Utforske våre nettkurs som vil hjelpe deg å oppdage mer om Gud, kristen tro og livet.

Les mer og meld deg på

– Støtten fra Tro & Medier var avgjørende

– Støtten fra Tro & Medier var avgjørende

av mar 22, 2023

“Den magiske boka” er en kortfilm om to tenåringer som oppdager Bibelen for første gang. En spennende og actionfylt animasjonsfilm. Joakim Skavern fra Verdiverkstedet kaller det “en slags filmtrailer for Bibelen”.  

– Målgruppa vår er 10-12-åringer. Og vi har lagd noen heftige scener og mye humor, sier han. 

Brødrene Shaun og Andrew Higton er manusforfattere. De har skrevet og regissert zombieserien Dead of the Night på Snapchat. De er de eneste i Norge som har laget en såkalt Snap Original. Dette er høyt tempo og mye action laget for en ung målgruppe. Tvillingbrødrene Markus Vad Flaaten og Tommy Vad-Funderud er animasjonsregissører for filmen. 

– Kortfilmen blir ferdig i løpet av januar. Og vi jobber nå med å få til en tradisjonell festivaldistribusjon av filmen, før den lanseres på ulike skoletjenester som Cappelen Damm. Etter det blir det mulig for andre organisasjoner og kirker å ta i bruk filmen, forteller Skavern, som tror og håper at dette prosjektet vil treffe unge folk og skape en begeistring for Bibelen.  

  

Helt avgjørende 

– Støtten fra Tro & Medier var helt avgjørende for prosjektet, fortsetter Skavern, som sier at de i tillegg har fått støtte fra Bibelselskapet, Stiftelsen TV Inter Norge og Frelsesarmeen.  

– Dette blir noe av det mest ambisiøse animasjonsprosjektet om Bibelen som har blitt laget i Norge. Kortfilmen har store kunstneriske ambisjoner. Her er det masse som skjer på kort tid og det krever mye animasjon, rikt illustrerte bakgrunner og høyt produksjonsnivå. Selv om filmen bare er tre minutter lang så snakker vi om 60 forskjellige bakgrunnstegninger, en haug av ulike karakterer som skal animeres og masse effekter som lyn, vann og glødestreker. Dette er dyrt å lage og helt umulig for oss å få til uten sponsorer som ser potensialet og støtter visjonen vår, forteller han. 

Ellers har Verdiverkstedet masse annet på gang. De jobber fortsatt med filmer for The Bible Project, snart lanseres en miniserie om følelser på TV2 og gjennom året skal de lage en ny sesong av Reventyr for NRK Super.   

Og Joakim Skavern er ikke i tvil om viktigheten av å få stipendmidler tidlig i prosjektene.   

– Å støtte prosjekter tidlig er kjempeviktig. På den måten kan gode ideer få bein å gå på. Vi trenger mer av dette for å kunne lage godt innhold som når ut til bredden av det norske folk. Kvalitet er dyrt, men helt nødvendig for å bryte igjennom lydmuren og skille seg ut i markedet. Jeg har selv veldig troen på å heller lage mindre innhold med høyere kvalitet enn mye innhold med lavere kvalitet. Mitt innspill til Mediestipendet fremover er derfor: Større beløp til færre prosjekter, sier han.  

Det koster oss 500 kr pr dag å lage podkastserien Bibelen på ett år. Kan du være med i et spleiselag for å få dette til? Kanskje du kan gi en spesiell dato i gave til noen? Gi din gave på Vipps 55256 eller kontonummer 3000.14.66824 og merk gaven med datoen eller datoene du ønsker å gi. Lytt til Bibelen på ett år her! 

Sammen gjør vi Jesus synlig i mediene.

Bli fastgiver eller støtt oss gjerne med en gave. Vipps 55256 eller kontonummer 3000.14.66824.

Ukas ros til Thor Haavik

Ukas ros til Thor Haavik

– Å være med på Forræder var en unik og morsom opplevelse. Selv om det ikke er like mange samtaler der som i Farmen, er det fortsatt en spennende arena å være med på. Jeg håpet også at det ville være muligheter til å peke litt oppover mot Gud, sa Thor Haavik da vi...

#

Siste innlegg

$
Jeg tror på Tro & Medier

Jeg tror på Tro & Medier

Jeg ønsker å synliggjøre Jesus og det han har gjort for oss. I mediene. I alle kanaler. Som styreleder i Tro & Medier opplever jeg at jeg får...

Barna skal være stolt av troen sin

Barna skal være stolt av troen sin

  Av Simen Søvik, 2019 I Filadelfiakirken Oslo har en liten gjeng med dukker tatt ansvar for trosformidlingen til barn. Der produseres det...

Mediestipend 2019

Mediestipend 2019

Årets mottakere av Tro & Mediers Mediestipend er klare. Med det ønsker vi å bidra til dyktiggjøring av kristne mediearbeidere, og gi støtte til...

En historie verdt å kjempe for

En historie verdt å kjempe for

Hvilke historier lytter vi til og hvilke historier forteller vi? Vi omgis av historier, små og store fortellinger som utgjør livet. Noen historier...

Vil nå unge med evangeliet på nett

Vil nå unge med evangeliet på nett

Tekst: Ingunn Marie Ruud, KPK Med korte, profesjonelle videoer på sosiale medier vil Tro & Medier nå yngre målgrupper med evangeliet på nett. De...

– Det handler om de gode ideene

– Det handler om de gode ideene

  Av Simen Søvik, 8.mai 2019 Time etter time sendes det ut innhold gjennom tv-boksen din, eller DAB-radioen. Hele døgnet på utallige kanaler....

Bygger relasjoner over nett

Bygger relasjoner over nett

Mads har en stor lidenskap for dataspill og kirke. Han er ingen online misjonær, men trygg i troen. Det åpner for spennende relasjoner på...

Analyse av Lovleg

Analyse av Lovleg

Analyser skal styrke kontakten med kanalene i Norge Tro & Medier ønsker å styrke kontakten med kanalene og gi dem analyser som på et høyt faglig...

Ukas ros går til Norge nå på NRK

Ukas ros går til Norge nå på NRK

Foto: Skjermdump fra NRK nett-tv 1.april blir vi invitert inn i Fosen bedehus på Karmøy, et bedehus som også var sentralt da NRK sendte dokumentaren...

Nå logger jeg av

Nå logger jeg av

På fredag, fra 5.april, logger jeg av, kaster bort mobilen og lukker skjermen. I en uke tar jeg en pause fra skjermen etter jobb. Jeg ønsker å ta...

Bli med og ta en uke fri fra skjermene

Bli med og ta en uke fri fra skjermene

Uka før påske arrangerer vi Skjermfri uke. Vi ønsker å stoppe opp og tenke over hva som er viktigst. Driver jeg bare med i strømmen av oppdateringer...

#
$