Utforske våre nettkurs som vil hjelpe deg å oppdage mer om Gud, kristen tro og livet.

Les mer og meld deg på

Vil nå unge med evangeliet på nett

av | 7. jun, 2019 | Nyheter

Vil nå unge med evangeliet på nett

av jun 7, 2019

Med korte, profesjonelle videoer på sosiale medier vil Tro & Medier nå yngre målgrupper med evangeliet på nett.

De siste årene har Tro & Medier fått god respons på sine nettkurs rettet mot folk i alderen 40 pluss og 60 pluss. På omGud.net har de blant annet brukt videoserien «Velkommen hjem» med Egil Svartdahl og «Veien» med Johnn Hardang for å formidle troen.

– Nå ønsker vi å fokusere på en yngre målgruppe på 18 pluss og nå denne generasjonen med evangeliet. Vi ønsker å bruke sosiale medier og ulike plattformer, sier leder for omGud.net Kjetil Fyllingen til Kristelig Pressekontor.

Tro & Medier har ansatt Daniel Sæbjørnsen i en deltidsstilling for å jobbe spesielt med denne målgruppen. Han trekker blant annet fram NRK-serien Skam som et forbilde i hvordan man kan nå ungdommen på nett.

Daniel Sæbjørnsen blir en del av Tro & Medier og skal jobbe som prosjektleder for 18+-arbeidet til omGud.net.

– Skam ble populært mye takket være en induktiv tilnærming der man er der ungdommene er, lytter til dem og skaper gjenkjennelse. Vi må ta utgangspunkt i de unges opplevde behov og derfra lede dem inn til evangeliet, sier Sæbjørnsen, som også skal jobbe som menighetsplanter og forkynner ved siden av jobben i omGud.net.

Video tok av

Sæbjørnsen er ikke uerfaren når det gjelder å kommunisere på nett. En video han laget sammen med Mathias Haughom i vinter er vist over 36 000 ganger på Facebook og delt nesten 400 ganger.

– Videoen tok av mer enn vi hadde sett for oss. Det gjorde at jeg fikk øynene opp for at det her finnes muligheter for å nå mennesker i Norge og at vi trenger å komme på banen, sier 26-åringen til KPK.

Det var også denne videoen som gjorde at Tro & Medier fikk øynene opp for den unge forkynneren.

– Daniel er en ekstremt dyktig og relativt ung kommunikator. Vi fant ut det var en god klaff mellom det han ønsker å jobbe med og det vi prøver å få til, sier Fyllingen.

Avhengig av at kristne deler

I første omgang ønsker Sæbjørnsen å produsere flere korte videoer som kan treffe målgruppen han skal jobbe med. Den store utfordringen blir å nå ut til andre enn bare de kristne.

– Det er nok uunngåelig at videoene i begynnelsen særlig vil ha en appell for ungdommer som alt er troende, men det fantastiske med sosiale medier er at når noen liker eller deler så vekker det nysgjerrighet. Vi er avhengige av at det har en katalyserende effekt at kristne ungdommer liker og deler med sine nettverk av skolekamerater og -venninner, sier han.

Sæbjørnsen er opptatt av at videoene skal presenteres profesjonelt og ta ungdommen på alvor.

– Vi vil tenne et håp i dem som de ikke finner andre steder, først og fremst gjennom sosiale medier. Deretter vil vi skape nettkurs som kan ta dem mer i dybden og lede dem videre i en prosess fra søkende og nysgjerrige til å bli disipler, sier han.

Fyllingen bekrefter det finnes mye bra stoff for denne målgruppen på nett allerede, men mener det meste er rettet mot ungdom som allerede er en del av en kristen sammenheng.

– Vi ønsker å lage noe som kan treffe dem som ikke tror enda. Kanskje vi om et år kan se en godt etablert Insta- eller Snapchat-pastor, sier han. 

KPK

Sammen gjør vi Jesus synlig i mediene.

Bli Mediepartner eller støtt oss gjerne med en gave. Vipps 55256 eller kontonummer 3000.14.66824.

#

Siste innlegg

$
Ukas ros går til «Einig?» på NRK

Ukas ros går til «Einig?» på NRK

NRK har i forkant av årets valg laget et nytt og annerledes programkonsept i «Einig?». Ingunn Solheim, tidligere programleder i Debatten, sier i...

Jeg tror på Tro & Medier

Jeg tror på Tro & Medier

Jeg ønsker å synliggjøre Jesus og det han har gjort for oss. I mediene. I alle kanaler. Som styreleder i Tro & Medier opplever jeg at jeg får...

Barna skal være stolt av troen sin

Barna skal være stolt av troen sin

  Av Simen Søvik, 2019 I Filadelfiakirken Oslo har en liten gjeng med dukker tatt ansvar for trosformidlingen til barn. Der produseres det...

Mediestipend 2019

Mediestipend 2019

Årets mottakere av Tro & Mediers Mediestipend er klare. Med det ønsker vi å bidra til dyktiggjøring av kristne mediearbeidere, og gi støtte til...

En historie verdt å kjempe for

En historie verdt å kjempe for

Hvilke historier lytter vi til og hvilke historier forteller vi? Vi omgis av historier, små og store fortellinger som utgjør livet. Noen historier...

– Det handler om de gode ideene

– Det handler om de gode ideene

  Av Simen Søvik, 8.mai 2019 Time etter time sendes det ut innhold gjennom tv-boksen din, eller DAB-radioen. Hele døgnet på utallige kanaler....

Bygger relasjoner over nett

Bygger relasjoner over nett

Mads har en stor lidenskap for dataspill og kirke. Han er ingen online misjonær, men trygg i troen. Det åpner for spennende relasjoner på...

Analyse av Lovleg

Analyse av Lovleg

Analyser skal styrke kontakten med kanalene i Norge Tro & Medier ønsker å styrke kontakten med kanalene og gi dem analyser som på et høyt faglig...

#
$