Hvorfor ber vi for mediene?
Av Jarle Haugland
Daglig leder,
Tro & Medier
Tro & Medier har helt siden oppstarten i 1935 arbeidet for å prege mediebildet med den kristne tro. Samtidig er ikke det oppdraget først og fremst gitt til oss som organisasjon; det er gitt til hele Guds menighet. Vi er sammen kalt til å være Jesu vitner i vår tid, i møte med enkeltmennesker og på viktige samfunnsarenaer.
Loren Cunningham, grunnlegger av Ungdom i oppdrag, har identifisert syv sentrale samfunnsområder som han mener vi kristne er kalt til å være på, som strategiske samfunnspåvirkere: familie, utdanning, myndigheter og politikk, arbeid og økonomi, kunst og kultur, kirke og mediene. Her skal vi være til stede som levende vitnesbyrd om Jesus Kristus, alt han sa og alt han gjorde. For å bygge samfunn, og ikke minst for å lede mennesker til tro på Jesus.
Les om Bønnedagen for mediene her.
I dette bildet er det utrolig meningsfullt å få jobbe på mediearenaen. Ikke som en selvstendig satellitt, men som utsendt av 33 kristne organisasjoner og kirkesamfunn, og som tjener for menighetens oppdrag om å forkynne evangeliet for alt som Gud har skapt.
Derfor ber vi for mediene. For om vi skal se varig endring som setter spor i mennesker, må kampen bæres frem i bønn. I bønnen ligger det en kraft som kan bringe tro inn i en sekulær mediearena, som kan bringe Guds fred inn i en polarisert tid, som kan skape frihet i møte med pornografiens mørke fangarmer og som kan bruke medienes mange kanaler til å lede mennesker til Jesus.
30.oktober inviterer vi deg til å bruke noen minutter av dagen – og gjerne noen minutter av gudstjenesten – til å be for mediene. Håpet er at du på denne måten kan være med og bringe godhet, sannhet og tro inn på en arena som påvirker vår tid sterkt, kanskje sterkere enn vi aner. Så skal vi få hente frimodighet i ordene fra Paulus brev til efeserne: «Han som virker i oss med sin kraft og kan gjøre uendelig mye mer enn det vi ber om og forstår.»
Derfor ber vi for mediene.
Bilde: Unsplash
Sammen gjør vi Jesus synlig i mediene.
Bli fastgiver eller støtt oss gjerne med en gave. Vipps 55256 eller kontonummer 3000.14.66824.
Tro & Mediers nyttårskavalkade 2024
Nå nærmer det seg slutten på året, og vi har samlet noen av de mest populære innleggene fra Facebook-siden vår – innlegg som har inspirert, fått dere til å reflektere og kanskje dele videre. Klikk på overskriftene for hver måned og bli med på en reise gjennom årets...
2024 – en oppsummering
Nysgjerrig på hva vi har gjort i 2024? Her er en oppsummering av noen av våre høydepunkter! Gjennom året har vi publisert både nettartikler og spennende artikler fra bladet vårt På Bølgelengde, som du forresten kan få tilsendt gratis i posten – bare trykk her. Ca....
Jarle oppsummerer 2024
Tro & Medier-sjef Jarle Haugland har i 2024 ledet en undersøkelse om pornobruk blant kristne, utviklet et eget nettkurs og arbeidet for at Tro & Medier skal dykke dypere inn i viktige temaer.