Ukas ros går til Kripos og kampanjen «Delbart?»
Foto: Skjermdump fra filmen på YouTube
I alderen 13-18 år har 13 prosent delt nakenbilder av seg selv på nett det siste året, ifølge Medietilsynets Barn og medier-undersøkelse 2018. Nå tar politiet grep og ønsker å forebygge deling av seksualiserte bilder og videoer med kampanjen «Delbart?». Dette ønsker vi å rose!
– Jeg er imponert over ansvaret politiet viser og håper at foresatte følger opp med å våge å være tydelige voksne som utruster unge til å ta gode valg. Unge må oppleve seg verdifulle om de skal kunne sette grenser for seg selv, sier Alexis Lundh, leder for HeltFri-arbeidet til Tro & Medier.
Kampanjen er et interaktivt undervisningsopplegg for ungdommer i alderen 13-16 år og deres foreldre. Produksjon, oppbevaring og deling av nakenbilder og seksualisert innhold er ofte straffbart, men ikke mange ungdommer er klar over dette.
– Det er en kjensgjerning at seksualitet utforskes på nett. Derfor er det bra at politiet tar denne trenden på alvor og jobber aktivt for en lavere andel delinger, sier Alexis Lundh.
Vi retter en stor takk til politiet for dette arbeidet og ønsker å heie det frem.
· Flere nettaviser har skrevet om kampanjen.
I filmen treffer vi blant andre Kaisa som opplever ulike dilemmaer når det gjelder bildedeling. Laget av Wergeland Apenes/Ernö/Ferdi
Sammen gjør vi Jesus synlig i mediene.
Bli Mediepartner eller støtt oss gjerne med en gave. Vipps 55256 eller kontonummer 3000.14.66824.
Hvorfor gjøre Jesus synlig i mediene om livet ikke har to utganger?
Prost Ingeborg Sommer vil begrave forkynnelsen om at livet har to utganger, frelse eller fortapelse, sier hun i Vårt Land. Det er ikke vanskelig å se det sympatiske og håpefulle i det. Vi tilhører en Gud som «vil at alle mennesker skal bli frelst og komme til sannhets...
Ukas ros går til TV2-programmet Familiekoden!
Ukas ros går til Familiekoden, for sine gode og balanserte episoder om familier og barneoppdragelse, hvor også en kristen familie er med.
Skjermfri uke for å feire Facebooks 20-årsdag
Opprinnelig ble sosiale medier laget for å føre folk sammen, men Jarle Haugland påstår at vi like mye opplever vi noen dårlige effekter.