Utforske våre nettkurs som vil hjelpe deg å oppdage mer om Gud, kristen tro og livet.

Les mer og meld deg på

Vil at Arven etter Adam skal få norske stemmer 

av | 26. jan, 2024 | Nyheter

Den animerte miniserien Arven etter Adam har en primær målgruppe på 50 millioner swahili-talende barn og unge. Nå jobbes det med å oversette den også til norsk.

Av Stein Gudvangen, KPK – stein@kpk.no

Bak serien står den norske filmskaperen og misjonæren Roger Gihlemoen som i en årrekke har jobbet i Afrika tilknyttet Norsk Luthersk Misjonssamband.

Selv har han spøkefullt titulert seg «misjonærkone» fordi det var kona Anne som formelt var ansatt som misjonær under familiens opphold i Tanzania fra 2015 til -22.

«Misjonærkone»

Han var midt i «misjonærkone»-livet da han i 2016 gikk i gang med animasjonsprosjektet.

Ideen oppsto da Gihlemoen innså hvor lite godt TV-innhold som fantes på swahili for barn og unge på skjermer i Øst-Afrika. Arbeidet med serien har krevd masse av ham, og det har tatt mye mer tid enn planlagt å fullføre. I april 2021 snakket Kristelig Pressekontor med Gihlemoen om arbeidet og framdriften:

– Vi har en pilotepisode som snurrer på YouTube allerede, og de andre vil bli lagt ut så snart de blir klare. Så kommer de på TV så fort vi har 15 episoder ferdig, sa han den gangen.

42-åringen regnet da med å være helt i havn med prosjektet tre år senere, altså i år. Helt der er han ennå ikke, men framdriften har likevel vært god. Fire episoder er helt klare, og sammen med dyktige partnere jobber han nå jevnt og trutt med resten. Derfor tror Gihlemoen at slutten av 2025 blir tidspunktet da hele Arven etter Adam er ferdigprodusert.

Den som googler, vil se at antallet omtalte episoder er både 26 og 27. Gihlemoen forklarer til KPK at han ennå ikke vet helt selv hvilket antall de vil ender med. Det kommer an på redigeringsprosessen på de gjenstående episodene som han nå jobber med på heltid hjemme i Askim.

Foto av Roger: privat.

Millioner av seere

Versjonen som lages på swahili for det øst-afrikanske TV-markedet, kan potensielt nå ut til rundt 50 millioner barn og unge i et område der 45 prosent av befolkningen er under 15 år.
Planen er å dubbe talen til en rekke andre språk i tillegg, blant dem somali, farsi, arabisk og tyrkisk. Da kan de animerte bibelhistoriene nå ut til mange hundre millioner barn, ikke bare i Afrika, men i Midtøsten.

Dessuten er det altså sterk interesse for gi serien norske stemmer. Dette prosjektet er allerede i gang, og det er organisasjonen Tro & Medier som står bak. De har akkurat startet en innsamling for å finansiere dubbingen av Arven etter Adam på norsk.

Daglig leder Jarle Haugland mener at Norea Mediemisjon, som står bak Gihlemoens prosjekt, «har gjort en gigantjobb» med serien.

– Vi vil støtte dette fantastiske prosjektet fordi barn trenger å høre bibelhistoriene, og her blir de presentert på en engasjerende og kreativ måte, sier Haugland i en nylig utsendt e-post til mulige givere.

– Tro & Medier ønsker spesielt å nå barn og unge og nye mennesker med evangeliet, og dette prosjektet gjør begge deler, står det videre.
Haugland sier i en verve-mail til personer i sitt personlige nettverk at serien forteller «historiene om flere bibelske personer, hele tiden med Jesus og frelseshistorien som bakteppe».

Foto av Lisa: Stein Gudvangen

Kjendishjelp

– For å få oversatt og spilt inn 27 episoder med norske stemmer, trenger vi å samle inn 270.000 kroner, skriver Tro & Medier til sine givere.

For å få til et best mulig resultat, får prosjektet profesjonell hjelp, og Roger Gihlemoen opplyser til KPK at han har hyrt inn tre kjente skuespillere som allerede har bidratt.

Stig Henrik Hoff er fortellerstemmen, Anders Hatlo gir stemme til Abraham, mens Line Verndal låner bort stemmen sin til Sara. Disse tre er allerede ferdige i studio. Til høsten stiller Lisa Børud opp med sin stemmeprakt som Maria i den norske versjonen, og Maria Engås Halsne, kjent fra The Voice på TV 2, synger på en av seriens sanger og gir Eva norsk stemme.

 

Dette er et samarbeidsprosjekt vi trenger mange med på for å få til. Vil du bidra til at barn og unge kan få se kreative og spennende bibelfortellinger på Youtube?

Takk for din gave!

Raskere produksjon

Gihlemoen opplyser at en ny produksjonsmetode har økt farten i prosjektet vesentlig.

  – Da KPK intervjuet meg sist, kunne vi bruke 40 minutter på å fullføre ett av de 25 bildene som fyller ett sekund med film. For et år siden gikk vi over til en såkalt spillmotor som produserer ett sekund av serien på 2-3 sekunder, sier han.

  Roger Gihlemoen kan kalles filmseriens regissør. Han lager skisser for hver episode som han så sender videre så det kan bli ferdig film av det. Han er nå kommet til episode 20.

  – Når jeg har laget skissen som gjør det mulig å forstå handlingen, har jeg et team som lager klær, hår, kjepper, stokker og geiter eller hva det måtte være før jeg får det tilbake, forklarer han.

  I etterkant er det mye fram og tilbake for å justere, rette opp feil og fylle ut hull. Jobben er detaljert og omstendelig.

  – Det er masse tekniske justeringer, og noen kunstneriske også, sier Gihlemoen.

  I tillegg må han gjøre teologiske avveininger. Han finner det utfordrende å gjøre alle til lags.

  – Det er veldig vanskelig å navigere når du skal framstille bibelhistorie, for hvordan skal alle kunne være enige? Jeg ønsker at alt skal være så riktig som mulig, men du vil alltid tråkke noen på tærne, sier han?

  – Har du utfordringer som ligner på dem bibeloversettere har?

  – Ja, det er helt likt bibeloversettelsesarbeid.

  Gihlemoen er åpen med at prosjektet er forsinket og innser at det har tatt lang tid.

  – Hele prosjektet har vært flytende, for hvordan produserer man en sånn film? Jeg har lært på den vanskelige måten, sier han og opplyser at mens Norea sponser og drifter prosjektet, er det Misjonssambandet som har ham på lønningslista, som misjonær. Han roser dem begge for deres tålmodighet gjennom den ni år lange prosjekttiden som nå ser ut til å nærme seg slutten.

KPK

Sammen gjør vi Jesus synlig i mediene.

Bli fastgiver eller støtt oss gjerne med en gave. Vipps 55256 eller kontonummer 3000.14.66824.

#

Siste innlegg

$

Ukas ros til Ingrid Vatnar Olsen

– Hun er modig som formulerer verdier som går på tvers av det mange tenker om sex, og gjør det på en måte som vekker ettertanke, sier Alexis Lundh, leder for Ungdom & Medier.

Ukas ros til Leo Ajkic

– Dette ble et personlig og nært møte mellom Leo Ajkic og mennesker på flukt, sier Berit Steensen i Familie & Medier.

Det aller viktigste i 2017

I møte med 2017 har jeg to ønsker. Disse har en livsforvandlende kraft i seg. Og om kristent mediearbeid preges av dette, vil mennesker komme til tro.

Immanuel – håpet for en verden i kaos

Finnes det noe håp for verden i dag? Nyhetsbildet i mediene kan få det ubehagelige spørsmålet til å melde seg. Er vi overgitt til oss selv i en tilsynelatende håpløs oppgave med å skape mening i en verden i krise? Mediebudskapet kan gi næring til frykt, uro og angst. Vi hører om konflikter, terroraksjoner, naturkatastrofer – og i skrivende stund er mange, med rette eller urette, bekymret for hva valget i USA vil gjøre med tryggheten i verden. 

2016 – en slags oppsummering

2016 – en slags oppsummering

Året nærmer seg slutten. Vi skal feire den grensesprengende hendelsen at Gud ble menneske i Jesus – for å frelse oss. Samtidig er nyttår rett rundt hjørnet, en tid som ofte brukes til oppsummering av året som er gått og kanskje også noen refleksjoner rundt året som snart begynner.

Evangeliet og Snøfall

Evangeliet og Snøfall

«Du har skapt oss til deg, Gud, og vårt hjerte er urolig inntil det finner hvile i deg.» Sitatet fra Augustin slår meg idet jeg sitter og ser Snøfall, årets julekalender på NRK. Kan en koselig tv-serie, foreløpig uten referanser til julebudskapet, fortelle oss noe om menneskers dypeste behov? 

Black Friday og takknemlighet

Black Friday og takknemlighet

Black Friday er unnagjort, en dag som har utviklet seg til en kjøpefest over flere dager, omsluttet av massiv markedsføring. Hva hadde skjedd om vi hadde tatt oss tid til å reflektere over hva slags torsdag som kommer før denne handlefredagen? 

Ukas ros til «Vårt lille land»

– Det er viktig at stoff om jødene og Israel formidles fra en annen vinkling enn det som er vanlig. Programserien har vært flink til å trekke frem historier som gjerne aldri blir presentert ellers, sier Berit H. Steensen i Familie & Medier.

Ukas ros til Erna Solberg

–Det er veldig bra at Erna Solberg ser viktigheten av å tilby elever gudstjeneste i høytidene, sier Berit H. Steensen i Familie & Medier.

Pressen trenger en djevelens advokat

«Hva i all verden skjedde nå?» Dette spørsmålet fór gjennom hodet på journalister og politiske kommentatorer morgenen 9.november. Stikk i strid med meningsmålinger, prognoser og politiske analyser, var Trump blitt valgt til president. Hvordan kunne de unngå å se at det kunne skje? Og kan pressen i Norge lære noe av dette?

Visjon Norge og vakker tro

Dypest sett er den såkalte Visjon Norge-familien drevet av en opplevelse av at troen på Jesus er noe vakkert, noe som flere må få oppleve.

Ukas ros til VG

– Det gledelig at VG har skrevet flere ulike saker og publisert debattinnlegg som berører tro, religion og livssyn sier Jarle Haugland.

Et møte ved Kristi kors

Det er vondt å se hvordan situasjonen rundt Visjon Norge har utviklet seg i etterkant av programmet «Pengepredikanten». Finnes det en god vei ut av krisen? 

Visjon Norge og NRK Brennpunkt

Følgende er en uttalelse fra styreleder og daglig leder i etterkant av NRK Brennpunkts dokumentar «Pengepredikanten», om Visjon Norges virksomhet.

2016 – en slags oppsummering

Trenger troen forsvares?

«… jeg er overbevist om at hver og en av oss – uansett om vi tror eller ikke tror på en Gud – trenger å tenke igjennom hva vi egentlig mener og tror, innerst inne.» Dette sier en tidligere troende om sin reise bort fra en kristen tro. Og vi trenger å la oss utfordre.

#
$