Utforske våre nettkurs som vil hjelpe deg å oppdage mer om Gud, kristen tro og livet.

Les mer og meld deg på

7 spørsmål alle som driver en nettside bør tenke litt på

av | 4. apr, 2018 | Nyheter

7 spørsmål alle som driver en nettside bør tenke litt på

av apr 4, 2018

Skal du starte en nettside i 2018?

Eller driver du allerede en nettside?

Her er en liten liste med ting jeg mener at de som starter eller driver en nettside i 2018 bør tenke på.

For mange vil dette være helt selvsagte ting.

Her er det ikke noe veldig nytt og revolusjonerende.

Men det er fort gjort å glemme, så derfor kan det være greit med litt repetisjon?

Dette er i alle fall spørsmål jeg grubler på litt inn i mellom, og jeg har absolutt ikke to streker under alle svarene.

Av Kjetil Fyllingen,
leder for OmGud.net

1. Fungerer nettsiden bra på mobil?

De fleste som lager nettsider gjør det via en datamaskin.

De fleste som besøker en nettside gjør det via en mobiltelefon.

Det handler ikke bare om at siden skal være responsiv.

Innholdet skal være lett å konsumere / skanne på mobilen.

  • Er fonten stor nok?
  • Er det nok mellomrom i teksten?
  • Er det nok mellomoverskrifter?

2. Har du en tydelig «Call to action»?

Hva skal de som kommer innom siden gjøre etter at de har lest / scannet seg gjennom det du har publisert?

  • Skal de respondere på det du skriver?
  • Skal de skrive seg på et nyhetsbrev?
  • Skal de følge deg i sosiale medier?
  • Skal de kjøpe noe av deg?
  • ???

Kort og godt hva er hensikten med siden?

3. Følger du med på statistikken?

Det kan være lett å henge seg for mye opp i statistikken.

Men jeg tror også mange er for lite opptatt av å se hva som gir trafikk inn til siden.

Hva på nettsiden oppleves relevant, og hva bør eventuelt endres på for å nå målsetningen med siden?

4. Benytter du Facebook-pikselen?

Annonserer du på facebook, eller skal du gjøre det en gang i fremtiden?

Da bør du absolutt ha på plass en Facebook-piksel.

Facebook-pikselen er et analyseverktøy som lar deg måle effektiviteten av annonseringen din.

Du kan benytte pikseldata til å sørge for at annonsene dine vises til de riktige personene, og du kan bygge opp annonsepublikum.

Les mer om dette her: facebook.com/business

5. Er nettsiden din rask nok?

Da er vi over på et område som ikke er like lekendelett.

For her kan kronene fort begynne å rulle, dersom målet er å få en helt optimal nettside.

For min del, og mange ideelle organisasjoner jeg kjenner til, vil økonomien og teknisk innsikt, være en bremsekloss her.

Men det er noen enkle grep som alle kan ta.

Som for eksempel å krympe bilder som skal inn på siden.

En bra start kan være å teste siden.

Det finnes mange måter å gjøre det på.

Oppdager du at nettsiden din skårer helt elendig kan det være lurt å ta noen grep.

6. Tenker du litt på SEO – «Search Engine Optimization» – Søkemotoroptimalisering?

For meg, og sikkert veldig mange andre, handler det om å bruke Yoast SEO utvidelsen til WordPress.

Det gir god hjelp til å formatere innholdet på en måte som Google (sannsynligvis) liker.

Generelt tror jeg det er viktigere å fokusere på å publisere bra innhold, enn å satse på å «hacke» algoritmene til Google…

7. Bruker du nok og lovlige bilder?

Det overrasker meg at jeg stadig kan se nettsider som tydelig benyttet bilder de bare har «funnet» på google.

Til og med bilder med vannmerke på har jeg sett på ganske seriøse nettsider.

Eller at jeg finner bilder jeg selv har tatt, frimodig publisert på andre nettsider.

Det burde ikke være vanskelig å finne gode og lovlige bilder på sider som UnsplashPixabay eller Pexels.

Utfordringen er kanskje at alt for mange bruker de samme bildene?

Vil du bruke litt penger på bilder kan du sjekke ut Lightstock.

Eller du kan ta bildene selv

Er det flere ting som bør med på listen?

Hvordan er det med deg og din nettside (viss du har en)?

Har du kontroll på alle disse tingene?

Er det andre ting du synes det er viktig å tenke på?

Send oss gjerne dine tanker og tips til kjetil@troogmedier.no

Tro & Mediers nyttårskavalkade 2024

Tro & Mediers nyttårskavalkade 2024

Nå nærmer det seg slutten på året, og vi har samlet noen av de mest populære innleggene fra Facebook-siden vår – innlegg som har inspirert, fått dere til å reflektere og kanskje dele videre. Klikk på overskriftene for hver måned og bli med på en reise gjennom årets...

2024 – en oppsummering

2024 – en oppsummering

Nysgjerrig på hva vi har gjort i 2024? Her er en oppsummering av noen av våre høydepunkter! Gjennom året har vi publisert både nettartikler og spennende artikler fra bladet vårt På Bølgelengde, som du forresten kan få tilsendt gratis i posten – bare trykk her. Ca....

Jarle oppsummerer 2024

Jarle oppsummerer 2024

Tro & Medier-sjef Jarle Haugland har i 2024 ledet en undersøkelse om pornobruk blant kristne, utviklet et eget nettkurs og arbeidet for at Tro & Medier skal dykke dypere inn i viktige temaer.

#

Siste innlegg

$
Kraften i påskens budskap

Kraften i påskens budskap

Jeg tror påsken er det sterkeste stedet å begynne i møte med motløsheten, håpløsheten og uroen som preger vår verden så sårt. Gud ble menneske, og Guds sønn var godt kjent med dødsangst i Getsemane. Men han gikk hele veien til Golgata og vant seier.

«Så stakk det dem i hjertet»

«Så stakk det dem i hjertet»

Jeg brukte litt tid på å fordøye nyheten, før jeg orket å gå inn på noen aviser for å se hva som var skrevet. Det jeg så var rystende. Vi kunne vel alle kjenne på avmakt og hjelpeløshet den dagen. Goliat mot David. Jeg fant meg selv på kne, dekket i tårer og snørr noen timer etterpå. I bønn for Ukraina og menneskene som så urettferdig står midt mellom en stormakt og dens mål.

Ukas ros går til NRK Supernytt

Ukas ros går til NRK Supernytt

Denne uka ønsker vi å gi ros til NRK Supernytt for deres reportasje fra Ulsteinvik Tensing, som viser kristne ungdommer på en positiv måte!

Ukas ros går til NRK

Ukas ros går til NRK

Denne uka ønsker vi å gi ros til NRK for å belyse et stort problem, men også for å løfte frem de som arbeider for å gjøre noe med det!

Bibelen på podkast ble redningen

Bibelen på podkast ble redningen

Det at man kan ta imot Guds ord uten å bruke øynene ga meg et helt annet bilde på hva historiene betyr. Det tillot meg å i større grad bruke kreativitet, som er gitt av Gud, til tolkning. Det oppleves mer visuelt og ekte, og det tilfører virkelig mye godt inn i min tro og mitt gudsliv.

Er det så farlig med pornografi?

Er det så farlig med pornografi?

Jeg er redd for at noen fra neste generasjon snur seg til oss og spør, i kjølvannet av sårede og ødelagte mennesker: «Hvorfor gjorde dere ikke mer?

Ukas ros til Farmen-ros

Ukas ros til Farmen-ros

– Denne lille sekvensen på Farmen viser hvordan vi kan oppdage gull hos andre mennesker når vi tør å legge til side bildet vi bærer med oss. Det skaper flotte møter mellom mennesker og godt TV. Slike øyeblikk vil vi se mer av, sier Vilhelm Viksøy.

To uenige, fantastiske menn på Farmen

To uenige, fantastiske menn på Farmen

Av Alexis Lundh«Vebjørn er oppriktig – og det trodde jeg aldri at skulle komme ut av min munn – en fantastisk mann», uttalte Farmen-deltaker...

Ukens ros til The Voice-mentorene

Ukens ros til The Voice-mentorene

Dette er fire mentorer som kunne valgt å briljere og hovere, men som i stedet velger de en ydmyk tilnærming til oppgaven uten å snakke ned verken deltakerne eller de konkurrerende mentorene, sier Vilhelm Viksøy.

Hvem skal du slutte å følge?

Hvem skal du slutte å følge?

Av Jenny Ofrim Bruvik«Nytt år og nye muligheter», sier man ofte etter rakettene har skutt sin fart opp og tegnet lyse bilder på den mørke himmelen....

Ukas ros går til «Din sang»

Ukas ros går til «Din sang»

– Programmene gir oss sterke møter med mennesker som har opplevd krevende motbakker i livet, men der det er glede og håp å finne.

Jesus på barne-tv i jula?

Jesus på barne-tv i jula?

Det blir stadig vanskeligere å finne det kristne julebudskapet på NRK Super. Men hvem sitt ansvar er det? 

Et vekkerrop

Et vekkerrop

Vi ble kanskje sjokkert, men jeg er redd for at effekten var kortvarig. Vi ristet på hodet over hva noen ungdommer på Sørlandet gjorde, og livet gikk videre med nyere nyheter eller statuser på Facebook.

#
$