Gjennom en omfattende undersøkelse på kristen-Norge har Dagen, i samarbeid med Senter for undersøkende journalistikk, kartlagt meninger og verdier til kirkeaktive i Norge. De har fulgt opp med god journalistikk – noe som fortjener ros!
Dagen fikk tildelt 250.000 kroner i støtte fra Fritt Ord til å gjennomføre undersøkelsen. De har kartlagt tre kategorier: Den norske kirke, Frikirker og Luthersk lavkirkelighet. Undersøkelsen er gjennomført av analysebyrået Nordic Navigation.
Målet var 700 svar. De fikk inn over 1600.
– Det er interessant å se forskjellene mellom de ulike kirkesamfunnene. En ting er å gjennomføre en slik undersøkelse, en annen er å omgjøre tallene til god journalistikk. Der mener jeg Dagen har vært gode og levert mye godt innhold så langt, sier Simen Søvik, kommunikasjonsleder i Tro & Medier.
De har fått svar på hvordan troen praktiseres, hvordan man opplever det å være kristen, forholdet til alkohol, hvilket parti man stemmer, klimaendringer, seksualitet og innvandring.
– Dagen skal også ha ros for å dra ut og treffe de ulike kirkegjengerne. Det gir tallene en stemme og en begrunnelse, sier Søvik.
Du kan lese mer om bakgrunnen til undersøkelsen her.
Sammen gjør vi Jesus synlig i mediene.
Bli Mediepartner eller støtt oss gjerne med en gave. Vipps 55256 eller kontonummer 3000.14.66824.
Ukas ros går til Kitty Theobald Gjerland
Kitty Theobald Gjerland (16) vil vekke opp sløve foreldre til å se sosiale medier-virkeligheten til unge i dag.
Kompani Lauritzen foreldretips
Har vi foreldre, og kanskje spesielt oss mødre, vegring for å tåle ubehag i møte med barneoppdragelse? Og hva kan vi lære av Kompani Lauritzen?
Hvorfor gjøre Jesus synlig i mediene om livet ikke har to utganger?
Prost Ingeborg Sommer vil begrave forkynnelsen om at livet har to utganger, frelse eller fortapelse, sier hun i Vårt Land. Det er ikke vanskelig å se det sympatiske og håpefulle i det. Vi tilhører en Gud som «vil at alle mennesker skal bli frelst og komme til sannhets...