Utforske våre nettkurs som vil hjelpe deg å oppdage mer om Gud, kristen tro og livet.

Les mer og meld deg på

Trenger vi egentlig den kristne julen?

av | 12. des, 2023 | Mediekommentaren

Trenger vi egentlig den kristne julen?

des 12, 2023

Av Jarle Haugland

Trenger vi egentlig den kristne julen? Er tiden inne til å omdanne den kristne julen til en ikke-religiøs vinterfest? Vi er tross alt et land med en rekke ulike livssyn, og om man ønsker å være inkluderende, må vi spørre oss om hvilke konsekvenser det skal få. Men er det nødvendigvis gitt at svaret blir at Jesusbarnet og englesang plasseres på museumshyllene som et koselig minne over fortidens jul?

Denne diskusjonen oppstår ofte rundt disse tider på året og har gitt ulike utslag, noen mer kuriøse enn andre. For noen år siden valgte en skole å sende ut et skjema der foreldre skulle krysse ut hvilke sanger det var ok at barnet deres skulle få synge. NRK Super valgte i 2020 å omskrive «Du grønne glitrende tre» til at stjernen skulle minne oss om «vår jul». Og på NRKs julekonsert året etter var «Tenn lys» omskrevet og kristne referanser fjernet. Selv om alle disse beklaget, er de eksempler på et større problem, nemlig at de utviser en usikkerhet når det kommer til skjæringspunktet mellom livssynsmangfoldet og det kristne julebudskapet. Konsekvensen blir en berøringsangst for den kristne historien, og den naturlige responsen blir dermed å gjemme julens religiøse og egentlige innhold bort. Argumentasjonen virker å være båret av to premisser:

  1. a) «Alle skal føle seg inkludert i julefeiringen»

Dette er et premiss det er all grunn til å støtte og heie frem. For selv om julen er en kristen høytid, er det også en nasjonal (og global) feiring som inkluderer mennesker fra en rekke livssyn.

  1. b) «Inkluderingen skjer ved å gjøre julehøytiden sekulær»

Dette virker å være den automatiske konsekvensen av at alle skal inkluderes. Og det er her det går galt. For er det virkelig slik at vi klarer å skape en slags «nøytral arena» for julefeiringen om vi fjerner spor av det kristne julebudskapet? Nei, livssynsnøytralitet er en misforståelse, og vi løser ingenting ved å la religiøse høytider fremstå så sekulære som mulig. Det eneste vi oppnår, er å styrke et ateistisk eller et sekulært verdensbilde, der Gud enten ikke finnes eller ikke har noen relevans for tilværelsen. En slik holdning styrker ikke et livssynsåpent samfunn, tvert imot.

Derfor har jeg lyst til å utfordre skoleledere, medier og offentlige institusjoner på følgende:

Bidra til å skape et livssynsåpent samfunn

Vi trenger et samfunn der mennesker kan tro trygt og få innsyn i andre menneskers tro, med senkede skuldre – både hos seg selv, venner, klassekamerater, familie og andre. Den beste form for inkludering er om man bidrar til kunnskap og forståelse mellom mennesker. Der denne kunnskapen og forståelsen mangler, vil fordommer oppstå. Fordommer avler forakt, som igjen avler hat. Derfor er sekulariteten et lite egnet svar for et godt samfunn, og de religiøse høytidene er glimrende arenaer for å gi innsyn og forståelse i andre barns tro. 

Ta religiøse barn på alvor

Mange barn har en religiøs tro. Men dette er ikke uproblematisk for dem, selv i vårt land. Det kan handle om han som blir mobbet fordi han er kristen, den muslimske jenta som opplever å bli satt sammen med terroristen fra nyhetsbildet eller den jødiske gutten som opplever et økende jødehat i sin hverdag. Skoler, NRK Super, offentlige institusjoner – jeg velger i samme slengen å ta med influenserne barna følger med på – har både en mulighet og et ansvar for å være viktige stemmer for religiøse barns rett til å tro fritt. 

Vi trenger innhold på NRK Super der julens budskap naturlig og positivt er til stede, med kristne rollemodeller barna kan kjenne seg igjen i. Og vi trenger skoleledere som lar barnet i krybben få en helt sentral rolle når man markerer denne høytiden. Ikke misjonerende – det ansvaret ligger hos kristne – men som et viktig bidrag til å forstå høytiden vi går inn i.

Ta landets historie og verdier på alvor

Vi kan ikke forstå vår historie og våre verdier uten å kjenne til den kristne troen. Vi kommer fra et sted. Vår historie har formet oss. Og verdier som er viktige for oss, har noen røtter. Det er historier som er felles for vår kultur. Grunnloven omtaler det som «vår kristne og humanistiske arv». Slik sett må vi ta på alvor at kristendommen står i en spesiell stilling i vårt samfunn. Et livssynsåpent samfunn er ikke et livssynsrelativisisk samfunn. Vi har tatt et valg på hvilke verdier vi ønsker å bygge landet på; og en del av det bildet handler om å markere de kristne høytidene med den største selvfølgelighet.

Hvilken verdi har egentlig julens budskap – ikke bare til kristne, men til mennesker av alle livssyn? En tur inn i den fattige stallen kan være en nødvendig motvekt mot gavepress og overforbruk. En tur ut på markene gir oss den vakre og høyaktuelle sangen om fred på jord. Og i juleevangeliets persongalleri møter vi mennesker fra svært ulike sosiale sjikt og kulturer som samlet seg rundt krybben, rundt Jesusbarnet som var født. Det er grensesprengende, uansett hva man måtte mene om hvem dette barnet er.

Kommentaren kan fritt benyttes med kildehenvisning. 
Foto: Illustrasjonsfoto fra Unsplash.com.

Sammen gjør vi Jesus synlig i mediene.
Bli fastgiver eller støtt oss gjerne med en gave. Vipps 55256 eller kontonummer 3000.14.66824.

[gi_en_gave_iframe]

Gud kan gjøre tøffe ting til noe bra!

Allerede før de giftet seg, visste Elisabeth og Alexis at Gud hadde en spesiell plan for dem som ektepar. Nå reiser Alexis landet rundt og snakker til unge om identitet, seksualitet, kjønn og porno.   

#

Siste innlegg

$
Hvor ble Kristi himmelfartsdag av?

Hvor ble Kristi himmelfartsdag av?

I år var både muslimenes id-feiring og Kristi himmelfartsdag på samme dag. På Dagsrevyen var det kun reportasje fra førstnevnte. Les ukas Mediekommentar av Jarle Haugland her!

«Jeg hater deg»: Her har det sviktet i mange ledd

«Jeg hater deg»: Her har det sviktet i mange ledd

Refrenget skrevet i starten av mediekommentaren blir sunget av et barnekor. Et ekte barnekor. I musikkvideoen vil du kunne telle 14 jenter og gutter som med et smil om munnen synger «Jeg håper du dør i natt».

Jakter ekte frihet

Jakter ekte frihet

– Det skal være en bedre opplevelse å møte meg enn å følge meg, sier pastor og influenser Thomas Neteland.

Har vi et balansert kroppsfokus i 2021?

Har vi et balansert kroppsfokus i 2021?

Hvorfor vil alle se like ut? Hvorfor ønsker så mange å endre på den naturlige kroppen sin? Hva skjedde med kroppsidealene våre? Går det an å være fornøyd med den kroppen man har? Les ukas Mediekommentar!

Den viktige dialogen

Den viktige dialogen

«Noe av det viktigste vi kan gjøre, er å snakke med barna om det de ser på skjermen. Alt har jo med verdier og tro å gjøre.»

Hvorfor heier du ikke på meg?

Hvorfor heier du ikke på meg?

Kan heiaropene i altfor stor grad bli det som definerer verdien av det arbeidet eller den aktiviteten man utfører? Hør hva Alexis sier.

Hvor langt ut skal man zoome?

Hvor langt ut skal man zoome?

Tekst: Jarle HauglandI Vårt Land 9.april oppfordrer Erik Andreassen oss til å zoome ut i møte med teologiske spørsmål. Årsaken er at jeg har...

Fortell Kari og Ola at Jesus lever!

Fortell Kari og Ola at Jesus lever!

Påskens budskap er essensen i troen vår! Men hvorfor er det så viktig for oss å dele dette med Kari og Ola? Les eller hør hva Jarle sier i ukas mediekommentar.

Skjermfri uke i koronatid

Skjermfri uke i koronatid

Et år etter korona kom til Norge, ønsker Tro & Medier å hjelpe folk til å bli mer bevisst sin skjermbruk. Skjermfri uke avholdes fra fredag.

Kritisk sans og snute

Kritisk sans og snute

Hva tror du på og hva lar du være sannheter i ditt liv? Dette, og mer til, diskuterer Cathrine om i ukas Mediekommentar!

#
$