Utforske våre nettkurs som vil hjelpe deg å oppdage mer om Gud, kristen tro og livet.

Les mer og meld deg på

Veikart til en god offentlig debatt

av | 14. jun, 2020 | Nyheter

1. Hva vil du skrive om?

Hvilket tema vil du skrive om, og hva vil du oppnå med teksten? Formuler tekstens hovedbudskap i én setning og la det gi retning til hele innlegget.

2. Hvorfor vil du skrive?

Kjenn etter hvorfor temaet engasjerer deg. Er det av kjærlighet til dine medmennesker? Er det fordi du vil kjempe for det som er sant, rett og godt? La 1 Kor 1, 1-3 være målestokken for om du skal skrive eller ikke.

3. Skriv med leseren for øye

Skriv det leseren er interessert i å lese, hellerenn det du ønsker å si. Dette kan være avgjørende for at innlegget kommer på trykk. Leseren må selvsagt ikke være enig med deg, men teksten bør ha en tematikk og en aktualitet som gjør at det blir lest.

4. Fortell en bedre historie

Noen ganger er det riktig å kritisere det destruktive, påtale urett og kjempe mot undertrykkelse. Men la alltid hovedtonen i ditt budskap være et «større ja». Ikke ha hovedfokus på det som bryter ned, men på en annen virkelighet som er vakker, gir liv og setter mennesker fri.

Last ned veikart-plakat ved å klikke på bildet over. 

5. Vær saklig

Det er ofte en styrke for en tekst å begrunne sine argumenter med forskning, sitater fra fagfolk og en god, logisk oppbygging av teksten. Saklighet blir som oftest møtt med respekt, også hos dem som er sterkt uenig i det du skriver.

6. Vekk engasjement

Forsøk å unngå selvfølgeligheter, lange, omstendelige utlegninger eller gjentakelser. Vær poengtert. Og vær gjerne kreativ i din tilnærming til tematikken. La leseren se saken fra en ny side, inviter til reeksjon – og om du skal bruke provokasjon, gjør det i godhet.

7. Inviter til videre dialog

Forsøk, så langt det lar seg gjøre, å ikke la innlegget blir en monolog. Åpne opp for en samtale, imøtese svarinnlegg og bidra til å skape et rom for en god dialog – ikke minst om tematikken er vanskelig og sensitiv.

Sammen gjør vi Jesus synlig i mediene.
Bli Mediepartner eller støtt oss gjerne med en gave. Vipps 55256 eller kontonummer 3000.14.66824.

[gi_en_gave_iframe]
Ukas ros til Carola og Hver gang vi møtes

Ukas ros til Carola og Hver gang vi møtes

Ukas ros går til Carola for hennes sterke og inspirerende vitnesbyrd i sesongåpningen av Hver gang vi møtes på TV 2. Programmet, som ble sendt 1. januar og samlet hele 550.000 seere, oppnådde det høyeste seertallet på fem år! Det var virkelig en imponerende måte å...

Ukas ros til kongefamilien

Ukas ros til kongefamilien

Denne uken vil vi rose kongefamilien, for deres sterke og tydelige vitnesbyrd i programmet Jul i Slottskapellet som ble vist på NRK 18. desember. Se sendingen her. Kronprinsfamilien hadde invitert hjelpearbeidere fra Røde Kors, Flyktninghjelpen, Norsk Folkehjelp,...

#

Siste innlegg

$
Hvorfor ber vi for mediene?

Hvorfor ber vi for mediene?

– Om vi skal se varig endring som setter spor i mennesker, må kampen bæres frem i bønn, skriver Jarle Haugland.

Kristent kunnskapshull

Kristent kunnskapshull

– Selv om vi lever i et kunnskapssamfunn som aldri før, så er det kristne kunnskapshullet kanskje større enn noen gang tidligere, sier Daniel Sæbjørnsen.

Ny spennende bok fra Tro & Medier

Ny spennende bok fra Tro & Medier

Daniel Sæbjørnsen ønsker å gi en grundig og oversiktlig innføring i den kristne tro med boka «Hva er greien med …», som ble lansert 30. september.

Sosiale medier som misjonsmark?

Sosiale medier som misjonsmark?

– Jeg overbevist om at mediearenaen er en misjonsmark på lik linje med landsbyene i Kongo eller Filippinene, sier Jenny Bruvik.

Ukas ros går til Instaordet

Ukas ros går til Instaordet

Instaordet er et daglig bibelvers som står på ren bakgrunn. Kun Guds ord inn i feeden din hver dag. Les Ukas ros her.

Er evangeliet gode nyheter for lhbti-personer?

Er evangeliet gode nyheter for lhbti-personer?

Vårt håp er å kunne formidle en kjærlighetshistorie som omfavner, frigjør og setter oss – hetero, homo og alle andre – i frihet til å leve i Guds gode sannheter om og for oss.

Barnas Bibelpod lanseres 16. juni!

Barnas Bibelpod lanseres 16. juni!

Podkasten Barnas Bibelpod er et hørespill i ti episode. Det handler om to barn som kommer i kontakt med Lukas som forteller om det å være kristen etter Jesus dro til himmelen.

Hvorfor strever du sånn?

Hvorfor strever du sånn?

– Jeg vil vi skal snakke ærlig om livet, vise hvem vi er bak fasaden, snakke frem ekteskap og relasjoner og gi verktøy til å holde livet ut.

Ukas ros går til Partolken

Ukas ros går til Partolken

Ukas ros går til Partolken, Maria Mork, for sin tilstedeværelse i sosiale medier med budskapet om at det er håp for ektepar som strever.

Lederskap, ære og fall

Lederskap, ære og fall

Det blir fort usunt lederskap når personer med usikkert, gjerne for høyt, selvbilde får en fremtredende posisjon i menighet eller organisasjon.

#
$