Utforske våre nettkurs som vil hjelpe deg å oppdage mer om Gud, kristen tro og livet.

Les mer og meld deg på

7 spørsmål alle som driver en nettside bør tenke litt på

av | 4. apr, 2018 | Nyheter

7 spørsmål alle som driver en nettside bør tenke litt på

av apr 4, 2018

Skal du starte en nettside i 2018?

Eller driver du allerede en nettside?

Her er en liten liste med ting jeg mener at de som starter eller driver en nettside i 2018 bør tenke på.

For mange vil dette være helt selvsagte ting.

Her er det ikke noe veldig nytt og revolusjonerende.

Men det er fort gjort å glemme, så derfor kan det være greit med litt repetisjon?

Dette er i alle fall spørsmål jeg grubler på litt inn i mellom, og jeg har absolutt ikke to streker under alle svarene.

Av Kjetil Fyllingen,
leder for OmGud.net

1. Fungerer nettsiden bra på mobil?

De fleste som lager nettsider gjør det via en datamaskin.

De fleste som besøker en nettside gjør det via en mobiltelefon.

Det handler ikke bare om at siden skal være responsiv.

Innholdet skal være lett å konsumere / skanne på mobilen.

  • Er fonten stor nok?
  • Er det nok mellomrom i teksten?
  • Er det nok mellomoverskrifter?

2. Har du en tydelig «Call to action»?

Hva skal de som kommer innom siden gjøre etter at de har lest / scannet seg gjennom det du har publisert?

  • Skal de respondere på det du skriver?
  • Skal de skrive seg på et nyhetsbrev?
  • Skal de følge deg i sosiale medier?
  • Skal de kjøpe noe av deg?
  • ???

Kort og godt hva er hensikten med siden?

3. Følger du med på statistikken?

Det kan være lett å henge seg for mye opp i statistikken.

Men jeg tror også mange er for lite opptatt av å se hva som gir trafikk inn til siden.

Hva på nettsiden oppleves relevant, og hva bør eventuelt endres på for å nå målsetningen med siden?

4. Benytter du Facebook-pikselen?

Annonserer du på facebook, eller skal du gjøre det en gang i fremtiden?

Da bør du absolutt ha på plass en Facebook-piksel.

Facebook-pikselen er et analyseverktøy som lar deg måle effektiviteten av annonseringen din.

Du kan benytte pikseldata til å sørge for at annonsene dine vises til de riktige personene, og du kan bygge opp annonsepublikum.

Les mer om dette her: facebook.com/business

5. Er nettsiden din rask nok?

Da er vi over på et område som ikke er like lekendelett.

For her kan kronene fort begynne å rulle, dersom målet er å få en helt optimal nettside.

For min del, og mange ideelle organisasjoner jeg kjenner til, vil økonomien og teknisk innsikt, være en bremsekloss her.

Men det er noen enkle grep som alle kan ta.

Som for eksempel å krympe bilder som skal inn på siden.

En bra start kan være å teste siden.

Det finnes mange måter å gjøre det på.

Oppdager du at nettsiden din skårer helt elendig kan det være lurt å ta noen grep.

6. Tenker du litt på SEO – «Search Engine Optimization» – Søkemotoroptimalisering?

For meg, og sikkert veldig mange andre, handler det om å bruke Yoast SEO utvidelsen til WordPress.

Det gir god hjelp til å formatere innholdet på en måte som Google (sannsynligvis) liker.

Generelt tror jeg det er viktigere å fokusere på å publisere bra innhold, enn å satse på å «hacke» algoritmene til Google…

7. Bruker du nok og lovlige bilder?

Det overrasker meg at jeg stadig kan se nettsider som tydelig benyttet bilder de bare har «funnet» på google.

Til og med bilder med vannmerke på har jeg sett på ganske seriøse nettsider.

Eller at jeg finner bilder jeg selv har tatt, frimodig publisert på andre nettsider.

Det burde ikke være vanskelig å finne gode og lovlige bilder på sider som UnsplashPixabay eller Pexels.

Utfordringen er kanskje at alt for mange bruker de samme bildene?

Vil du bruke litt penger på bilder kan du sjekke ut Lightstock.

Eller du kan ta bildene selv

Er det flere ting som bør med på listen?

Hvordan er det med deg og din nettside (viss du har en)?

Har du kontroll på alle disse tingene?

Er det andre ting du synes det er viktig å tenke på?

Send oss gjerne dine tanker og tips til kjetil@troogmedier.no

Kjære unge jente

Jeg vil gjerne dele noen tanker med deg som jeg tror opptar deg, og som jeg er overbevist om at du trenger å bli minnet på i den tiden vi lever i. 

Den offentlige samtale + kristne = ? 

Å «stikke hodet fram» kommer selvsagt med en pris – men hver gang en gjør det, innser en at mange flere deler meningene, men ikke nødvendigvis motet til å si det selv.

#

Siste innlegg

$
Skjermbruk i koronatiden

Skjermbruk i koronatiden

Av: Jarle Haugland, daglig leder1. Vær sjef i egen skjermbruk   Første råd gjelder uansett koronavirus eller ikke: Mediene kjemper om din...

La oss bringe håp i en urolig tid

La oss bringe håp i en urolig tid

Foto: skjermdumpKirker og menigheter har de siste dagene snudd seg rundt og sett mulighetene mer enn utfordringene. La oss fortsette med dette,...

Tro i urolige tider

Tro i urolige tider

Jarle Haugland deler noen tanker om den uroen, frykten og angsten mange kan kjenne på i slike urolige tider vi er i nå.

Tusen takk, mamma

Tusen takk, mamma

Foto: Skjermdump fra TV 2 SumoMer enn noen gang tidligere trenger vi foreldre som våger å sette grenser for sine barn. Foto: Skjermdump fra TV 2...

Ukas ros til samlivsappen VI

Ukas ros til samlivsappen VI

Samlivsappen VI skal styrke parforholdet. Det ønsker vi å rose!  VI-appen er et enkelt og effektivt hverdagsverktøy som gir par faglige råd og...

I en tid som denne

I en tid som denne

Foto: Skjermdump fra TV 2 SumoHvordan skal kristne leve i en tid som denne? Kjetil Fyllingen har noen tanker om akkurat dette.Foto: Skjermdump fra...

Ukas ros går til Lydian og NRK Super

Ukas ros går til Lydian og NRK Super

«Lydian synest det er fint å vekse opp som pinseven og meiner at det å tru på Jesus er bra. Likevel synest han det kan vere kjedeleg på vaksenmøter....

Ukas ros går til Maud Angelica Behn

Ukas ros går til Maud Angelica Behn

Ukas ros går til Maud Angelica BehnNoen ganger er ukas ros enkle og en takk til det lyse og gledesfylte. Andre ganger er det en takk til dem som...

#
$