Utforske våre nettkurs som vil hjelpe deg å oppdage mer om Gud, kristen tro og livet.

Les mer og meld deg på

Bli med og ta en uke fri fra skjermene

av | 26. mar, 2019 | Nyheter

Bli med og ta en uke fri fra skjermene

av mar 26, 2019

Uka før påske arrangerer vi Skjermfri uke. Vi ønsker å stoppe opp og tenke over hva som er viktigst. Driver jeg bare med i strømmen av oppdateringer og underholdning? Går jeg glipp av noe virkelig viktig?

Antall nyhetsoppslag om skjermbruk blant barn har økt de siste årene. Da Tro & Medier startet med Skjermfri uke i 2012 var det få som snakket om skjermfrie soner og perioder. Åtte år senere har mobilen en helt annen rolle i våre liv.  

80 prosent av dagens ungdomsskoleelever bruker mer enn to timer foran skjermen hver dag (ungdata). Vi ruller oss gjennom 90 meter med Facebook-vegg daglig og åpner mobilen i snitt 150 ganger fra vekkerklokken ringer til man legger seg (tall fra 2015).  

Nå oppfordrer Tro & Medier alle til å ta fri fra skjermene uka før påskeferien, 5.april – 12.april. 

– Det er helt umulig å legge bort alle skjermer, da får vi ikke jobbet noe. Heller ikke er det mulig å legge vekk telefonen fullstendig, vi trenger jo den til å organisere hverdagen. Målet er å kutte den unødvendige skjermbruken. Det er så altfor enkelt å trykke på tre knapper og slå på barne-tv i stedet for å gjøre noe sammen, sier Simen Søvik, kommunikasjonsleder i Tro & Medier. 

Målet med Skjermfri uke er å inspirere til en livsstil som i større grad har skjermfrie soner og perioder.   

– Vi håper at Skjermfri uke kan være en kickstart til å bruke mediene bevisst. Derfor oppfordrer vi også til å lage skjermfri soner og perioder i hverdagen ellers, det vil si tidspunkt der skjermene legges vekk, for eksempel under middagen. En skjermfri sone kan for eksempel være en lesekrok, sier Jarle Haugland og forklarer godene ved Skjermfri uke: 

– Blikkontakt gjenopprettes, relasjoner styrkes, tanken klarnes og refleksjon og modning får bedre kår. Du er mer til stede i de viktige relasjonene, med deg selv, andre og Gud. Valget er ditt, det kan gjøre vondt, men resultatet er vakkert! 

Velkommen til å bli med på Skjermfri uke 5.april – 12.april!  

Sammen gjør vi Jesus synlig i mediene.

Bli Mediepartner eller støtt oss gjerne med en gave. Vipps 55256 eller kontonummer 3000.14.66824.

#

Siste innlegg

$
Ukas ros går til Mads Valencia Osen

Ukas ros går til Mads Valencia Osen

Mads har snudd. Fra å ikke tro på Jesus, til å få et fysisk møte med Jesus gjennom Guds ord. At han velger å dele sitt vitnesbyrd i Bergens Tidende fortjener ros!

Veikart til en god offentlig debatt

Veikart til en god offentlig debatt

1. Hva vil du skrive om? Hvilket tema vil du skrive om, og hva vil du oppnå med teksten? Formuler tekstens hovedbudskap i én setning og la det gi...

Ukas ros går til NRK Nyheter

Ukas ros går til NRK Nyheter

NRKs reportasje lørdag om «besøkshjem» for foreldre som venter barn med Downs syndrom og vurderer abort, er viktig og god journalistikk som fortjener ros.

Offentlig debatt i 3D

Offentlig debatt i 3D

Tekst: Jarle HauglandJeg har tidligere hatt liten tro på endringskraften i offentlig debatt, selv om jeg både har skrevet debatter i landet største...

Hvorfor var NRKs id-feiring viktig?

Hvorfor var NRKs id-feiring viktig?

Foto: NRK«I møte med koronaviruset grep pornoindustrien kynisk og hensynsløst muligheten til økt profitt. Porno fører til avhengighet, ødelagte...

Ukas ros går til Erics videoblogg

Ukas ros går til Erics videoblogg

Denne uka var vi ute på Facebook og spurte hvem folk synes fortjente ukas ros. Svaret kom raskt fra Rita Aglen: «Erics videoblogg! Tweens-serien fra...

Åndelige foreldre i en digital tid

Åndelige foreldre i en digital tid

Av Jarle HauglandBakgrunnen for begrepet «digitalt Babylon» er historien om da israelsfolket ble bortført fra Jerusalem til Babylon. De gikk fra en...

Råd til menigheter som streamer

Råd til menigheter som streamer

Det er inspirerende at menigheter har omstilt seg raskt og kommer med en rekke digitale initiativ, ikke minst livestreamede gudstjenester. For mange...

#
$