Utforske våre nettkurs som vil hjelpe deg å oppdage mer om Gud, kristen tro og livet.

Les mer og meld deg på

Vil at Arven etter Adam skal få norske stemmer 

av | 26. jan, 2024 | Nyheter

Den animerte miniserien Arven etter Adam har en primær målgruppe på 50 millioner swahili-talende barn og unge. Nå jobbes det med å oversette den også til norsk.

Av Stein Gudvangen, KPK – stein@kpk.no

Bak serien står den norske filmskaperen og misjonæren Roger Gihlemoen som i en årrekke har jobbet i Afrika tilknyttet Norsk Luthersk Misjonssamband.

Selv har han spøkefullt titulert seg «misjonærkone» fordi det var kona Anne som formelt var ansatt som misjonær under familiens opphold i Tanzania fra 2015 til -22.

«Misjonærkone»

Han var midt i «misjonærkone»-livet da han i 2016 gikk i gang med animasjonsprosjektet.

Ideen oppsto da Gihlemoen innså hvor lite godt TV-innhold som fantes på swahili for barn og unge på skjermer i Øst-Afrika. Arbeidet med serien har krevd masse av ham, og det har tatt mye mer tid enn planlagt å fullføre. I april 2021 snakket Kristelig Pressekontor med Gihlemoen om arbeidet og framdriften:

– Vi har en pilotepisode som snurrer på YouTube allerede, og de andre vil bli lagt ut så snart de blir klare. Så kommer de på TV så fort vi har 15 episoder ferdig, sa han den gangen.

42-åringen regnet da med å være helt i havn med prosjektet tre år senere, altså i år. Helt der er han ennå ikke, men framdriften har likevel vært god. Fire episoder er helt klare, og sammen med dyktige partnere jobber han nå jevnt og trutt med resten. Derfor tror Gihlemoen at slutten av 2025 blir tidspunktet da hele Arven etter Adam er ferdigprodusert.

Den som googler, vil se at antallet omtalte episoder er både 26 og 27. Gihlemoen forklarer til KPK at han ennå ikke vet helt selv hvilket antall de vil ender med. Det kommer an på redigeringsprosessen på de gjenstående episodene som han nå jobber med på heltid hjemme i Askim.

Foto av Roger: privat.

Millioner av seere

Versjonen som lages på swahili for det øst-afrikanske TV-markedet, kan potensielt nå ut til rundt 50 millioner barn og unge i et område der 45 prosent av befolkningen er under 15 år.
Planen er å dubbe talen til en rekke andre språk i tillegg, blant dem somali, farsi, arabisk og tyrkisk. Da kan de animerte bibelhistoriene nå ut til mange hundre millioner barn, ikke bare i Afrika, men i Midtøsten.

Dessuten er det altså sterk interesse for gi serien norske stemmer. Dette prosjektet er allerede i gang, og det er organisasjonen Tro & Medier som står bak. De har akkurat startet en innsamling for å finansiere dubbingen av Arven etter Adam på norsk.

Daglig leder Jarle Haugland mener at Norea Mediemisjon, som står bak Gihlemoens prosjekt, «har gjort en gigantjobb» med serien.

– Vi vil støtte dette fantastiske prosjektet fordi barn trenger å høre bibelhistoriene, og her blir de presentert på en engasjerende og kreativ måte, sier Haugland i en nylig utsendt e-post til mulige givere.

– Tro & Medier ønsker spesielt å nå barn og unge og nye mennesker med evangeliet, og dette prosjektet gjør begge deler, står det videre.
Haugland sier i en verve-mail til personer i sitt personlige nettverk at serien forteller «historiene om flere bibelske personer, hele tiden med Jesus og frelseshistorien som bakteppe».

Foto av Lisa: Stein Gudvangen

Kjendishjelp

– For å få oversatt og spilt inn 27 episoder med norske stemmer, trenger vi å samle inn 270.000 kroner, skriver Tro & Medier til sine givere.

For å få til et best mulig resultat, får prosjektet profesjonell hjelp, og Roger Gihlemoen opplyser til KPK at han har hyrt inn tre kjente skuespillere som allerede har bidratt.

Stig Henrik Hoff er fortellerstemmen, Anders Hatlo gir stemme til Abraham, mens Line Verndal låner bort stemmen sin til Sara. Disse tre er allerede ferdige i studio. Til høsten stiller Lisa Børud opp med sin stemmeprakt som Maria i den norske versjonen, og Maria Engås Halsne, kjent fra The Voice på TV 2, synger på en av seriens sanger og gir Eva norsk stemme.

 

Dette er et samarbeidsprosjekt vi trenger mange med på for å få til. Vil du bidra til at barn og unge kan få se kreative og spennende bibelfortellinger på Youtube?

Takk for din gave!

Raskere produksjon

Gihlemoen opplyser at en ny produksjonsmetode har økt farten i prosjektet vesentlig.

  – Da KPK intervjuet meg sist, kunne vi bruke 40 minutter på å fullføre ett av de 25 bildene som fyller ett sekund med film. For et år siden gikk vi over til en såkalt spillmotor som produserer ett sekund av serien på 2-3 sekunder, sier han.

  Roger Gihlemoen kan kalles filmseriens regissør. Han lager skisser for hver episode som han så sender videre så det kan bli ferdig film av det. Han er nå kommet til episode 20.

  – Når jeg har laget skissen som gjør det mulig å forstå handlingen, har jeg et team som lager klær, hår, kjepper, stokker og geiter eller hva det måtte være før jeg får det tilbake, forklarer han.

  I etterkant er det mye fram og tilbake for å justere, rette opp feil og fylle ut hull. Jobben er detaljert og omstendelig.

  – Det er masse tekniske justeringer, og noen kunstneriske også, sier Gihlemoen.

  I tillegg må han gjøre teologiske avveininger. Han finner det utfordrende å gjøre alle til lags.

  – Det er veldig vanskelig å navigere når du skal framstille bibelhistorie, for hvordan skal alle kunne være enige? Jeg ønsker at alt skal være så riktig som mulig, men du vil alltid tråkke noen på tærne, sier han?

  – Har du utfordringer som ligner på dem bibeloversettere har?

  – Ja, det er helt likt bibeloversettelsesarbeid.

  Gihlemoen er åpen med at prosjektet er forsinket og innser at det har tatt lang tid.

  – Hele prosjektet har vært flytende, for hvordan produserer man en sånn film? Jeg har lært på den vanskelige måten, sier han og opplyser at mens Norea sponser og drifter prosjektet, er det Misjonssambandet som har ham på lønningslista, som misjonær. Han roser dem begge for deres tålmodighet gjennom den ni år lange prosjekttiden som nå ser ut til å nærme seg slutten.

KPK

Sammen gjør vi Jesus synlig i mediene.

Bli fastgiver eller støtt oss gjerne med en gave. Vipps 55256 eller kontonummer 3000.14.66824.

Slaveri i Bibelen

Slavehold i bibelsk tid var noe annet enn det vi ofte tenker på i dag når vi tenker på slaveri. Så hva sier egentlig Bibelen om slaveri?

#

Siste innlegg

$

Den livsviktige ventingen

I en tid der smarttelefonen alltid er innenfor rekkevidde, klar til å underholde oss, har venting dårlige kår. Og dermed forsvinner også forventningen. Pinsehøytiden kaller oss til å gå en annen vei. 

Jesus kommer igjen!

Kristi himmelfartsdag utfordrer oss i Norge i dag til å løfte blikket, la forventningen oppstå – og misjonsengasjementet vekkes.

Ukas ros til Kari-Hilde French

– Hun har formidlet morskjærlighet, nestekjærlighet, nåde og forsoning på en forbilledlig måte, sier redaktør i Tro & Medier, Berit H. Steensen.

Vi trenger journalister som forstår kristen tro

I dag var det en ulykke i Bergens mest trafikkerte kryss. Det var en tydelig blindsone-situasjon. Når man ikke ser godt nok etter, eller kjenner til trafikkbildet, kan det oppstå farlige situasjoner. Det bør også journalister ta på alvor i møte med livssynsmangfoldet.

Jesus synlig – i 17.mai-toget i Bergen

Jesus synlig – i 17.mai-toget i Bergen

I dag gikk jeg i 17.mai-tog i Bergen sammen med Bergens Indremisjon – og andre som ønsket å være med og synge kristne sanger for de tusener som stod og så på toget. Som vanlig gikk jeg med en klump i halsen.

Derfor blir vi Tro & Medier

Hva vil det si å være en kristen medieorganisasjon i et etterkristent land? Svarene har ført til en styrket misjonsstrategi og endret navn på organisasjonen.

Ukas ros til «Beat for beat»

– Det sentrale budskapet om Jesus og frelsen ble nært og personlig under sist sending av «Beat for beat» på NRK, sier redaktør i Tro & Medier, Berit H. Steensen.

Vi har en elefant i kirken!  

Vi har en elefant i kirken!  

Pornografi som læringsarena er en katastrofe for noe av det vakreste Gud har ment skulle skje mellom mann og kvinne. Vi har et ansvar ovenfor den kommende generasjonen, vi må se skammen i øynene og snakke om det.

Ukas ros til «Menneskeverd»

– Menneskeverd har frontet Rockesokk-kampanjen på en flott måte og de har skapt engasjement for en veldig viktig sak, sier Berit H. Steensen i Familie & Medier.

Bare en tanke…

Jeg er oppvokst i et aktivt kristent hjem og ble tidlig interessert i teologi. Analyse av bibeltekster var min favorittsyssel fra ungdomsskolen,...

Ukas ros til «Anno»

– Vi har mottatt ros på programmet fra flere hold. Det har godt innhold og er nærmest er fritt for dårlig språk, sier redaktør Berit H. Steensen i Familie & Medier.

Selger sjelen for komfort

Vi søker det enkle, det komfortable, til nesten hvilken som helst pris. Hva er egentlig baksiden med at alt skal være enklest mulig? 

Nytt nettkurs på kurs.omGud.net – Det ondes problem

Nytt nettkurs på kurs.omGud.net – Det ondes problem

Nå har vi åpnet opp et nytt gratis nettkurs på kurs.omGud.net som tar opp temaet «Det ondes problem». Det er et stort, vondt og vanskelig spørsmål som det er viktig å tenke gjennom både for kristne og ikke-kristne.

Trygghet i et samfunn preget av frykt

Et blikk på nyhetsbildet viser oss et ustabilt vestlig samfunn, i noens øyne på vei mot sammenbrudd. Hva gjør det med oss? Jeg er redd det fører til et samfunn styrt av frykt. For å overleve som samfunn og medmennesker trenger vi å bevege oss i en annen retning.

Fem lærdommer fra lignelsen om såmannen

Jeg var nylig i Misjonssalen Ålesund og talte. Søndagens tekst var lignelsen om såmannen, som vi finner i Luk 8. Her er fem viktige lærdommer jeg mener vi kan hente fra denne lignelsen.

Å gjøre Jesus synlig

Jeg leder en organisasjon som ønsker å gjøre Jesus synlig i mediene. Det er ikke et ufarlig oppdrag. Synligheten kan fort vise seg å være en destruktiv venn.

Ukas ros til Nåde-skilt på Ål stasjon

Konfirmantene på Ål arbeidet med temaet nåde i forbindelse med reformasjonsjubileet. De laget seks skilt som henger på ulike bygninger i sentrum. – Dette er et flott initiativ og er med på å gjøre Jesus synlig, sier Berit H. Steensen i Familie & Medier.

#
$