens, om annonsering og at sosiale medier har blitt en stor del av våre liv, på godt og vondt. Dette er kanskje begrep som vi som jobber med det snakker mest om, men du er også en del av det. De færreste av oss legger skjul på at timene flyr av sted når vi scroller nedover feeden og fyller oss med impulser fra fjern og nær. Dette er det de som jobber med sosiale medier jobber for.   

Ukas ros går til Thor Haavik for sin integritet på Torpet. 

Det kreves mye arbeid og innsikt i å forstå seg på Facebook, algoritmer og rekkevidde, og det er ytterst få som er velkommen inn i kjernen til Mark Zuckerburgs univers, og som virkelig får kjennskap til hjernen bak. Likevel kan de fleste som jobber litt med sosiale medier erfare og oppdage hvilke muligheter som ligger der, dersom en velger å være til stede.  

Derfor syns jeg det er uforståelig når noen stiller spørsmål til om hvorvidt mediene er en misjonsmark, eller en evangeliseringsrampe om du vil, og om hvorfor vi skal investere inn i dette området. 

Jeg har jobbet med sosiale medier i snart to år og har tro på at vi gjør noe viktig i Guds plan. Selv om jeg ikke kan vise til statistikk på hvor mange som har blitt frelst, blitt satt i frihet eller fått livene sine forvandlet av arbeidet vi gjør, er jeg overbevist om at mediearenaen er en misjonsmark på lik linje med landsbyene i Kongo eller Filippinene. 

En misjonsmark defineres ifølge SNL som et sted der det drives misjon. Og misjon kan, og kanskje bør, drives der det er mennesker som ennå ikke har hørt om eller tror på Gud. Med tanke på at Facebook har 2,7 milliarder brukere, og at sannsynligheten for at ikke alle disse tror er stor, er det ikke tvil om at det dette kan være en misjonsmark.  

Vi må kanskje tenke litt annerledes, endre litt på form og uttrykk og hvordan vi formidler, men menneskene er der, og Gud kan virke. Jeg syns det er trist dersom vi kristne velger å ikke bruke mediene, og spesielt sosiale medier, som et misjonsverktøy når vi får servert tilgang til milliarder av mennesker, fra sofaen i vårt eget hjem.  

 

Bilde: Unsplash

Kommentaren kan fritt benyttes med kildehenvisning. 

Sammen gjør vi Jesus synlig i mediene.
Bli fastgiver eller støtt oss gjerne med en gave. Vipps 55256 eller kontonummer 3000.14.66824.

[gi_en_gave_iframe]
Gave Kampanje

Gave Kampanje

Sammen står vi sterkere. Derfor inviterer vi deg med i Tro & Medier sitt arbeid. Gi oss gjerne en gave eller bli fast giver i Tro & Medier.

#

Siste innlegg

$
Når taushet snakker

Når taushet snakker

Barn og pornografi bør vekke en form for respons. Men tausheten knyttet til dette er skremmende. Jeg tror ikke det er med viten og vilje vi unngår å snakke, men skammen knyttet til pornografi er så sterk at den knebler oss.

«Du har et valg: Det handler om frihet»

«Du har et valg: Det handler om frihet»

Magnus Malm er ikke på internett. Han har ikke Facebook, Instagram-konto eller Snapchat. Han har ikke e-post eller smarttelefon. For å treffe ham må vi enten reise langt inn i de svenske skoger der han bor, eller ringe han på fasttelefonen og håpe at han svarer.

La oss be for mediene

La oss be for mediene

«Fake news»-trenden er lite tjenlig. Den står i veien for konkret og konstruktiv mediekritikk.

Navneendringen sett utenfra

I april gikk vi gjennom et navneskifte fra Familie & Medier til Tro & Medier. Vi spurte sentrale skikkelser i Åpne Dører, Frikirken og NLM om hva de tenkte om navneendringen.

Gir vi for lite ros til andre mennesker?

Tro & Medier har nylig delt ut Medierosen for 2017 til Salmer til alle tider på NRK. Dette gjør vi fordi det gode i mediene fortjener ros. Mennesker som lager innhold som bygger opp fortjener takk. Det er dessverre altfor lett å glemme.

Ukas ros til Tore Haugen

Ukas ros til «Noe på hjertet»

To digitale disipler, Maria Celine Lundeby og Ingebjørg Nandrup, gjør Jesus levende på nett gjennom sin podcast «Noe på hjertet».

Ukas ros til NRK for #dusåmeg

Lærere kan bety alt for elever som sliter på skolen. NRK fortjener ros for å løfte frem lærere som først og fremst er et medmenneske og ser personen.

Vakkert om avhengighet, bønn og frelse

Hva skjer når Kristus får lyse inn i mørket? Med fare for å bedrive «klikkfisking», er det faktisk verdt å si: Se det vakre som skjer når lyset får skinne inn i en søppelhaug full av gjenstander som representerer ulike former for avhengighet i livet!

#
$