Av Tro & Medier
Pressemelding: Utdeling av Mediestipend fra Tro & Medier
Tre ulike aktører mottar i år 50.000 kroner hver fra Tro & Medier i mediestipend.
– Årets stipendtildelinger er veldig spennende, på tre veldig ulike måter, sier Jarle Haugland, daglig leder i Tro & Medier.
Mottakerne er Chris Duwe, TV Inter og Linn Kjøllmoen fra TextMe.
Barne- og familieprogram
Chris Duwe lager barne- og familieprogrammer sammen med dukka Øystein. Den siste måneden har han sendt direkte på Facebook daglig. Gjennom kameralinsen snakker Duwe om Jesus og Guds rike.
– Chris Duwe har på en svært god måte og på kort tid klart å møte utfordringen med koronaviruset og mye hjemmetid. Hans sendinger på Facebook har nådd langt ut med det kristne budskapet, sier Haugland.
Med fokus på psykisk helse har TV Inter levert serien «Kort fortalt – livsmestring» til NRK. Nå ønsker de å utvikle en ny sesong med fokus på de kristne høytidene.
– TV Inter leverer alltid kvalitet, og deres prosjekt med å lage barne-tv om de kristne høytidene er viktig og inspirerende.
Linn Kjøllmoen og TextMe sitt prosjekt henger tett sammen med Tro & Medier sitt konsept «Skjermfri». Kjøllmoen ønsker å produsere en brosjyre skal sette fokus på behovet for skjermfri – midt i en hverdag full av skjermer.
– Her har Kjøllmoen et spennende prosjekt på gang. Tro & Medier har arbeidet med denne tematikken i mange år, ikke minst med Skjermfri uke, og vi ser nå at samfunnet også får opp øynene for at vi trenger skjermfrie soner og perioder i livet.
50 år med stipend
Det var mange gode søkere som ikke ble tildelt stipend i år, men selv om potten på 150.000 er brukt opp jobber Tro & Medier med en fjerde søknad som enda ikke kan offentliggjøres.
– Med så mange gode søkere, og prosjekter som fremmer kristen tro, håper vi at våre støttespillere kan bli med slik at potten blir enda større i fremtiden, sier Simen Søvik, kommunikasjonsleder i Tro & Medier.
I 2019 feiret Mediestipendet 50 år og Tro & Medier tror stipendet kan spille en viktig rolle i årene som kommer.
– Vi tror det er både viktig og strategisk at vi som kristne går inn og bidrar til at godt innhold blir skapt. At vi er i forkant, offensive og aktive, sier Jarle Haugland.
Til høsten kommer Tro & Medier igjen til å dele ut 50.000 på Mediekonferansen MELT.
Fakta
Tro & Mediers Mediestipend
- Ble delt ut første gang i 1956, den gang på 1000 kroner, til Sverre Tinnå, tidligere programsekretær i NRK.
- Ble en fast ordning i 1969.
- Deles ut i tre kategorier
- Forskningsstipend
- Produksjonsstipend
- MELT-stipend
- Stipendet har bakgrunn i et av Tro & Mediers formål som er «å fremme en god og effektiv bruk av medier i evangeliets tjeneste».
- Søknadsfrist er 31.mars for forskning- og produksjonsstipend og 1.september for MELT-stipend.
- Søknad: troogmedier.no/mediestipend.
Sammen gjør vi Jesus synlig i mediene.
Med din faste gave til Mediestipendet kan vi bidra til mer kristent innhold i mediene.
[stipendpartner_iframe]
Ukas ros går til Kitty Theobald Gjerland
Kitty Theobald Gjerland (16) vil vekke opp sløve foreldre til å se sosiale medier-virkeligheten til unge i dag.
Kompani Lauritzen foreldretips
Har vi foreldre, og kanskje spesielt oss mødre, vegring for å tåle ubehag i møte med barneoppdragelse? Og hva kan vi lære av Kompani Lauritzen?
Hvorfor gjøre Jesus synlig i mediene om livet ikke har to utganger?
Prost Ingeborg Sommer vil begrave forkynnelsen om at livet har to utganger, frelse eller fortapelse, sier hun i Vårt Land. Det er ikke vanskelig å se det sympatiske og håpefulle i det. Vi tilhører en Gud som «vil at alle mennesker skal bli frelst og komme til sannhets...