Utforske våre nettkurs som vil hjelpe deg å oppdage mer om Gud, kristen tro og livet.

Les mer og meld deg på

Ukas ros går til Joel Ystebø

av | 3. sep, 2020 | Ukas ros

Ukas ros går til Joel Ystebø

av sep 3, 2020

En tydelig, åpen og saklig Joel Ystebø får ukas ros etter sin kronikk i Vårt Land og deltakelse i Dagsnytt 18. 

Denne uka gikk Joel Ystebø, bystyrerepresentant i Bergen og leder for Vestland KrFU, ut i Vårt Land og uttrykte bekymring for trekk i den offentlige debatten. Han opplever at kristenkonservative gjøres til hovedfiende i en kulturkrig som ligner mer og mer på den amerikanske. Kronikken førte også til en debatt på Dagsnytt 18 mot artisten Eduardo «Doddo» Andersen. 

I kronikken skriver Ystebø: «At kulturpersonligheter engasjerer seg i samfunnsdebatten, er verken nytt eller oppsiktsvekkende. De kan ofte sette ting på spissen eller hjelpe oss å løfte blikket, for å bidra til en god samtale rundt viktige spørsmål.» 

Men Ystebø mener å se en endring: 

«Flere og flere kjendiser og artister gjør kristne verdikonservative til hovedfiende. Heller ikke det er uten historiske paralleller, men i dag slår de inn åpne dører og sparker nedover, når de scorer politisk korrekte poeng på å gjøre narr av kristne.» 

KrFU-politikeren ønsker ikke å kneble debatt eller kritikk, og avslutter: «Vi liker å tro at Norge er et tolerant samfunn, som er åpen for ulike mennesker og ulike oppfatninger rundt viktige spørsmål. Den toleransen må gjelde alle.» 

– Det er oppmuntrende å lese og høre på en ung politiker som Ystebø i denne saken, sier Jarle Haugland i Tro & Medier.  

– Han er saklig, åpen, tydelig og prinsipiell. Det er dessverre en mangelvare til tider, der følelser – hvor viktige de enn er – får være styrende i opplevelsen av rett og galt. Det kreves mot av en ung mann å gå inn i dette landskapet, men jeg tror samtidig at mot, tydelighet og kjærlighet er verdier som vil forme samfunnet til det bedre. Derfor fortjener Joel Ystebø ukas ros, sier Haugland. 

Sammen gjør vi Jesus synlig i mediene.

Bli Mediepartner eller støtt oss gjerne med en gave. Vipps 55256 eller kontonummer 3000.14.66824.

Jesus synlig i julen

Vi ønsker å gjøre Jesus synlig i julen! La mennesker rundt deg få glimt av Jesus gjennom dine sosiale medier denne førjulstida.

#

Siste innlegg

$

Den livsviktige ventingen

I en tid der smarttelefonen alltid er innenfor rekkevidde, klar til å underholde oss, har venting dårlige kår. Og dermed forsvinner også forventningen. Pinsehøytiden kaller oss til å gå en annen vei. 

Jesus kommer igjen!

Kristi himmelfartsdag utfordrer oss i Norge i dag til å løfte blikket, la forventningen oppstå – og misjonsengasjementet vekkes.

Ukas ros til Kari-Hilde French

– Hun har formidlet morskjærlighet, nestekjærlighet, nåde og forsoning på en forbilledlig måte, sier redaktør i Tro & Medier, Berit H. Steensen.

Vi trenger journalister som forstår kristen tro

I dag var det en ulykke i Bergens mest trafikkerte kryss. Det var en tydelig blindsone-situasjon. Når man ikke ser godt nok etter, eller kjenner til trafikkbildet, kan det oppstå farlige situasjoner. Det bør også journalister ta på alvor i møte med livssynsmangfoldet.

Jesus synlig – i 17.mai-toget i Bergen

Jesus synlig – i 17.mai-toget i Bergen

I dag gikk jeg i 17.mai-tog i Bergen sammen med Bergens Indremisjon – og andre som ønsket å være med og synge kristne sanger for de tusener som stod og så på toget. Som vanlig gikk jeg med en klump i halsen.

Derfor blir vi Tro & Medier

Hva vil det si å være en kristen medieorganisasjon i et etterkristent land? Svarene har ført til en styrket misjonsstrategi og endret navn på organisasjonen.

Ukas ros til «Beat for beat»

– Det sentrale budskapet om Jesus og frelsen ble nært og personlig under sist sending av «Beat for beat» på NRK, sier redaktør i Tro & Medier, Berit H. Steensen.

Vi har en elefant i kirken!  

Vi har en elefant i kirken!  

Pornografi som læringsarena er en katastrofe for noe av det vakreste Gud har ment skulle skje mellom mann og kvinne. Vi har et ansvar ovenfor den kommende generasjonen, vi må se skammen i øynene og snakke om det.

Ukas ros til «Menneskeverd»

– Menneskeverd har frontet Rockesokk-kampanjen på en flott måte og de har skapt engasjement for en veldig viktig sak, sier Berit H. Steensen i Familie & Medier.

Bare en tanke…

Jeg er oppvokst i et aktivt kristent hjem og ble tidlig interessert i teologi. Analyse av bibeltekster var min favorittsyssel fra ungdomsskolen,...

Ukas ros til «Anno»

– Vi har mottatt ros på programmet fra flere hold. Det har godt innhold og er nærmest er fritt for dårlig språk, sier redaktør Berit H. Steensen i Familie & Medier.

Selger sjelen for komfort

Vi søker det enkle, det komfortable, til nesten hvilken som helst pris. Hva er egentlig baksiden med at alt skal være enklest mulig? 

Nytt nettkurs på kurs.omGud.net – Det ondes problem

Nytt nettkurs på kurs.omGud.net – Det ondes problem

Nå har vi åpnet opp et nytt gratis nettkurs på kurs.omGud.net som tar opp temaet «Det ondes problem». Det er et stort, vondt og vanskelig spørsmål som det er viktig å tenke gjennom både for kristne og ikke-kristne.

Trygghet i et samfunn preget av frykt

Et blikk på nyhetsbildet viser oss et ustabilt vestlig samfunn, i noens øyne på vei mot sammenbrudd. Hva gjør det med oss? Jeg er redd det fører til et samfunn styrt av frykt. For å overleve som samfunn og medmennesker trenger vi å bevege oss i en annen retning.

Fem lærdommer fra lignelsen om såmannen

Jeg var nylig i Misjonssalen Ålesund og talte. Søndagens tekst var lignelsen om såmannen, som vi finner i Luk 8. Her er fem viktige lærdommer jeg mener vi kan hente fra denne lignelsen.

Å gjøre Jesus synlig

Jeg leder en organisasjon som ønsker å gjøre Jesus synlig i mediene. Det er ikke et ufarlig oppdrag. Synligheten kan fort vise seg å være en destruktiv venn.

Ukas ros til Nåde-skilt på Ål stasjon

Konfirmantene på Ål arbeidet med temaet nåde i forbindelse med reformasjonsjubileet. De laget seks skilt som henger på ulike bygninger i sentrum. – Dette er et flott initiativ og er med på å gjøre Jesus synlig, sier Berit H. Steensen i Familie & Medier.

#
$