Utforske våre nettkurs som vil hjelpe deg å oppdage mer om Gud, kristen tro og livet.

Les mer og meld deg på

Vær til stede i barnas mediebruk

av | 15. okt, 2020 | Mediekommentaren

Vær til stede i barnas mediebruk

okt 15, 2020

Av Jarle Haugland

Ville du ha gitt femåringen en sykkel og sendt henne ut i storbytrafikken? Eller ville du ha gitt åtteåringen en sirkelsag til å leke seg med? Hva med å sende fireåringen på badestranda alene? 

Jeg kjenner det gjør vondt i magen å tenke på det. Selvsagt ville vi ikke gjort det!  

Barna våre er for verdifulle til at vi sender dem ut i potensielt livsfarlige situasjoner. Nei, vi går sammen med dem. Noen ganger setter vi grenser og sier nei. Vi lærer dem, skritt for skritt, å ta gode valg og forholde seg til potensielle farer på en trygg måte. På sikt kan barnet sykle alene i trafikken eller håndtere verktøy på en trygg måte.  

Slik må det også være i møte med mediene. I en undersøkelse fra Medietilsynet kom det frem at kun 26 prosent av barn og ungdom opplever at foreldrene er interesserte i hva de gjør på nett. Og enda verre, bare 18 prosent opplevde at foreldrene var interessert i deres dataspilling. Det er altfor lavt og bør være et varselrop for oss.  

Saken er ikke den at foreldre generelt sett er uinteressert i sine barns aktiviteter, for hele 71 prosent opplever at foreldre er interessert i deres øvrige fritidsaktiviteter. 

Men hvorfor er det nødvendig at vi som foreldre involverer oss i barnas digitale liv? Av nøyaktig samme grunn som at vi ikke sender femåringen ut i trafikken på sykkelen sin. På nett får barn servert et gratis dessertbord av de lekreste retter, ofte uten en advarsel om at det er en blanding av godt og giftig, sunt og skadelig. På samme sted som man kan holde kontakten med venner, kan man bli kontaktet av en fremmed med onde hensikter. Barn og medier 2020-undersøkelsen fra Medietilsynet oppgav 46 prosent av tenåringene at de hadde blitt spurt om å sende eller dele et nakenbilde av seg selv. Av disse var 42 prosent fra en ukjent. På nettet kan man oppleve moro, læring og glede, samtidig er man bare få klikk borte fra vold eller pornografi. Man trenger ikke en gang å oppsøke pornografien, den oppsøker deg. «Bevar ditt hjerte fremfor alt du bevarer, for livet går ut fra det», sier Salomo i Ord 4, 23, og vi erkjenner at hjertet kan være under angrep gjennom skjermene. 

Hvis vi i tillegg supplerer med gjentakende diskusjoner i hjemmet om aldersgrenser, tidsbruk, ønske om å ha profil på sosiale medier i altfor ung alder og skjermaktiviteter utenfor de voksnes kontroll – kjenner flere på en slags medieapati. Vi orker til slutt ikke å ta kampene og sender barna alene inn i et digitalt landskap, mens vi krysser fingre eller folder hender og håper det går bra. 

Noen av oss voksne trenger å våkne opp. Ikke alle. Noen trenger også å slappe av litt mer. Det er den vanskelige balansegangen mellom de to grøftene: overbeskyttende eller fraværende. 

Uansett, jeg vil gi to hovedråd for foreldre som bakser seg frem i mediejungelen. Ikke som en enkel løsning i et komplekst landskap, men forhåpentlig noen pekere som kan gi hjelp på veien:  

For det første: Vær et forbilde. «Jeg hører ikke hva du sier, for livet ditt roper så høyt», sier et gammelt ordtak. Bruk mediene på en måte du ønsker at dine barn skal lære av. Både når dine barn ser deg og når de ikke ser deg. Ta gode medievalg og fyll din hverdag med det som bygger opp. «Vi reproduserer alltid oss selv i dem vi leder, på godt og vondt», skriver Magnus Malm. Det kan være nyttig for oss som foreldre å være bevisst på. 

For det andre: Vær til stede. Delta i barnas mediehverdag! Spill PlayStation med dem, se serier på Netflix sammen, se på dem når de bygger Minecraft – eller enda bedre, bygg sammen med dem.  

Spør dem om hva de gjør på nett, eller hvordan dagen på nett har vært. Vi spør jo hvordan det var på skolen eller på treningen. Kan vi ikke gjøre det samme når det gjelder sosiale medier? Ikke for å være overvåkende. De skal også få ha sitt privatliv. Men spør på en måte som gjør at de opplever at du er oppriktig interessert i dem.  

Og når du spør: lytt. Lytt for å vise interesse, for å signalisere at barnas meninger er viktigefor å forstå og fange opp non-verbale signal som sendessom kanskje kan fortelle om behov barnet har – men som det ikke setter ord på. Jeg tror vi her kan lære av Jesu bror, Jakob, som i sitt brev skriver: «Enhver skal være rask til å høre, men sen til å tale og sen til å bli sint.»  

Og når du har lyttet og deltatt, er du i en bedre posisjon til å sette nødvendige grenser, samtidig som du forklarer dem. 

Noen av oss voksne trenger å våkne opp. Vi kan ikke overlate oppdragelsen og tidsbruken til mediekreftene. Barna er for dyrebare til det. 

Kommentaren kan fritt benyttes med kildehenvisning. 

Sammen gjør vi Jesus synlig i mediene.
Bli Mediepartner eller støtt oss gjerne med en gave. Vipps 55256 eller kontonummer 3000.14.66824.

[gi_en_gave_iframe]

Hva er «En bedre historie om kroppen»?

Kroppens teologi De siste par årene har Tro & Medier, gjennom HeltFri.net, vært involvert i et tverrkirkelig arbeid med arbeidstittel «Kroppens teologi». Her vil vi bidra til at kommende generasjoner forstår, tror og lever Guds gode historie i møte med identitet,...

#

Siste innlegg

$
Pornoaktørene er elsket av Gud!

Pornoaktørene er elsket av Gud!

Tekst: Alexis Lundh «Jeg skulle ønske vi kunne utryddet porno. Menneskeheten hadde vært tjent med det,» er et sitat fra meg i serien «Pornolandet»...

Veiskilt i mediemylderet

Veiskilt i mediemylderet

«Lær den unge veien han skal gå, så forlater han den ikke når han blir gammel», skriver Salomo i Ord 22,6. En kan lett bli litt frustrert på Salomo...

Den fantastiske, dyrebare kroppen

Den fantastiske, dyrebare kroppen

Tekst: Jarle Haugland og Alexis Lundh Teksten var først publisert i Vårt Land«Men han har jo ikke noe på», sa et lite barn i H.C.Andersens eventyr...

Jeg vil lytte til hva «Du sier»

Jeg vil lytte til hva «Du sier»

Alexis Lundh er leder for HeltFri.net som er et av Tro & Mediers arbeid. I denne ukas mediekommentar skriver han om noe han brenner veldig for, nemlig menneskets identitet i Gud. Det er mange faktorer i dagens samfunn som forsøker å definere oss, men vi tror og ønsker å formidle at det er Gud som har sannheten om hvem vi egentlig er.

Ukas ros går til Norge bak fasaden.

Ukas ros går til Norge bak fasaden.

Programmet Norge bak fasaden viser frem mørke sider av landet vårt. Denne uken roser vi programmet for måten de tok opp temaet seksuelle overgrep.

Fred, midt i en urolig tid

Fred, midt i en urolig tid

Av Jarle HauglandHva vil 2021 gi oss? To uker inn i året virker det ikke som om det hjalp noe å legge annus horribilis 2020 bak oss. Januar kom med...

Ukas ros går til Søgne Misjonskirke

Ukas ros går til Søgne Misjonskirke

Året 2020 ble tiden for å tenke nytt. Etter at viruset for alvor slo inn i Norge i mars ble kirker stengt ned og sosial distanse satte kirkefellesskap på prøve. Denne ukas ros går til Søgne Misjonskirke for en utmerket innsats i å nå kirka si og for å danne et unikt digitalt fellesskap.

Tro & Mediers nyttårskavalkade

Tro & Mediers nyttårskavalkade

Det er altfor lett å glemme følgende: Det kristne budskapet er enormt kraftfullt. Det bringer tilgivelse, frihet og kjærlighet til mennesker. Det forteller om seier over nød, ondskap og død. 

Er sekularisert jul det mest inkluderende?

Er sekularisert jul det mest inkluderende?

Det var nok flere som hevet øyenbrynene da Fantorangen skulle være med og synge «Du grønne, glitrende tre» på NRKs nasjonale julelystenning. Her var teksten endret slik at den blanke stjernen nå skulle minne oss om «vår jul», og ikke om «vår Gud», slik originalteksten er.

Gjenoppdag advent!

Gjenoppdag advent!

Det er altfor lett å glemme følgende: Det kristne budskapet er enormt kraftfullt. Det bringer tilgivelse, frihet og kjærlighet til mennesker. Det forteller om seier over nød, ondskap og død. 

Ukas ros går til NRK for viktig journalistikk

Ukas ros går til NRK for viktig journalistikk

Tro & Medier ønsker å gi ukas ros denne gang til Rune Bjerga. Vi vil rose ham for å være et nydelig eksempel på noen som går litt bak nyhetene og får bety noe viktig for dem som står i en uønsket og ufortjent mediestorm.

Ukas ros går til Rune Bjerga

Ukas ros går til Rune Bjerga

Tro & Medier ønsker å gi ukas ros denne gang til Rune Bjerga. Vi vil rose ham for å være et nydelig eksempel på noen som går litt bak nyhetene og får bety noe viktig for dem som står i en uønsket og ufortjent mediestorm.

#
$